járműipar

Gondolatjel – Átrendeződik az autóipar?

2018.02.17.

A Gondolatjel előző számában beültünk Dieter Zetsche időgépébe, hogy megnézzük az önvezető autó közeljövőjét. Maradjunk még egy pillanatig a Daimler vezérigazgatójának társaságában, hallgassuk meg, mit jósol az autóiparnak, és tűnődjünk el, mekkora valószínűséget tulajdonítunk elképzelései megvalósulásának.

Egy újságírónak adott nyilatkozatában azt mondta Zetsche, a német ipar egyik vezető személyisége (és nem mellékesen egy-egy kis ország miniszterelnökénél nagyobb hatalom birtokosa), hogy a szoftver hamarosan felforgatja a hagyományos ágazatokat. Hiszen látjuk, hogy az Uber egykettőre a világ legnagyobb taxitársasága lett, holott egyetlen autója sincs. Az Airbnb pedig a legnagyobb szállodalánc, noha nincsenek hoteljei. De ez még mind semmi ahhoz képest, hogy hamarosan csődöt jelent az autómárkák többsége, mert elvesztik a versenyt a tech-cégekkel szemben. Hűha, mi lesz az Audival, az Opellel, a Suzukival és a szintén sok magyarnak munkát adó, hazánk gazdaságában jelentős szerepet játszó járműipari beszállítókkal? – kapja fel a fejét az ember.

Az érvelésnek az a lényege, hogy az autót apró lépésekkel tökéletesíteni (vagy éppenséggel buta célok érdekében elrontani – teszem hozzá) igyekvő gyártókat nem is simán lekörözik, hanem magas ívben átugorják a fejlesztés kérdését forradalmian felfogó technológiai vállalatok, mint a Tesla, az Apple vagy a Google. Zetsche szerint a Volkswagen és az Audi mérnökei egyszerűen rettegnek a Teslától. Milyen ügyesen fogalmaz: persze, hogy a Volkswagennél és az Audinál vannak megszeppenve, naná, hogy nem a Mercedes mérnökeit hozta szóba, nekik bezzeg nincs félnivalójuk, mert ők egy stabil jövőjű cégnél dolgoznak…

Természetesen van példa valami gyökeresen új műszaki alkotás diadalára: amikor kilépett a pódiumra egy Steve Jobs nevű ember, és elkezdte az ujját ide-oda húzogatni egy mobil üvegén, senki sem sejtette, hogy Budapesten nemsokára leszerelik a telefonfülkéket, és mindenütt eljutnak odáig, hogy ami nem működik okostelefonon, az sehogy sem működik. Miért ne történhetne így az autókkal is, miért ne válthatná le kerekekre rakott számítógép a karosszériából és mechanikából álló járművet? Miért ne helyettesíthetné a háromdimenziós nyomtatás az autógyárak eddigi technológiáját, amelynek felszerszámozása hihetetlen összegeket emészt fel? Hiszen már lőfegyvert és emeletes házat is állítottak elő ily módon.

Nos, semmi kétség, hogy Zetsche szavai tényeken alapulnak, kézzel fogható valóság a benzines és dízelmotoros luxuskocsikat megcsúfoló Tesla. Ellentétben a névadó zsenivel, akinek látnoki találmányaiból vajmi kevés valósult meg, Tesla villanyautót lehet vásárolni és használni. Be lehet ülni a Google önvezető Waymo járművébe. Az még kérdéses, hogy az Apple, amely arra alapozza sikerét, hogy egy kézből ad szoftvert és hardvert, belevág-e egy komplett gépkocsi gyártásába, de tőlük akármikor kitelik egy-egy nagy meglepetés.

A kulcsszó a komplett gépkocsi. Olyan autótípus, amely nemcsak számítógépből és szoftverből, hanem bizony karosszériából, utastérből, futó- és hajtóműből áll, átment mindenféle vizsgálaton, például törésteszten a típusbizonyítvány elnyeréséért, praktikusan használható, árban és fenntartási lehetőségekben versenyképes, környezetkímélően visszaforgatható, biztos szervizhátterű, hogy csak néhány fontos szempontot említsek – és milliószám áll rendelkezésre.

Nem is milliós, hanem tízmilliós számban! A világ járműipara nagyjából 72 millió személyautót és 23 millió haszonjárművet állít elő évente. A kiszolgáló-beszállító iparral együtt ez a világ egyik legnagyobb gazdasági szegmense, sőt húzóágazata. Sokkal nagyobb a tehetetlenségi nyomatéka, mint például a mobiltelefon-gyártásé. Ha van is rá igény, sokáig tart, míg észrevehetően megváltozik valami, például présgép helyett nyomtatókkal készítik a karosszériaelemeket.

Az igazán érdekes kérdés mégis az, hogy mennyi gyökeresen újszerű gépjárműre van igény? Hányan szeretnének, sőt vásárolnának konkréten Tesla, Google, Apple autót Brazíliában, Botswanában, Indiában, Ukrajnában vagy Magyarországon? Zetsche jövőképe valós technikai lehetőségeket vázol fel, de nem piackutatáson alapul, és nem felelősségteljes előrejelzés egy vezérigazgató részéről, hanem csupán utópia.

Vagy pedig ravasz figyelemelterelés. Hiszen Talleyrand óta tudjuk, hogy mire valók az ember szavai: gondolatainak leplezésére. Egész biztos, hogy nagyon komoly szellemi kapacitást fordít a Daimler a következő évtizedek járműveinek fejlesztésére, és nem hinném, hogy különösebben fél a szilícium-völgyi agytrösztöktől. Aligha tart attól, hogy miattuk belátható időn belül lehúzhatná a rolót. Talán csak azért szórakoztatta el a zsurnalisztát, hogy ne a saját, komoly jövőképükről kelljen beszélnie, tippet adva a konkurenciának…

Az idén legyártott gépkocsik még tíz év múlva is forgalomban lesznek. Majdnem százmillió darab. Tíz év múlva biztos másmilyenek készülnek majd, de még a jövő titka, hogy sokkal jobban eltérnek-e a maitól, mint a maiak a tíz évvel ezelőttiektől. Mindenesetre érdekes lesz megfigyelni, mi valósul meg Zetsche szavaiból, hiszen egész korunkra a változások szédítő felgyorsulása jellemző.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..