Bécs-Aspern

A GM adott motorgyárat Bécsnek, a Stellantis lelakatolta

2024.12.05.

Egy darab autótörténetet adtak át a Bécsi Múzeumnak. Megkapta az utolsó sebességváltót, amelyet a bécs-asperni Stellantis gyárban építettek. Az üzem végül nyáron bezárt – írja az osztrák közszolgálati televízió honlapja, az ORF.at. Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy Solt Tamás személyében egykoron magyar vezetője is volt a bécsi Opel-gyárnak.

Ma már történelem. Fotók: www.opel.at

Az utolsó hatfokozatú sebességváltót négy hónapja gyártották az asperni Stellantis gyárban. A bécsi ipartörténet szimbolikus darabját nem autóba szerelik, hanem a Bécsi Múzeumba adták. Különleges darabról van szó, amelyen a gyárban legutóbb alkalmazott összes alkalmazott aláírása szerepel. A gyárban összesen 850 ezer ilyen 6 sebességes váltót gyártottak 2019 és 2024 között.

Az átadáson ott volt Matti Bunzl, a Bécsi Múzeum igazgatója, Christina Schwarz kereskedelmi igazgató, a bécsi-asperni Stellantis üzem igazgatóhelyettese, Rene Schneider és a Bécsi Múzeum kurátora, Werner Schwarz.

A Bécsi Múzeumnak átadott sebességváltót ma a múzeum raktárában tárolják. Jelenleg 1,5 millió tárgyat őriznek ott, de az állandó kiállításon jelenleg csak 1700 áll a látogatók rendelkezésére. „Csak ha lesz megfelelő kiállítás, például Bécs ipartörténetéről, a sebességváltót csak akkor mutatják be a múzeumban” – mondta a Bécsi Múzeum szóvivője. Addig is kutatási célokra használják.

1982-ben nyílt meg Bruno Kreisky részvételével

Az egykori asperni „kirakatüzem” 1982. október 15-én nyílt meg az Opel amerikai anyavállalata, a General Motors irányítása alatt. Bruno Kreisky akkori kancellár kezdeményezésére épült, aki az ausztriai autógyártást akarta újjáéleszteni. Kreisky személyesen is ott volt, és rámutatott az „USA, mint fontos gazdasági partner növekvő fontosságára”, olvasható az APA nyitónapi jelentésében.

Később Viktor Klima (SPÖ) akkori szövetségi kancellár 1997-ben az új Opel Ecotc bécs-asperni motorgyárban tett gyárlátogatása során nyilatkozott elismerően a vállalkozásról.

Akkoriban ez volt Ausztria legnagyobb befektetése, mintegy 7,6 milliárd schilling értékkel. Ez ma körülbelül 550 millió eurónak felel meg. Kezdetben 1600 alkalmazottat foglalkoztattak a 80-as és 1990-es években, később ez elérte a 2900 főt.

Az idei év elején munkaügyi alapítványt és házon belüli munkaügyi központot hoztak létre a megmaradt 300 alkalmazott elhelyezésére. "Nagy része közvetítésre került, egy része nem fogadta el az ajánlatot" - mondta Christoph Stummvoll, a Stellantis szóvivője az APA-nak. Az üzemet 2024 nyarán leállították. Mintegy 40 alkalmazottat foglalkoztatnak az üzemben 2025 tavaszáig, amikor is a terület tulajdonosához, a Szövetségi Ingatlantársasághoz kerül vissza.

Az üzem és a terület jövője nem tisztázott

2017 augusztusában az Opel a francia PSA csoport része lett, amely egyesült a Fiat-Chryslerrel, és 2021-ben megalakította a Stellantist. 2020-ban megszűnt a motorgyártás Bécs-Aspernben, mert lejárt a General Motors-szal kötött szerződés. 2024 júliusáig még mindig gyártottak hatfokozatú kézi sebességváltókat, amelyeket a Stellantis csoport olyan márkájú járműveibe szereltek be, mint az Opel, Fiat, Peugeot és Alfa Romeo. Két indiai és francia cég a világon az utolsók között gyártja még ezt a sebességváltót.

Az Opel bécsi honlapja még méltatja az ott készült motorokat és sebességváltókat.

Az összes megmaradt gépet jövő nyárra elszállítják a gyárból. Ezeket vagy eladják, vagy más Stellantis üzembe helyezik át. A nagy ipari csarnok területe 16,7 hektár, a terület összterülete mintegy 50 hektár. A terület csak működési célokra használható. Lakást nem lehet építeni. Bécs városával és a Vienna Business Agency-vel a lehetséges felhasználásokról már egy ideje folynak a megbeszélések. Megoldás még nem született.

„Amint lesznek konkrét tervek, a médiát és a közvéleményt tájékoztatni fogják” – mondta a Szövetségi Ingatlantársaság szóvivője az osztrák hírügynökségnek (APA). Stummvoll tájékoztatása szerint informális megbeszéléseken tárgyalták egy új üzleti park építését. A Stellantis Group javasolta a CTP-t, a logisztikai és ipari ingatlanok tőzsdén jegyzett tulajdonosát, fejlesztőjét és menedzserét Európában. Szlovákiában, az egykori Stellantis-telepen már épített üzleti parkot. „A későbbi felhasználásban azonban nem veszünk részt” – hangsúlyozta Stummvoll.





 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
A veterán francia péntek óta állt az élen, és a vezetést a trükkös, több kiesést hozó utolsó napon....
2025.01.26
Az újabb vasúti baleset miatt a MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a....
2025.01.26
Újév, új remények? Nos, ha a zsebünkbe nyúlunk, akkor biztos vagyok benne, hogy keresni kell a....
2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....