autóbontás
Ifjabb Dobó József a szegedi Csonkában szakmunkásvizsgázott, ezt követően a Tisza Lajos szakközépiskolában érettségizett. Később újra a Csonka Jánosban kötött ki, ahol technikusi vizsgát tett, tavaly pedig már az autószerelői mesterlevelet is megszerezte. – Azért kellett a mesterképzés, mert diákokat foglalkoztatunk és ez esetben ez alapfeltétel - avat be tanulmányainak utolsó állomásába a szakember.
Boldog családban él, nagyobbik fia decemberben volt kétéves, a kisebbik most, márciusban érkezett. Nála jobban csak a nagypapa várta már második unokáját. (Írásunk előző részét itt olvashatják.)
Édesapjáról szeretettel és tisztelettel beszél. – Ha valamit felépít az ember, úgy gondolja, hogy csak ő tudja működtetni, ő látja igazán - mondja, hozzátéve, hogy az átadás-átvétel folyamatos, nagyon jók édesapja észrevételei, amit meg is beszélnek egymással. Sok minden már ő intéz, de idősebb Dobó József is szereti újait a dolgok ütőerén tartani. Mára a munkában is megszokták egymást, nincs köztük hangos szó, viták persze akadnak, de ezek megbeszélhetők.
– Édesapám erős személyiség, meg kell várni azt a pillanatot, amikor kenyérre lehet kenni, nyitott az új dolgok felé, bár nem biztos, hogy magától is mindent meglépett volna – mondja Dobó József. Mielőtt ezt a mostani, nagyobb telephelyet megvette volna a családi cég, megbeszélték, hogy mik a fiú tervei. – Ha látta volna rajtam, hogy nem állok bele rendesen, nem vágunk bele az új telephelybe bő 10 évvel ezelőtt - mondja. Egy kicsit már a szag is belé ivódott, természetes volt, hogy folytja.
Kiderül, ma már nem feltétlenül az édesapa az, aki keresi az újat, de ha megbeszéli vele a fia, jellemzően elfogadja. Az internettel nagyon kitágult a világ, és ez minden iparágra igaz. A Roncsautónál is külső külső szerveren van az adatállomány, a több százezer alkatrészt máshogy nem is lehet nyilvántartani. Nekik és a partnereknek, az érdeklődőknek is fontos, hogy a portálon rá tudjanak nézni a készletre. Természetesen nem lehet mindent feltenni, de a legfontosabbakat igen, és abból következtetnek a vevők, továbbgondolják és ez tökéletesen működik.
– Sok szerelő nem is telefonál, mielőtt elindul hozzánk, a régi partnereket beengedjük a polcok közé, vagy egyszerűen kimennek az autóhoz és megnézik, van-e egyáltalán a keresett alkatrész – érzékelteti a hétköznapokat és a szegedi, Csongrád megyei szakmai beágyazódást Dobó József.
Az édesapa szegedisége a mélyen gyökerezik, ezt a szép hagyományt fia is folytatja. Változatlanul erőtejes a szerepvállalásuk a szakképzésben. - Volt iskolámat, a Csonkát is próbáljuk segíteni, amiben tudjuk - mondja Dobó József, hozzátéve, ezért is szerezte meg a mesterlevelet. A régi kapcsolat jegyében hordja a közterület-felügyelet a parkolóban elhagyott roncsautókat a telephelyre, hogy nem csúfítsák a városképet. - Nem olyan nagy üzlet az őrzésük, illetve a szétbontásuk, de itt élünk és én sem szeretem, ha szem előtt rohad szét egy autó – mondja Dobó József.
Amikor a fotózáshoz körbementünk a szegedi telephelyen, egy kolléga árazási tanácsot kért a főnöktől. Le is csaptam a témára, mondván, ha valahol nincs szabott, tudományosan meghatározott ár, az az autóbontó. Itt inkább a szűkösség és a bőség az meghatározó.
– Tény, az árnál sok függ a kereslettől és a kínálattól, de az is számít, hogy milyen állapotban van, illetve létezik-e az alkatrészből utángyártott – avat be a részletekbe Dobó József. Azt is megtudjuk tőle, hogy lehetetlen minden autót és alkatrészt fedett helyen tárolni, de a karosszériánál, illetve azok elemeinél ez nem is feltétlenül fontos, aktív autós életüket is a szabadban töltik.
Folytatjuk!