MGKKE
A gázhajtással komolyan kell számolni a jövőben. Ezt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által nemrég elkészített szakpolitikai program is jól tükrözi. A dokumentumban olvasható magas elterjedési prognózis szerint 2020-ra idehaza közel 67 ezer sűrített földgázzal (CNG) hajtott személyautó, 7300 darab CNG kisteherautó, 2590 darab nehéz üzemű teherjármű és legalább 1500 darab CNG-busz lehet forgalomban.
A nitrogén-dioxid mentes üzemet biztosító földgázüzemű járművek elterjedéséhez természetesen szükség van Magyarországon egy megfelelő sűrűségű töltőhálózat kiépítésére. Jelenleg 11 nyilvános töltőállomás fogadja az autósokat nap mint nap. Legutóbb éppen a Blue Green Way Kft. nyitott CNG-kutat Keszthelyen és a cég tervei között további töltőállomások építése szerepel. „Hamarosan megnyitjuk nagykanizsai CNG-kutunkat, de tervben van még egy siófoki, egy tiszaújvárosi, valamint még két budapesti kút nyitása is, melyeket remélhetőleg 2017 év végéig át tudunk adni” – jegyezte meg Zsandarova Krisztina, a BGW Kft. kereskedelmi igazgatója.
Az MGKKE által fejlesztett Clean Fuel Box projekt keretében 39 CNG-töltőállomás valósulhat meg hazánkban a következő két évben. Az elképzelések szerint ezek töltőpontok elpárologtatott cseppfolyósított földgázzal (LNG) szolgálhatnák ki az autósokat az ország bármely pontján. „A Clean Fuel Box technológia lényege, hogy a sűrített földgázt nem kompresszor berendezéssel állítják elő alacsony nyomású metánból, hanem a speciális tartályban tárolt cseppfolyósított földgázt (LNG) nyomását az elpárologtatás során melegítéssel emeljük 200 barra, ily módon CNG-ként azonnal tankolhatóvá válik” – magyarázta Domanovszky Henrik. Hozzátette: a PAN-LNG Projekttel kiegészülve még további 5 darab LNG és CNG töltőállomás épül hazánkban, ezek azonban a hagyományos értelemben vett töltőállomások lehetnek. Mindkét projekt, valamint a dunai LNG-hajózás megteremtését szolgáló PAN-LNG-4-Danube projekt összesen 30 millió eurós támogatásban részesült az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköznek (CEF) köszönhetően. A PAN-LNG Projektnek köszönhetően, a hazai töltőpontokra jutó LNG megújuló forrásból származik majd. A BioLNG az évtized végére a hazai közlekedés megújuló részarányának fontos részét fogja biztosítani, miközben az Unió tagállamainak az évtized végére egységesen kell biztosítaniuk 10 százalékot a közlekedési energiamixből.
Bemutatkozik az LNG-nyergesvontató - Az idei jubileumi gázkonferencián került sor az Iveco NP Stralis LNG nyergesvontató premierjére, valamint itt tekinthető meg elsőként az Audi A4 g-tron is. Az Iveco által fejlesztett cseppfolyósított földgázzal üzemelő nyergesvontató jelentős, 1500 kilométert meghaladó hatótávval rendelkezik, ennek köszönhetően ez a típus képviseli a jövőt a környezetbarát és hatékony távolsági áruszállítás területén. Az NP-ben dolgozó új erőforrás teljesítménye 400 lóerő, nyomatéka pedig 1700 Newtonméter amely már megfelel a hasonló lökettérfogatú dízelmotorok paramétereinek és ezen érték 17 százalékkal magasabb, mint a legjobb gázüzemű versenytársaké.
Az új nyergesvontatót a kimagasló teljesítmény, a legnagyobb elérhető fülke, valamint a kiemelkedő megoldások teszik különlegessé. A fejlesztések révén, a teljes birtoklási költség (TCO) 3 százalékkal alacsonyabb az előző modellekhez képest, az üzemanyag költségek pedig akár 40 százalékkal alacsonyabbak lehetnek a dízel járművekhez képest. Az új Stralis NP az első teherautó, amely valódi alternatívát biztosít a hosszútávú fuvarfeladatok esetén a dízelüzemű járművekkel szemben.
Gázmotor Győrből - Németországban a konferenciával egy időben kezdődik az új Audi A4 Avant g-tron és az A5 g-tron CNG-személyautók értékesítése. A konszern legújabb földgázzal hajtott modelljeinek motorja Győrben készül. Az erőforrás fejlesztésén magyar mérnökök is részt vettek. A jármű motorjának alapja 2.0 TFSI, melyben az égési folyamat hatékonyságát az Audi mérnökei tovább optimalizálták. A turbófeltöltővel ellátott motor 170 lóerős teljesítménnyel rendelkezik, maximális nyomatéka 270 Nm, amely már 1 650 percenkénti fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Az új Audi A4 Avant g-tron 4 kilogrammnál is kevesebb CNG-t fogyaszt 100 kilométerenként. „Ez azt jelenti, hogy ekkora távolság megtétele alig kerül többe 1200 forintnál, de akkor a környezetvédelmi előnyök még szóba sem kerültek. A modell szén-dioxid kibocsátása kevesebb mint 100 g/km, emellett teljes mértékben szilárd-részecske mentes üzemet biztosít. Mint ismeretes ezek tehetők felelőssé a szív- és érrendszeri, valamint a légúti megbetegedések túlnyomó részért” – tette hozzá Domanovszky Henrik. Az új Audi gáztartálya 19 kg gáz tárolására képes, ez több mint 500 kilométeres hatótávra elegendő. Amikor a gázmennyiség 0,6 kg illetve a gáznyomás 10 bar alá csökken, a vezérlés automatikusan átvált benzinüzemre, mely további sok száz kilométer megszakításmentes haladást biztosít.
Domanovszky Henrik - MGKKE elnöke
Az Audi Hungaria járműhajtás fejlesztési területe Ingolstadttal szoros együttműködésben dolgozott az első Audi által fejlesztett gázüzemű szériamotoron. A járműhajtás fejlesztés immár 16 éve támogatja Győrben új motorok termékfelfutását és a sorozatgyártást. Jelenleg 230 mérnök és munkatárs dolgozik különböző fejlesztési projekteken, mint például motorvariánsok fejlesztése, súrlódásoptimalizálás és motorakusztikai vizsgálatok.
Érkezik az új Ikarus - Az V. CNG&LNG konferencia látogatói először hallhatnak a készülő Ikarus 127 LNG autóbuszról, mely egy cseppfolyósított földgázzal hajtott autóbusz lesz. A városi felhasználásra tervezett 12,7 méter hosszú autóbusz 500 kilométert meghaladó hatótávolsággal fog rendelkezni. A jármű hajtásáról a Cummins híres ISLG erőforrása gondoskodik 300 lóerős teljesítménnyel. A busz nem csak sokkal csendesebb, korommentes és szinte teljesen NOx mentes közlekedést tesz lehetővé, de a környezetbarát üzem alacsony üzemeltetési költséggel is társul, miközben a vételára sem rugaszkodik el a dízel buszok színvonalától. „Az új LNG üzemű Ikarus busszal ismét feltehetjük a magyar buszgyártást a világtérképre. Már most több országból érdeklődnek a jármű iránt, LNG-üzemű autóbuszt ugyanis egyelőre szinte senki nem kínál Európában, holott Spanyolország, Nagy-Britannia, a Benelux-államok és a Skandináv államok már jelentős LNG-t használó országoknak számítanak” – jegyezte meg az MGKKE elnöke.
Az V. CNG&LNG konferenciára mintegy 250 érdeklődő regisztrált, ami az előző évekhez képest markáns növekedést jelent. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület várakozásai szerint a bio- és földgáz alapú hajtás elterjedése az évtized végére olyan ütemben felgyorsul Magyarországon, hogy elképzelhető, hogy 2020-ra megötszöröződik idehaza a CNG üzemanyagú célú felhasználása. A CNG értékesítése tavaly újabb rekordot ért el, 12,4 millió köbméternyi sűrített bio- és földgázt, az előző évhez képest 55 %-kal többet használtak fel a gépjárművek hajtására hazánkban.