Gondolatjel

Füstbe ment villamosítási terv

2023.02.16.

Miközben nőtt a villanyautók száma Németországban, fokozódott a füstszennyezés, mert részben szénerőművekkel termelik elektromos energiájukat. Pillantás Európa „bezzeg országára”. 

Nagyrészt tanult, művelt, kulturált, rendes emberek a németek, de államként egyik katasztrófát a másik után zúdítják földrészünkre: két világháborút, holokausztot és legújabban, az EU vezető erejeként, az elsietett, erőltetett átállást e-közlekedésre, valamint az öngyilkos szankciókat Oroszország ellen – mindezt ideológiai (az eszme győzelme a józan ész fölött) alapon. Már csak a saját maguknak okozott kár is begyűrűzhet más országokba, például hozzánk, de ha követik, követjük őket, még tragikusabb lehet az eredmény.

Sajtójukba értő szemmel beleolvasva kiderül, hogy miközben dübörögve propagálják az e-átállást, nagy autógyártók felelősen gondolkodó vezetői továbbra is a belsőégésű motorok fenntartását tervezik. Szöges ellentétben a műkincsek megrongálásától sem visszariadó fanatikus klímaaktivisták bolondságával…

Ami az átállás számadatait illeti: Németországban jó évet könyvelhettek el a villanyautó-gyártók. 2022-ben 470.600 akkumulátoros-elektromos (BEV) gépkocsi talált gazdára, 32 százalékkal több, mint az előző esztendőben, ehhez jön 362.100 konnektoros hibrid (PHEV) (11 százalékos plusz), így az országos forgalomba állítási statisztikában 31,4 százalékot értek el az e-autók, ezen belül 56,5-öt BEV-modellek, 43,4-et a hibridek. Pusztán ennek alapján úgy képzelhetjük, hogy töretlenül, tempósan halad a járműállomány lecserélése, állítólag klímasemleges járművekre. Azért az „állítólag” szó, mert még hiányoznak a nyersanyagok kitermelését, feldolgozását és a gépkocsi egész élettartamának hatásait hitelesen bemutató összehasonlítások.

Képzelgésekkel azonban rideg tények szegülnek szembe. Mára világossá vált, hogy a globális felmelegedés első számú ellenszerének kikiáltott villanyautók jelentős hányada, német földön még jó sokáig, szénerőművek „piszkos” áramával üzemelhet, mert nap- és szélerőművek „tiszta” zöld-árama még hosszú ideig nem áll kellő mennyiségben rendelkezésre. A klímasemleges atomerőműveket pedig bezáratták az elvakult „sötétzöldek”. Németország autóállománya nagyjából 40 millió, és úgy tervez a politika, hogy 2030-ra ezek közül 15 millió elektromos hajtású (hibrid, illetve dugattyús motor nélküli, akkumulátoros) lesz.

Na, az lenne csak cifra helyzet! Rosszak az előjelek… Németország, minden takarékoskodási felszólítás és intézkedés, illetve zöldenergia-termelés ellenére jócskán elmaradt 2022-es klímacéljaitól: az előirányzottnál ötmillió tonnával több üvegház-hatású gázt eregetett a légkörbe, elsősorban az orosz földgázimport elmaradása miatt csúcsra járatott szénerőművek kéményéből. Szakértők megszólaltatták a vészcsengőt: a klíma szempontjai háttérbe kerültek az energiaellátással szemben. Miközben felszalad a villanyautók száma, egyre több széndioxidot bocsátanak ki. Megállapíthatjuk, hogy szó szerint füstbe ment a terv!   

Miért felelős egy utcán tüntető klímaaktivista, illetve az Európai Parlamentben ágáló politikus? Szinte semmiért, aligha ütheti meg a bokáját… Egy nagy iparvállalat, autógyár vezérigazgatója viszont teljes mértékben számon kérhető, helytelen döntésekért elbocsátható. Nem véletlen, hogy racionálisan gondolkodnak!

Persze sehol sem verik nagydobra az autógyártók vezetői szintjein, a mintegy suttyomban kialakult állásfoglalásokat, stratégiákat. Igaz, hogy az Audi 2026-tól csak és kizárólag villanyautót gyárt majd? Naná, hogy igaz – az ellenkezője! A négykarikás márka (akárcsak csillagos és propelleres emblémájú vetélytársa), sok ezer főt foglalkoztat motorfejlesztésében és motorszerelő gyártósorain. Ha nem akarna több dugattyús motor előállítani, a három évvel később kezdődő időszakban, akkor már javában csökkentené a létszámot, átszervezné üzemeit, például Győrben. Egyelőre semmiféle ilyen intézkedés sem figyelhető meg. 

A Mercedes-Benz pedig egyre másra vezeti be a piacon bődületes teljesítményű, akár „klíma-ellenességi” nyilatkozatnak felfogható AMG-modelljeit, mikor már egyes alaptípusai is nehezen illeszthetők be a visszafogottságot, spórolást előtérbe helyező élet- és gazdasági-stratégiába. Épp így járna el egy, a belsőégésű motorokat a gyártásból kivezetni szándékozó vállalat?

Hasonlóan áll a helyzet a Volkswagennél is. Szép csendben, úgy tűnik, mintha nem fogadnák el a dugattyús motor halálos ítéletét. Inkább a szintetikus üzemanyagra igyekszenek átállni, és minden valószínűség szerint így lesz az Audinál, Porschénél is. Nyilván felismerték, hogy erős, hosszú hatótávú, belsőégésű motoros prémiumautókkal lehet nagy nyereséget elérni, miközben a villanyautózás sok pénzkidobással jár.

Komolyan vehető elemzések mind gyakrabban mutatnak rá, hogy az e-mobilitás még jó ideig nem lehet tömeges, még annyira sem egyedüli alternatívája a belsőégésű motoros autózásnak. Kétségkívül ez a távlati fejlődés iránya, ha más okból nem is, mert előbb-utóbb megcsappannak, és egyre drágábbak lesznek a nyersolajból nyert termékek. Tehát az elektromos járműhajtásé az egyelőre még kiismerhetetlen jövő, csakhogy nem ennyire átgondolatlanul, erőltetve kellene rohanni. Németország példája sok mindenre rávilágít, okuljunk belőle, mielőtt magával ránt recesszióba, vagy akár még annál is rosszabba…

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....