elektromobilitás

Frankfurti Körkép – (2. rész)

2020.01.17.

Az autóipar útkereséséről szólt az előző cikk, most pedig a kiállításon látott elektromos és hibrid hajtásláncok kerülnek előtérbe. Az elektromotor elhelyezkedése és teljesítménye különféle lehet, mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya is.

 

Az autógyártók első eldöntendő kérdése, hogy milyen feszültségszinten működjön az elektromos rendszer. Az 50 V-os rendszerek előnye, hogy nem számítanak nagyfeszültségűnek, így jóval kevesebb előírás vonatkozik rájuk, mint a narancssárga szigeteléssel ellátott vezetékekkel szerelt rendszerekre. Hátrányuk viszont a kisebb teljesítmény, ezáltal kisebb rendszer-hatásfok. Az elektromotorok teljesítményének növelése kisebb tömegnevekedéssel jár, ha a feszültséget növeljük. A motor és a váltómű közé épített elektromotok viszonylag kis helyet foglalnak, de nagy teljesítménnyel tudnak fékezni és gyorsítani.

 

 

A ZF 8 fokozatú automata váltójába épített elektromos segédhajtás 350 V-os hálózati feszültségen üzemel, így 160 kW a teljesítménye, míg a CO2-kibocsátást több, mint 95 g/km-rel csökkenti a menetcikluson. A váltó különlegessége, hogy nem csak a motor, hanem a teljesítmény-elektronika is a házon belül kapott helyet, így kívülről csak a narancssárga vezetékek árulkodóak. 50 V-os feszültség esetén a motor alig 30 k teljesítményű lenne, a CO2-kibocssátás-csökkentés pedig alig 15 g/km-t. A mai CO2-csökkentést hajszoló világban ez nagy eredménynek számít. Mindemellett a teljesítményelektronika a váltóházba integrált, így nem foglal többlet helyet a motortérben.

 

 

A tisztán elektromos hajtás területén is sok újdonságot találni a kiállításokon. A Valeo-Siemens, melynek egyik gyára Veszprémben található, hamarosan szériagyártásban szereli a 300 kW teljesítmény feletti, 400 V-os hálózati feszültségű elektromos hajtásrendszerét, ami magában foglalja az elektromotort, a teljesítmény-elektronikát és a hajtóművet.

 

 

A kompakt méret miatt a legtöbb elektromos hajtáselrendezés keresztmotoros lehet, így nincs szükség kardántengelyre és a differenciálmű is integrálható az elektromotor és hajtómű egységbe.

 

 

Az kitűnik, hogy szerkezetileg a tisztán elektromos hajtáslánc a legegyszerűbb, a jelenlegi európai szabályozások szeirnt a legtisztább, és teljesítményben is felveszi a versenyt a belső égésű motorokkal. A kérdés csak az, hogy meddig tartható fenn az a szabályrendszer, ami zéró károsanyag-kibocsátással számol egy 2 tonnás jármű esetében, ami 4 másodperc alatt gyorsít 100 km/h sebességre.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 04. 24.....
2025.04.23
Na, de mindez, hogy kapcsolódik az autókhoz?   ..
2025.04.23
A Zöld Busz Program részeként megérkezett két tisztán elektromos meghajtású Ikarus 120e autóbusz....
2025.04.23
A kínai autók és a kínai alkatrészeket tartalmazó autók nem léphetnek be három kilométeres körzetbe....
2025.04.23
A Lexus április 23-án leplezi le a vadonatúj ES limuzint, amelyet csak új globális....
2025.04.23
Egy mikrobusz és két személykocsi rohant egymásba az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán, a 15....
2025.04.23
Nyílt napokat tartott április első felében a Kovács Autóház Szegeden, ez alkalomból előzetes....
2025.04.23
40 évvel a siker után visszatért Estorilba Ayrton Senna Lotusa, mellyel először aratott győzelmet a....
2025.04.23
Kína helyi idő szerint csütörtökön 17 óra 17 percre tűzte ki újabb űrmissziója, a Sencsou-20....
2025.04.23
„Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabbak lennének körülötted!” Az Autós Nagykoalíció....