Teszt

Fotogén alkat - Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport

2014.02.24.

A forma immár nem forradalmi, mégis akad rajta bőven részlet, amitől a szem rágógumijának is nevezhetnénk. A benne rejlő technikával ugyan nem repít a jövőbe, de felzárkózott és – mivel a legújabb fejlesztés gyümölcse – az élvonalba állt.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A Honda tavalyi modelloffenzívájában a Civic-nek kardinális szerep jutott. Megkapta azt az egyhatos dízel erőforrást, amiről az október végi CR-V hazai bemutatója kapcsán már írtunk, az év utolsó hónapjában pedig részt vehettünk a kategória legnagyobb csomagterét kínáló Civic Tourer olaszországi bemutatóján, amiről szintén beszámoltunk korábban. A jó motor és a nagy térkínálat minden bizonnyal az európai piacos értékesítési számokat hivatottak fellendíteni, hiszen a 2013. év januártól decemberig terjedő időszakában közel 140 ezer Honda eladását regisztrálta az ACEA az Unió 27 tagállamában, ami csekély mértékben ugyan (-1,1%), de akkor is visszaesést jelent az azt megelőző évhez képest. Mivel mindkét esetben részletesen kitárgyaltuk a motorpaletta legújabb tagjának előnyeit, paramétereit, jelen esetben csak a legfontosabb részletekre, és az összbenyomásra fókuszálnék. Azt azért előrebocsátom, hogy az 1.6 i-DTEC erőforrással szerelt CR-V rövid, de meggyőző menetpróbája után nem ért nagy meglepetés a Civic volánja mögött. Egyértelmű volt számomra, hogy ha a nagyobb tömegű SUV mozgatása nem okoz gondot az egyébként lineáris teljesítmény leadású és harmonikus működésű erőforrásnak, akkor a 120 lóerő és 300 Nm-es nyomaték több mint elégnek bizonyul majd a Civic esetében.

A kisebb súlyú motor és váltó, valamint az első ülések alá helyezett üzemanyag tanknak köszönhetően javult a súlyelosztás és jobb lett az irányíthatóság - A képre kattintva galéria nyílik

Így is történt. A teszthét végére nagyon megszerettem a Civic és a downsizing era szülte dízelmotor konfigurációt, és ez azért meglepő, mert a korábbi modellek és motorok kapcsán egyáltalán nem keltett bennem vonzalmat a modell. Ennek oka elsősorban a túlbonyolított műszerfal volt, másodsorban pedig az inkább benzinesekre fókuszáló motorpaletta. Számomra teljesen disszonáns hozzáállásnak tűnt, hogy miközben a kétkerekű motoroknál következetes és letisztult formák, funkciók születtek évről-évre, a Civicnél a jövőt idéző formát (8. generáció) egy olyan eklektikus műszerfallal párosították, aminek megszokásához nekem az átlagnál több idő kellett. Sajnos ez nálam egy érzékeny terület és a felháborodásomat csak tovább fokozta, hogy sem a Jazznél, sem pedig az Accordnál nem láttam viszont ezt a kaotikus cockpitet – magyarul, ha nem vált meghatározó formanyelvvé a márka életében – akkor miért kellett szegény Civic-et sújtani vele? Gázolajos erőforrás kapcsán pedig csakis a 2.2 literes jöhetett csak szóba. A fentieket összegezve tehát úgy éreztem, túl sok kompromisszumra kényszerít az autó, vagy meglehet, hogy nem én voltam a célcsoport, de aztán idővel kiderült, nem csak én éreztem így. Kellett a kisebb motor és az egyszerűbb, átláthatóbb műszerfal.

Pár napra most is szükség van míg megszokja az ember

A motorral kicsit elkéstek, de amilyen jól sikerült darabot alkottak, minden esélyük megvan behozni a lemaradásukat. Főleg úgy, hogy az eladások tekintetében a tavalyi év volt a vízválasztó, lassú növekedést prognosztizál mindenki, és ilyenkor igencsak profitábilis jó termékkel jelen lenni a piacon. A műszerfalon továbbra is megtalálhatók a csőműszerek és a digitfal, de a középkonzol gomberdeje végre eltűnt. Az autó külseje tele van olyan részletekkel, amit jól megnézni csakis álló helyben tudunk. Szemből a lámpák közé ékelődött hűtőrács és a fényes műanyag betétek árulkodnak a frissítésről, hátul azonban nagy a stílus fordulat: rejtett kilincs a hátsó ajtón, cápauszony-antenna és a már megszokott osztott hátsóablakot átölelő, új lámpatest jelzi, hogy különc autóval van dolgunk. A farban erős autó helykínálatával könnyű megbarátkozni, hiszen a csomagtartó 477 literes befogadóképessége átlag 100 literrel több, mint az ismert kompaktok – Opel Astra (370 liter), VW Golf (380 liter) vagy Ford Focus (363 liter) – esetében. Bár az üzemanyagtank az első ülések alatt kapott helyet, egy nyakigláb sofőr számára sem okoz problémát a vezetőülés mélységi állítása, és könnyen megtalálhatja az ideális pozíciót. A hátsó helykínálat pedig kategóriaátlag szerinti, de a Honda Magic Seat rendszerrel ezt a részt is megcsavarták egy kicsit. A 60-40 arányban dönthető támlákkal teljesen sík felületet kapunk és 1348 literes térrel gazdálkodhatunk, azonban a mágikus ülésrendszerrel keskeny és/vagy magas tárgyak szállítása is lehetséges, mivel az üléssor alsó ülőlapja moziszék-szerűen felhajtható.

A lámpa alatti kis műanyag csíknak köszönhető, hogy tiszta marad a hátsóablak alsó fel

Visszatérve a vezetőülésben tapasztaltakhoz, kiemelném, hogy a kezelőszerveket használni legalább olyan jó, mint megérinteni. Továbbá a tekintetünk számára felüdülést hozott, hogy a beltér mentes a zongoralakk bevonatú felületektől, noha a kategóriatársak szín- és formavilágában ingergazdagabb környezetként élhetjük meg a körülöttünk levő teret. A vaskos fogású kormány rásegítése semmi kívánnivalót nem hagyott maga után. A váltó pontos, precíz, rövid utakon gangolhatunk vele a hat fokozat között. A városi és autópálya használathoz kimondottan jól igazított áttételezésnek köszönhetően már 50 km/h-nál szúrhatjuk az ötödiket, gyorsforgalmi utakon (70 km/h-nál) pedig bőven marad nyomaték, ha hatodik fokozatban gyorsításra vagy lassításra kényszerülünk. A hajtásláncról elmondható, hogy fogyasztás, teljesítmény és menetdinamikai tapasztalatok tükrében bárkit meggyőzne, velem is ezt tette. A CR-V esetében mért 5 liter körüli átlagot könnyűszerrel 4 körülire is le lehet szorítani, jelen esetben a Civicnél vegyes használatban 5,2 litert mutatott a fedélzeti. A futómű a 225/45 R17-es extra abroncsmérete ellenére is jól kirugózott minden úthibát, és remekül tompította el az útegyenetlenségeket és a zajokat. Apropó, zajok! Az utastérben működik egy audio rendszer, ami a pillanatnyi rezgések frekvenciájával ellentétes hangot bocsát ki, ellensúlyozva az utastérben keletkező zajokat, javítva ezzel a bennülők konform érzetét. E nélkül is remek a zajszigetelés, mind a futómű, mind pedig a motortér felől érkező hanghatásoktól maximálisan elszigetelve utaztunk, még hideg motor esetén sem tapasztaltunk dízelnél megszokott csattogó hangokat. A hosszabb utazások során szintén említést érdemlő figyelmesség a középkonzol külső oldalára helyezett térdpárna. Három dolog akadt csupán, amiben gyengének találtuk: az egyik, hogy nincs lehetőség a személyre szabhatóságra, a másik a fedélzeti adatait megjelenítő kijelző egyszerűsége, harmadik pedig a navigációs és vezetéstámogató rendszerek hiánya volt. A teljes képet nézve azonban elmondható, hogy egy nagyon kulturált működésű technika dolgozik az autóban, több helyen is egyediséget csempészve nemcsak a megjelenésbe, hanem a funkcionalitásba is.

Ergonómia rendben, akár hosszabb útazáshoz is vállalható

A tesztelt modell – listaáron 6,2 millió forintos – árában digit klíma, tempomat, 16 colos alufelni, visszagurulás gátlós ESP és LED-es nappali fény is megtalálható. A Sport kivitel felára 400 ezer forint, ami tartalmazza a fém fékpedálokat, a kétzónás automata klímát, tolatókamerát, bőr bevonatú kormányt és váltókart, 17” könnyűfém kerekeket, jobb hifit, valamint esőszenzort és az automatikus fényszóró kapcsolást. A nagyobb (2,2 i-DTEC) motorral szerelt verziónál csak 300 ezer forinttal olcsóbb, viszont az 1.8-as benzineshez képest akár egy millió forinttal többe kerülhet (azonos felszereltség esetén) az 1,6 i-DTEC.  Főbb konkurensek árai: Ford Focus 1,6 TDCI (115 LE) 5 670 000, Opel Astra 1,7D (110 LE) 5 700 000, VW Golf 1,6 TDI BMT (105 LE) 6 135 000, Audi A3 1,6 TDI (105 LE) 6 263 000.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....
2024.04.23
A cseh versenyhatóság engedélyezte, hogy az AutoWallis felvásárolja a Stratos Auto BMW üzletágát, a....
2024.04.23
A japán csapat megszerezte az első győzelmét a 2024-es Hosszútávú-világbajnokságon annak....