Formula Student
Dusza Andrástól megtudtuk azt is, első nap nem csak a megérkezés és sátorfoglalás volt a csapatok teendői között, hanem a statikus versenyekkel kezdetét is vette az idei FSH 2014.
A versenynek a győr-gönyűi kikötő ad otthont, ahol a szombat-vasárnap ígérkezik a leglátványosabbnak.
A versenyen 13 ország negyven csapata indul, közöttük három magyar. A Kecskeméti Főiskola, a budapesti BME és a győri Széchenyi István Egyetem csapatai mellett sokáig azzal számoltak, hogy a miskolci egyetemisták is starthoz állnak, autójuk azonban nem készült el, így az idén nézői lesznek a versenynek.
Minden a helyére kerül Győr-Gönyűn.
A győr-gönyűi kikötőben külön standon mutatkozik be az Audi Hungaria Motor Kft, a Continental, az AVL, az SMR és a NI. De itt van a Takata cég is, amely Miskolcon ruház be, új gyárában az autóiparban használatos biztonságtechnikai berendezéseket gyártanak majd.
A nagy cégek támogatói a versenynek, mivel az autóépítésben és tervezésben részt vevő egyetemisták igen kapósak a munkaerőpiacon.
A sátorverés mellett a csütörtök már versenyeket is hozott, igaz, még nem az aszfalton. Első nap a statikus versenyszámokban vetékednek a csapatok, akiknek üzleti és műszaki tervet kellett készíteniük, s ezt prezentálják a zsűri előtt. Ugyanez lesz pénteken is, ekkor azonban már a járművek fékrendszerei is vizsgáznak.
Az egyetemisták maguk általk épített autókkal versenyeznek.
Sokkal izgalmasabbnak ígérkeznek a dinamikus versenyszámok. Ezekről Dusza András elmondta: A dinamikus versenyszámok az autók és sofőrök versenye. Az alkalmazott technikák hatékonysága és az autót irányító pilóta képességei e versenyszámokban mutatkoznak meg gyakorlati szinten is.
Sokan, jókevűen - a csapat. Fotó: Mekli Zoltán
Az első versenyszám a gyorsulás - Acceleration -, melynek során minden sofőrnek 4 lehetősége van rá, hogy e lehető legrövidebb idő alatt tegyen meg 75 métert. A járművek jellemzően 4 másodperc alatt teljesítik a távot, melyet állóhelyzetből kezdenek és 100 km/h körüli sebességgel fejeznek be.
A következőkben egy 8-as alakú pályán - úgynevezett Skid Pad - tesznek meg két-két kört jobbra és balra a pilóták. A versenyszám során az autó futóműve vizsgázik, s a végső sorrend itt is a legjobb köridők alapján alakul ki.
Az Autocross elnevezésű rajt-cél jellegű sprintversenyszám sajátos változata az autóverseny-szériákban is ismert időmérőknek. A pályán egy időben egy autó tartózkodhat. Minden esetben 2 pilótának van módja arra, hogy 2-2 mért kört futva legjobban kihasználja az autó adottságait, s a többieknél gyorsabb legyen. Azon túl, hogy az Autocross önálló versenyszám, ennek során alakul ki a fő versenyszám, az Endurance indulási sorrendje.
Megérkeztünk, kezdődhet a verseny! Fotó: FSH
Az Endurance a Formula Student leglátványosabb, egyben befejező versenyszáma. Ennek során csapatonként 2-2 pilóta ül be a volán mögé, s egy pilótacserével testvériesen osztoznak a kötelezően levezetendő 22 kilométeren. A versenyszám az Autocrossra kijelölt pálya némileg módosított nyomvonalán zajlik. A megszokott formától eltérően nem egyszerre indul az összes autó, hanem a pálya adottságaitól függően, korlátozott számú - a gönyűi pályán 2-3 - versenyjármű igyekszik minél rövidebb idő alatt teljesíteni a versenytávot. E versenyszámba beépítve zajlik az ú.n. Fuel Efficiency, azaz a járművek tüzelőanyag-hatékonyságának versenye is. Itt nem pusztán a megtett táv alatt elfogyasztott tüzelőanyagmennyiség számít: a legmagasabb pontszámot a tüzelőanyag-fogyasztáshoz mérten is gyors autók kaphatják.
A verseny részletes programját itt töltheti le.