a hét embere

Formula mániások

2014.06.20.

Ilyen a bokszmérnök: szolid viselkedés ellenére is ütős személyiség a bokszutcában Bári Gergely, aki Michelisz Norbert versenymérnökeként aktív részese a világbajnoki pontgyűjtögetésnek.

Van már aranyuk és több ezüstjük, ami különösen annak fényében csillog jobban, hogy mennyire más ringbe szállni a többszörös gyári költségvetésű csapatok ellen. Ez persze nem volt újdonság Gergőnek, aki mindezt alaposan kitanulta a Formula Student kurzuson. Nem indult könnyen és keményen áldozni kellett időt és pénzt is, de ma már profi lett a BME csapata, mely Magyarországon először épített monoqoue karosszériás villamos hajtású versenyautót. Az is elismerés, hogy a naptárban fix helye van a győri világbajnoki futamnak, melyet a gönyűi kikötőben rendeznek, és melyre egy perc alatt betelt a nevezési lista.

Zéróról indulni

Bevállalós volt az első rajt, és nem csak azért, mert nulláról kellett indulni. A járműgépész tanszék néhány formula mániás hallgatója újságból ismerte meg az Egyesült Államokból 1981-ben elindított, majd világversennyé nőtt Formula Student sorozatot. A német Auto Technisch Zeitungban megjelent hír és fotó arra ösztönözte a diákokat, hogy megpróbálják a lehetetlent, a BME-n megépítik a magyar versenykocsit, amihez persze támogatók kellettek. Voltak akik hümmögtek, hogy jó, meg érdekes, de nem látnak rá sok esélyt, és persze nem is segítettek. Nem hiába kopogtattak viszont Palkovics László tanszékvezetőnél, aki feltételekkel ugyan, de igent mondott az ötletre. Kidolgozott terv kell, aztán dönt majd véglegesen. Sok idejük nem volt a fiataloknak, ezért a látványos vázlatok teli vastag dokumentációban elnagyolt számítások is lapultak. A trükk bejött, mert már a tervrajzok alapján megkapták a zöld jelzést, ám a professzor átlátott a szitán, és „retorzióként” az anyagi alapok megteremtésében is segített. A projekt mérőgokartnak indult, aztán komolyabbá vált: a magyar egyetemisták megépítették a versenyautót, amiről persze sokan álmodoznak, de keveseknek sikerül megvalósítani.

Nem a favorit volt az ideál

A Formula Student és a Túraautó Világbajnokság (WTCC) mellett harmadik pályán is versenyez Bári Gergely: a Mercedes miatt egyre pezsgőbb életű Kecskeméten tanít, ráadásul a Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolán is épül Formula autó, meg szuper-takarékos eco modell is.

Jól beszéli az angolt, de a némettel sem volt gondja a WTCC Zengő csapat BMW-korszakában. Egy nyelv már a Hungaroringen sem volt elég, amikor néhány műszaki egyetemistával belekóstolt a Seat Leon kupába, melyen tizenhét versenyautóra három-négy hallgató. Akkoriban még mágiának tűnt a telemetria, melynek adataival vezetési stílust és beállításokat lehetett javítani. Az egyre jobb eredmények hatására egyre többször hallgattak rájuk a pilóták és szerelők, mert bejöttek a kormányszög, keréksebsebesség, oldalgyorsulás, gázpedálállás és féknyomás adatokra épülő módosítások, melyeket a mérnökhallgatók javasoltak. A számítógépes programokkal jól össze lehetett hasonlítani az autók és pilóták közötti különbségeket és a kiaknázható lehetőségeket.

Gergő ekkor ismerte fel, hogy az egyetemen tanultak nem pont azok, amik a ringre kellenek, de felvillant a nagy lehetőség, hogy megvalósítsa álmát és Ross Brawn nyomdokaiba lépjen. Mindig is példaképének tekintette a Ferrari akkori műszaki igazgatóját, aki Michael Schumacher versenymérnökeként formálta az első években nem éppen szárnyaló csapatot.

Akkoriban a McLaren volt a favorit, nem véletlenül, hiszen ott szolgált Adrian Newey, aki most a Red Bullt és Sebastian Vettelt irányítja. Newey vezetésével 1990-től 51 világbajnoki futamot nyert, és három egyéni, meg négy konstruktőri világbajnoki címet szerzett a Williams, melytől hét év után távozott. Csapatváltása után már 1998-ban világbajnoki autót épített a McLarennél a finn Mika Häkkinennek. Gergőre jellemző, hogy nem a favoritnak drukkolt, de a szimpátia és persze az atomfizikus Brawn zsenialitása aztán egyéniben és csapatban éveken át világbajnoki címeket eredményezett a Ferrarinak és Schumachernek.

Bári Gergely és Michelisz Norbert

Használt kocsi helyett jármű-dinamikai kurzus

Éves szabadságát természetesen autósportra költi, tudását és tapasztalatát pedig diákjaira, akiknek azért már nem kell fizetni, hogy tapasztalt versenymérnöktől tanuljanak. Mert hogy Gergő anno használt-kocsira gyűjtött pénzét jármű-dinamikai kurzusra költötte: az olaszországi szemináriumon együtt tanult a Ferrari versenymérnökével, a Toyota és több más autógyár szakemberével. Mostanában érzi igazán, hogy jó befektetés volt autó helyet tanulásra költeni, mert kidobott pénz és idő olyasmit feltalálni, ami már jól működik valahol.

Mérőgokartnak indult a projekt, aztán komolyabbá vált: magyar egyetemisták nulláról építettek versenyautót, amiről persze sokan álmodoznak, de keveseknek sikerül megvalósítani. Az meg tényleg igazi álomutazás, ha valaki a Formula Studentből profi versenycsapathoz kerül, márpedig Bári Gergőnek ez sikerült, ahogy öccsének, Dávidnak is, aki a B3 Racingnél csapatfőnök. ..

Névjegy

Bári Gergely

Kecskeméten született, 1982. március 27-én, gimnáziumi érettségi után felvételizett a Budapesti Műszaki Egyetem járműgépész szakára, ahol 2006-ben végzett, doktoriját az Itegrált kerékmodul irányításról készítette, a mesterképzés befejezése után 2010-től a kecskeméti Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolán oktat. 2007-től csapattag a Zengő Motorsportnál, ahol Michelisz Norbert versenymérnöke.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....