Formula Student
A 2022-es Lola nyilvános premierje a Hungaroringen Fotó: Boros Jenői
Ezer néző sok, vagy kevés? Egy szűkkörű autóbemutatón több mint sok, de nem véletlen az érdeklődés, hiszen a BME Formula Student csapata már nem csak az egyetemisták, de a járműipari szakemberek között is népszerű. Nem véletlenül támogatják egyre többen a Formula Racing Team-et, mely a legjobb magyar csapatként nemzetközi szinten is letette névjegyét, tavaly több dobogós helyet szereztek és a világranglistán a szezont a 11. helyen fejezték be a több kétszáz egyetemi csapat mezőnyében.
Az első FRT versenygép 2007-ben készült Fotó: Boros Jenő
Első magyar csapatként másfél évtizede építettek első versenyautójukat, az FRC1-est, a hegesztett acél csővázas Justin még benzines volt és 599 köbcentis motorja 72,3 lóerőt teljesített.
Hét éve elektromosra váltottak, legújabb gépük is ilyen: mindegyik kerekét külön villanymotor hajtja. A 2007-est és az idei modellt is bemutattak a Hungaroringen, ahol meglepően sokan ismerhették meg a BME csapatot, melynek kapitánya és főmérnöke prezentálta legrégebbi és legújabb autójukat.
Célegyenesben a Formula Racing Team
Nem csak az új autó miatt volt kivételes, a csapat ebben az évben ünnepli alapításának 15. évfordulóját, mely alkalmából még a legelső versenyautójukat is elhozták a pályára. Madácsi Bendegúz csapatkapitány és Bekes Nándor főmérnök a főbb fejlesztésekről elmondta, hogy két rendszer ötvözése miatt plusz komponenseket is felszereltek az autóra, mely ennek ellenére sem hízott: a 187 kilogramm tömegű versenygép rendszerteljesítménye 80 kilowatt.
Lola EV, 4WD Fotó: Boros Jenő
A 2022-es FRT autó a Lola nevet kapta. A konstrukció továbbra is elektromos és mind a négy kerekét külön villanymotor hajtja, érdekessége, hogy kettő az egyben, mert a hagyományos pilótás változat rövid idő alatt önvezetővé alakítható, így nem csak költséget takarítottak meg, hanem a fejlesztési, gyártási és tesztelési idővel is tudtak takarékoskodni.
Madácsi Bendegúz kapitány a prezentáción elmondta, hogy tavalyhoz hasonlóan idén is négy nemzetközi versenyen indul az FRT, többek között a Hungaroringen, Ausztriában és Németországban.
Báldi Gergő pilóta és Madácsi Bendegút csapatkapitány Fotó: Boros Jenő
A költséghatékonyság mindennél fontosabb, mert bár egyre többen támogatják a csapatot, pénzből sosincs elég, pláne, ha versenyautót építenek és versenyekre is utaznak. Nem véletlen, hogy a Hungaroringen nem csak az új autójukat mutatták be, hanem az új söreiket is: a Lola, Nafta és Racing pakk a BME Formula Racing Team és a MONYO sörfőzde közös kreálmánya, az termékeladásokból a csapat is részesül.
Átállítás önvezetésre Fotó: Boros Jenő
A Hungaroringen a BME Formula Racing Team Lolája álló helyzetből 2,4 másodperc alatt gyorsult százra. Az autó különlegessége, hogy egyaránt képes önvezető, valamint manuális üzemmódban is működni, így a korábbi évektől eltérően a csapat ugyanazzal az autóval tudja megmérettetni magát két külön kategóriában.
A prezentáció után a nagyérdemű testközelből is megtekinthette Lolát, a csapat legújabb versenyautóját. A Hungaroring betonján kijelölt technikás pályán a csapat pilótája, a szimulátor világbajnok Báldi Gergő vezette az új autót, melyet a publikum előtt rövid idő alatt önvezető üzemmódra állítottak át.
Lola premier Fotó: Boros Jenő
Formula Student
„A motorsportnak két igazán innovatív formája maradt meg, a Forma 1 és a Formula Student.” Az idézet Ross Brawn-tól, egykori Ferrari csapatfőnöktől, a Formula–1 sportszakmai igazgatójától származik. Van alapja szavainak, sőt, hála a nagyobb szabadságnak műszaki megoldásaikkal olykor Forma 1-et is beelőzik az egyetemisták.
A Formula Student Európa legelismertebb konstruktőri versenysorozatában harminc ország több mint 700 egyetemi csapata indul. A hallgatók tervezik és építik autóikat, ami a műszaki vonalon túl gazdasági területen is szakértelmet követel, hiszen ki kell dolgozni és prezentálni kell a teljes üzleti koncepciót, mert biztosítani kell a projekt működéséhez szükséges anyagi hátteret.
A kezdeményezés lehetőséget ad a kapcsolódó iparágakban tevékenykedő cégekkel történő szorosabb kapcsolatot kialakítására, közvetlenül a műszaki és gazdasági felsőoktatásban résztvevőkkel, hogy az egyetemekről kikerülő frissdiplomás szakemberek már naprakész, használható gyakorlati ismeretekkel és tudással rendelkezzenek.
Idén néyg futamon indulnak Fotó: Boros Jenő
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!