Győr

Formatervezésiminta-oltalom védi a Széchenyi István Egyetem világrekorder autóját

2024.06.24.

az intézmény kutatóinak és hallgatóinak munkáit bejegyzett szabadalmak, mintaoltalmak és védjegyek sora óvja. Ezúttal a SZEnergy Team háromszoros világbajnok autójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá, amely jogilag is garantálja, hogy a hallgatói mérnökcsapat nyerő karosszériája a jövőben is utánozhatatlan maradjon.

 

„Célunk az egyetemi szellemi vagyon oltalmazása és hasznosítása. Egy adott prototípust, találmányt, terméket a jog területén nagyon jól körbe lehet bástyázni. Ha a beltartalma jelentős feltalálói lépést hordoz, akkor szabadalmi bejelentést teszünk, vagy szerkezeti kialakítására használatiminta-oltalmat kérünk. A termék külső megjelenését, formáját formatervezésiminta-oltalommal tudjuk védeni, a saját brandjeinkre, mint akár a hallgatói csapataink logójára és egyéb arculati elemeire védjegyet jegyeztetünk be” – foglalta össze tevékenységüket Vági Kornél, a Széchenyi István Egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának operatív vezetője, az egyetem százszázalékos tulajdonában lévő Uni-Inno Kft. cégvezetője.

Pusztai Zoltán és Vági Kornél a formatervezésiminta-oltalom alá helyezett SZEnergy Team világrekorder járművével. (Fotó: Horváth Márton)

 

A szakember elárulta, az elmúlt években egyre gyakrabban keresik fel őket az intézmény munkatársai, hogy jogi védelmet kérjenek kutatásaikhoz, fejlesztéseikhez. Hozzátette, törekednek a saját brandek támogatására is, amelyekkel akár bevételt is szerezhetnek az egyetem számára. Ebbe a sorba illeszkedik a hallgatói versenycsapatok szellemi tulajdonának megőrzése is: legutóbb a nemrégiben harmadszor is világrekorddal győztes SZEnergy Team sikerautójának alakját helyezték formatervezésiminta-oltalom alá.

„A külső konstrukciót, lényegében az autó karosszériájának egyedi formáját védjük ezzel. Az engedélyezéshez csatolnunk kellett a 3D modelleket, valamint rengeteg fényképet a járműről minden létező szögből fotózva. A bíráló bizottság ezeket helyben hagyta, és a bejelentéstől számított három hónapon belül sikerrel le is zárult a folyamat” – ecsetelte a cégvezető.

Mint ismert, a szóban forgó karosszériának is köszönhetően a SZEnergy Team csapata idén májusban címvédőként ismét diadalmaskodott Európa legnagyobb energiahatékonysági hallgatói járműversenyén, a Shell Eco-marathonon – zsinórban harmadszor világrekorddal. A bajnok jármű 2019-ben debütált, majd hosszú évek fejlesztéseit követően 2022-ben ért fel a csúcsra, ahol azóta magabiztosan őrzi a pozícióját. Portálunk az autó tervezése idején regnáló korábbi csapatvezetőt, Pusztai Zoltánt, az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának munkatársát kérdezte a forma titkáról.

„A Shell Eco-marathon mezőnyében a cél minél kevesebb energiával teljesíteni a pályát, így a járművek áramvonalas karosszériája kulcsfontosságú. Amikor az autónkat 2019-ben terveztük, mi is a népszerű csepp formából indultunk ki, amely egy hatékony, természet inspirálta megközelítés. Sok autónak van hasonló alakja, de az ördög a részletekben rejlik, sok olyan apróságot találtunk el, amivel a riválisok fölé tudtunk magasodni” – fogalmazott a fiatal mérnök.

Természetesen önmagában egy jó karosszéria még kevés a győzelemhez – az is számít, mi van a karosszéria alatt. A SZEnergy Team 2019-ben ugyanezzel a formával hatodik lett, 2022-ben pedig (és azóta kétszer is) világrekordot ért el. A különbség rengeteg fejlesztés, finomhangolás, azaz sok-sok ember temérdek munkája – világított rá Pusztai Zoltán.

„Annak idején a formát sokat teszteltük áramlástani szimulációkban, majd a legyártott karosszériát szélcsatornás vizsgálat alá is vetettük az ulmi főiskolán. Mint azt az eredmények mutatják, a forma kiállta az idők próbáját, emiatt sem változtatott rajta a csapat az elmúlt években. Természetesen eljöhet az idő, hogy módosítják, de azt gondolom, sokat nem lehet rajta javítani. Vannak előnyei és hátrányai, például a burkolt kerekek miatt alacsonyabb a légellenállásunk, cserébe a kerekek dőlésszögét hátul nem tudjuk állítani és a futóművet is ehhez kell igazítanunk. Mégis azt gondolom, megéri megfizetni ezt az árat, ha világrekord a vége” – zárta szavait az egykori csapatvezető.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.30
B250e: az ügyfél típushibától rettegett, de más baja volt ..
2025.04.30
Donald Trump átmeneti szünetként jellemezte a gépjármű-alkatrészek importjára bejelentett....
2025.04.30
A Huawei vezette autós szövetség bemutatta a Maybach kínai riválisaként elkönyvelt, heteken belül....
2025.04.30
Egyedülállónak nevezte a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét a beruházás keddi....
2025.04.30
Esküdöznek, hogy javítanak a beltér minőségén. ..
2025.04.30
A Honda igazán magasra teszi a lécet a Nemzetközi Jazznapon a díjnyertes Jazz e:HEV, valamint a....
2025.04.30
Egy ittas román sofőr okozott balesetet az M5-ös autópályán, Lajosmizsénél: átszakította a vadhálót....
2025.04.30
A Peugeot kombik története és sikerszériája, több mint 75 évre nyúlik vissza. Igazi kasszasikerek,....
2025.04.30
Bár nem lesz elektromos népautó, mégis hatalmas érdeklődés övezi az Enyaqnál egy mérettel kisebb....
2025.04.30
Kamionba hajtott egy kisbusz az M3-as autópálya 209-es kilométerszelvényénél, Hajdúnánás térségében....