Teszt

Ford Fiesta ST2 1.6 GTDi – egy igazi aszfaltbetyár

2013.09.23.

Idén immár második alkalommal volt szerencsém több napon keresztül ismerkedni a Fiesta ST-vel. Kellett is a két felvonásos flört a kis méregzsákhoz, így legalább volt idő megemészteni a kezdeti benyomásokat és csak azután mérlegre tenni az élményt és a száraz tényeket.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

 A Frozen White szín 39.000 forintos feláron rendelhető, a matricázás árát nem tudjuk, de bármi áron is ezt választanánk

A hangzatos anekdoták és csűrt-csavart metaforák helyett egy egyszerű analógiával szeretném leírni a tapasztalataimat. Ez pedig nem más, mint egy párhuzam a motorozás és az élményautózás között, ugyanis a Fiesta ST kétségtelenül egy adrenalin bomba, de nem feltétlen vágyunk nap, mint nap az efféle örömökre helyzetváltoztatás közben. Csakúgy, mint a motorozásnak, ennek az autónak is megvannak az ideális bevetési körülményei, melyeket hosszú távú kapcsolat esetén érdemes szem előtt tartani.

1163 kg és 182 lóerő - kategóriaátlagos a teljesítmény-lóerő aránya

Ha nem ez lesz az első és/vagy egyetlen autója a leendő tulajdonosnak, az esetek többségében egyedül, zenehallgatás nélkül is, fülig érő szájjal közlekedhet majd A-ból B-be. Ellenkező esetben csak idő kérdése és kényelmetlenné válnak a passzentos Recaro ülések, zavaró lesz a Sound Symposer által generált motorhang és a feszes futómű. Ez az autó csakis a sebesség, a teljesítmény és vezetési élmény megszállottjainak való! Itt nem számít a csomagtartó mérete, sem a beltéri anyagok minősége, vagy a pénztárca kímélő fogyasztási érték, noha ezekre és egy csomó kis részletre is odafigyeltek a tervezők.

Az alap Fiesta egyliteres EcoBoost-tal az idei Év Női Autója

Nem volt nehéz dolguk, hiszen a Fiesta önmagában is egy sikermodell, de azért itt-ott mintha már varázsoltak volna. Adott volt a hot hatch-ek egyik legkönnyebb alváza és az 1,6 literes Focusból ismert, közvetlen befecskendezéses, turbólyuk nélküli, mérsékelt étvágyú erőforrás. A jobb úttartás és stabilitás érdekében azért kapott egy 1,5 cm-es ültetést és egy Nürburgringen hangolt elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművet. Az mágikus erők első bevetésére itt került sor, ugyanis szerkezetileg ilyen egyszerű felfüggesztési rendszerből ilyen jó tulajdonságokat csakis varázspálcával lehet előidézni.

...az ST2-es pedig a brit Auto Express magazin "izomautó" díjának nyertese

Tesztünkhöz az ideális körülményeket a zsámbéki Drivingcamp Hungary biztosította. A fotózáshoz megkértem Albert Pétert, a létesítmény vezetőjét és főinstruktorát, hogy csináljunk néhány csibész képet az autóról, miközben kitáncol egy kanyarból, vagy csak szépen bedől. A szakember néhány próbálkozás után csak annyit közölt: „nagyon jó ez a kisautó” és „piszkosul oda van szegezve az útra”.

A modellfrissítés leglátványosabb eleme a méhsejtrácsos hűtőmaszk

Most már tudom, hogy az elektromos menetstabilizátort kellett volna két lépcsőben kiiktatni egy kis riszáláshoz, de legalább megtudtam, mitől óvhat meg egy avatatlan sofőrt az autó váratlan körülmények között. Már kis tempónál is sejteni lehetett az alig 2,3 végállástól végállásig tartó kormányfordulatból, hogy a közvetlen kormány reakciók nem csak egyirányúak és hogy az elektromos szervó nem tompítja le teljesen az útfelület és futómű válaszait.

Bridgestone Potenza 205/40 R17-es gumikkal minden körülmények között az aszfalthoz szögezve érezzük

Hasonlóképp a fékek és a váltó is kellő ellenállást és érzékenységet tanúsítanak az adrenalintól megrészegült pilóta megváltozott mozgási kultúrájával szemben. A tempós kanyarvadászat során az utastér legnagyobb kincse kétségtelenül a páratlan oldaltartást és minden körülmények között fix vezetési pozíciót biztosító Recaro ülések voltak. Azért beletelt néhány napba, amíg megtaláltam az arany középutat komfort és funkcionalitás között, egyúttal akadt olyan utasom, akinek kimondottam kényelmetlen volt.

A tetőspoiler miatt csakis kézimosó használata javasolt

A beltéri hangulatot nemcsak érzésre dobják meg az ülések, hanem vizuális észlelésük is jó érzéssel tölt el. Ennek egyik oka talán az lehetett, hogy egy mezei Fiestához képest nincs túl sok különbség a két autó belterét illetően. Ha egyáltalán számít, hímzések, ST gravírozás a kormány alján, fém pedálok és a megvilágított küszöbdekoráció jelzi, hogy ez már egy másik kávéház, de az igazi fordulatot úgyis a menettapasztalat szüli majd. Rendes embereket is képes visszaeső gyorshajtóvá tenni, akik néhány hónap elteltével a csekkbefizetés helyett csakis közmunkával tudják majd kiegyenlíteni a büntetéseket. Hát ezért nem árt egy hideg fej is a volán mögé!

Gyorsulás 6,9 - Vegyes átlag 8,5

A konkurensek teljesítmény adatai és menettulajdonságai legalább olyan közel állnak egymáshoz, és az új Fiesta ST-hez, mint az árcédulán szereplő végösszegük. A francia szuperminik izmosított verziói közül az idén debütált Peugeot 208 GTi a legolcsóbb és talán a mezőny egyik legjobb ár/érték arányú kínálata. Egyhatos erőforrása 200 lóerős és 275 Nm-es, listaáron 5,88 milliós ára miatt is megfontolandó ajánlatnak számít. Az oroszlános honfitársa a Clio RS szintén 200 lóerős, de csak duplakuplungos automata váltóval kapható 6,39 millióért, viszont 5 ajtós kivitele miatt praktikus előnnyel bír. Végül pedig a PSA konszern csúcsragadozója a Citroen DS3 Racing 207 lóerejével és 8,8 milliós vételárával talán nem is illik a képbe. Akadnak azért még kihívók ebben a ringben, ilyen például az Opel Corsa OPC (192 LE-s, 6,02 millióért), Mini Cooper S ( 184 LE-s, 6,25 millióért) és a Hyundai Veloster (188 LE-s, 8 millióért).

A gombrengeteg viszont monnyon le!

Tesztalanyunk 182 lóerős teljesítménye és 240 Nm-es nyomatéka alapján a leggyengébbnek tűnhet, de előnyére szóljon, hogy tömeg-lóerő arányában csupán 5-10 ezrednyi a különbség a 200 lovas kategóriatársakhoz képest. Továbbá nem utolsó szempont, hogy a feláras extrákkal telerakott tesztautónk vételára 7 millió alatt megállt és persze az élmény, ami megfizethetetlen. Ebben a kategóriában talán nem a felsorolt számok és a néhány tíz, vagy százezres árkülönbözet a döntő. Azért összbenyomás alapján nálam jól szerepelt és az Egyesült Királyság kiugró eladásai alapján úgy tűnik, van mivel elfedje apró hiányosságait. A bevezetést követő első hat hónapban megközelítette a 3000 darabos eladást a szigetországban, sőt az Auto Express szerkesztőségi díjkiosztóján a legjobb Hot Hatch kategória győztese is az ST lett. Egyszóval, a tapasztalat minden esetben meggyőző érv lesz, ha dönteni kell.

Opciós variálható csomagtérpadló 17 000 forintért

És miért épp a motorozást juttatta eszembe? A válasz egyszerű, miután beültem és elindítottam, a hanghatás mellett a gyorsulási-kilövési hajlam megidézte előttem a kocsisorok közötti felező vonalat, ahogy motorral – immár legálisan – végig mehetek rajta, beállva a lámpa előtt mindenki elé és persze zöldre váltáskor eltűnök a horizonton, mire a többiek egyesbe kapcsolnak és elindulnak.

 Parkolásnál másfélszeres távot hagyni a hatalmas ajtónak

Bevallom férfiasan, ezt gyakran megtettem kétkerekűvel és időnként adott a kis Fiesta is egy-egy olyan impulzust, amitől megfordult bennem, hogy talán vele is megtehetném ugyanezt, csak ne lenne éppen négykerékű. Minden egyes rápillantás adott efféle ihletet, de aztán betettem a gyerekülést és szépen, öregesen elgurultunk a játszótérre, magabiztosan begyűjtve az irigy tekintetek elismeréseit.

Kimondottan nagy sebességű kanyarbevételre és stabil kigyorsításokra hangolva

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....