Ford Európa
A Ford európai divízióját senkinek nem kell bemutatni. A Fiesta, a Focus és a Mondeo ikonikus alakjai lettek az itthoni utcaképnek is és a relatíve olcsó, megbízható és elődeiknél kevésbé rozsdásodó új generáicókat sokan szerették. Ezért is érte az embereket villámcsapásként a hír, amikor a Ford pár éve bejelentette, hogy megszünteti szedán lineupját, helyette az SUV-kra koncentrál. Az Egyesült Államokban kihalt a Taurus, mifelénk pedig a Mondeo. Ezt követte az újabb bejelentés, a Fiesta is megy a levesbe, 2025-től a Focus is.
Miért áll le a gyártással a Ford, ha ezek igencsak szeretett és keresett modellek? Jim Farley vezérigazgató most új magyarázattal állt elő: „kiszállunk az uncsiautó-bizniszből és beszállunk a ikonikus autó-binziszbe”.
A Fiesta a Ford egyik legrégebb óta futó neve volt.
Farley a brit CAR magazinnak adott interjújában beszélt a vállalat nemzetközi céljairól, amelynek alappillére a Ford Európa. Ekkor mondta a fenti szavakat, de azt is elismerte, hogy ezeket az autókat „sok vásárló szerette”. Népszerűségük ide vagy oda, a CEO szerint Fiesta, a Focus és a Mondeo nem érte meg a beléjük fektetett pénzt az olyan modellekhez viszonyítva, mint a Kuga, a Ranger vagy akár az új modellek, mint a Bronco vagy az SUV-zált Capri.
Farley azt is elmondta a beszélgetés során, hogy a kifutó modelleknek utódokat sem terveznek. Helyettük a már fenn említett Caprihoz hasonlóan Volkswagen-alapokra épülő, elektromos SUV-kat akarnak, lehetőleg minél többet. Az MEB (Modularer E-Antriebs Baukasten), azaz moduláris elektromos eszköz a német cég jelenleg leginkább használt platformja, amelyet több Volkswagen, Audi, Škoda és Cupra modell is használ, meg persze a Ford Explorer és Puma. Utóbbi kettő rendre a Volkswagen ID.4 és ID.5-ös modellekkel rokon.
Farley azt mondta, a Puma crossovert is teljesen elektromossá akarják alakítani, ehhez is szükség van a Volkswagen platformra. A Ford európai részlege egyébként igyekszik keményen megfelelni az uniós emissziós elvárásoknak, nemrég mégis azt jelentették, hogy pár évvel halasztják a 2030-ra kitűzött teljesen elektromos lineup tervét.
A Focus gyártása 2025-ben fejeződik be a németországi Saarlouis-telepen.
A vezérigazgató az „ikonikus” címszóról is adott némi magyarázatot. Szerinte a Bronco, Mustang és Raptor modellek szolgálnak etalonként. Farley szerint a Mustang ellenfele lehet a Porschénak, ezért a pony autó mindenképp kapni fog a cég erőforrásaiból. Farley szerint a szabadidő- és sportautók mindig is „mellékes”-ként szolgáltak a cégnek, így nem is kaptak soha elegendő támogatást, de mostantól ez változik. Érdekes a gondolat, tekintve, hogy a Mustang fejlesztése a ’60-as években az izomautók fejlődésének egyik legfontosabb alapja volt, amelybe a Ford rengeteg erőforrást ölt.
Azt is fontos hozzátenni, hogy a Mustang Európában nem keresett, így ez a modell nem fogja tudni helyettesíteni a kifutó autókat, tehát nem is érdemes ellenpéldaként felhozni. Mellesleg a Ford ezen lépésével a Toyota, a Volkswagen Csoport, a Kia/Hyundai és a Stellantis - vagy akár a kínai gyártók - is hatalmas előnyt szerezhet a piacon, mivel ezek a gyártók gőzerővel fejlesztenek európai utakra tervezett kompakt és kisautókat.
A Mondeo név tovább él Kínában, ahol a szedánok továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek. Ikonikus?
A Ford európai eladási számai csökkennek. Nagy-Britanniával együtt a kontinens eladásai 16,9 százalékot estek januártól júniusig, amely a cég részvényeinek sem kedvezett. 4,1 százalékról 3,3-ra csökkentek. 2024 első felében Európa három legkeresettebb autója nem SUV volt. A JATO Dynamics felmérése szerint A Dacia Sandero, a Volkswagen Golf és a Renault Clio volt a legkelendőbb. Emiatt a Ford rengeteget kockáztat azzal, hogy egy szinte csak SUV-ra épülő palettát kínál.
A konkurencia kínálatában szerepelni fognak az unalmas autók. A keresletet pedig nem érdekli, hogy ikont vesz-e vagy sem, ha a cél az, hogy a napi bevásárlást el lehessen végezni vele, vagy elférjen egy szűk belvárosi parkolóban. Így könnyen lehet, hogy az unalmasat választják az ikonikus helyett.
Képek forrása: Ford