Elemzés

Financial Times: Kelet-Európa "ipari dinoszauruszból" Európa termelési központjává vált

2014.10.06.

"Ipari dinoszauruszból" Európa termelési központjává váltak Kelet- és Közép-Európa gazdaságai - írta a térségi befektetési lehetőségekről összeállított csütörtöki mellékletében a Financial Times.

A londoni gazdasági napilap ennek illusztrálására kimutatja, hogy az összesen mindössze 16 millió lakosú Csehország és Szlovákia autóipara már több járművet állít elő, mint Franciaország. Magyarországon, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában a hazai össztermék (GDP) több mint 30 százalékát a feldolgozóipar termeli meg.
  

Skoda-gyár Mlada Boleslavban 

A növekedést jelentősen lelassító 2008-as pénzügyi válság óta azonban e gazdaságok új kihívás előtt állnak: alacsony költségű feldolgozóközpontokból innovatív, tudásalapú gazdaságokká kell válniuk - áll a mellékletben.

A térség digitális startup szektorának kedvez, hogy a határokat lebontó internet korában az ötletek messzebbre és gyorsabban eljutnak, mint korábban bármikor. Ezért a kelet- és közép-európai technológiai vállalkozóknak már nem kell áttelepülniük a kaliforniai Szilícium-völgybe, mert a fizikai közelség nyújtotta előnyök mára elenyésztek. Kelet-Európában erős a felsőoktatás és a számítógép-tudomány, és képzett a munkaerő.

Maradtak azonban problémák, és ezek közül a legnagyobb a hozzáférés a tőkéhez. A technológiai befektetésekre szakosodott vezető európai alapok egyike sem tart fenn irodát a térségben, és a helybéliek arra panaszkodnak, hogy nekik kell nyugatra utazniuk, ha meg akarják szerezni azt a jelentős mennyiségű befektetést, amelyre egy ígéretes startup cégnek szüksége van a növekedéshez - áll a Financial Times mellékletében.

A lap az új vállalkozások alapításának körülményeiről a Világbank adatai alapján azt írta, hogy a térségben Magyarországon a legkönnyebb vállalkozást indítani: itt átlagosan öt nap alatt lehet új üzleti vállalkozást létrehozni, miközben Szlovákiában 19 nap, Csehországban 20 nap, Lengyelországban 30 nap a átlagos átfutási idő.

MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.09
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.09
A kínai autópiacon tomboló árháború és szoros verseny rendkívüli leleményességre ösztönzi az....
2024.05.09
Marokkó egy varázslatos hely, ahol a nomád berber hagyományok üdvözlik és magukba szívják a világ....
2024.05.09
A VW az adminisztratív létszámot felmondási szerződésekkel akarja csökkenteni. Aki gyorsan dönt,....
2024.05.09
Magyarország európai gazdasági súlyát nagy mértékben növeli, hogy a BYD az autóbuszgyára után az....
2024.05.09
A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson....
2024.05.09
A Széchenyi István Egyetem, az ABZ Drone Kft. és a Cloud for Intelligent Airplace Zrt. (CloudIA)....
2024.05.09
Nem mindennapi teljesítmény büszke birtokosa egy budapesti Volkswagen Jetta és annak gazdája, Szűcs....
2024.05.09
Aki ellátogat a ZKW autóipari beszállító üzemébe, bepillantást nyerhet a raktárlogisztika jövőjébe....
2024.05.09
Lébény közelében egy szakaszon lassan halad a forgalom - írja csütörtökön délelőtt fél 11-kor a....