Bevezetőnek szántam ezt a néhány gondolatot, de mostani írásomnak nem ez a témája.
Ha kinyitottuk a motorteret, azonnal szemünkbe tűnik egy autógyártója válogatja, de többnyire sárga matrica. Ez a légkondicionáló hűtőközegének adatait tartalmazza. Ha nem találjuk a címkét és az autó légkondis, legyünk óvatosak, vajon miért nem találjuk. Ha leszedték, miért tették? Karambolos volt az autó és a zárhíd, ahol elhelyezni szokták, új elem?
Ha megtaláltuk a címkét és rajta az áll, hogy a klímagáz R134a, akkor megnyugodhatunk, minden légkondi technika a régi, az eddigi kerékvágásában van. A szervizek ezt már rutinból kezelik, bármilyen baja is van. A címkén a betöltési mennyiség és a rendszer kenőolajának fajtáját (PAG) jelölik még. Közbevetés: óvakodjunk – még ha olcsónak is tűnik szolgáltatásuk – a bevásárlóközpontok parkolójában klímajavítást, feltöltést ajánló szakmai szélhámosoktól!
Ha a címke felirata R-1234yf közeget említ, egy új korszak technikájával szerelt az autónk. Ennek első látásra örülnünk kell, mert a környezetvédelmet illetően mi ezzel az élen járunk.
Az Autószektorban, 2015. szeptember 7-én a témát már megtárgyaltuk „Klíma(gáz)váltás? – Valóban okozhat kocsitüzet?” címmel. A témakör iránt érdeklődők, kérem „lapozzanak vissza” az „Autótechnika” címsori menüpontot megnyitva!
Ott tartunk tehát, hogy a címkén R-1234yf közegazonosító feliratot találunk. Korábban, akár majd egy évvel ezelőtt már ilyen gázzal feltöltött autók voltak a márkakereskedésekben, például a KIA, Hyundai modelljei. E sorok íróját azonban meglepte az AMTS idei kiállítás LADA standján, hogy valamennyi modell motortéri címkéje már az új klímagáz töltetet mutatja. Közelítsünk rá három képpel!
Az új klímagáz, az R-1234yf fizikai jellemzőiben nagyon közel áll az R-134a gázhoz, tehát a gyártóknak nem kellett a klímarendszert gyökeresen átalakítani az új gáz alkalmazásához és a kiváló hűtőhatás eléréséhez. Módosították azonban a betöltő csatlakozókat, hogy a két gáz betöltését ne lehessen még véletlenül sem felcserélni.
A különbség még az, hogy újfajta klíma olajat írnak elő hozzá. Az új gáz óriási előnye, hogy környezetszennyezése, kiszabadulása esetén az ózonréteg romboló hatása szinte minimális. Erre nézve kidolgoztak egy mérőszámot a környezetvédelemmel foglalkozó szakemberek. Bővebb magyarázatát korábbi cikkünk tartalmazza, itt álljon csak annyi, hogy ez a szám az R-134a gáznál 1340, az új klímagázé 4 (!), ami 99,7%-kal kisebb, mint az eddig alkalmazott R-123a negatív környezetromboló hatása. Valóban nagy eredmény! (A szerző reméli, ha ezt a gázt használja az autófenntartó-ipar, akkor a mai, sok tekintetben indokolatlanul szigorú autóklímás előírásokat eltörlik.)
Akik ellenérzésüket hozzák fel a gázváltással kapcsolatban ellenérvként, emlékezünk, hogy a Mercedes-Benz ennek az élharcosa, a gáz tűzveszélyességét említik. Van benne valami!
Számtalan kísérletet végeztek a megbízott kutatóhelyek és autógyárak (ki ellene, ki mellette tette le a voksát) és az EU szakemberei ezek alapján nem tartották olyan erős potenciális veszélynek a gyúlékonyságot, hogy bevezetéséről lemondjanak.
A Mercedes-Benz beadta a derekát és – hangsúlyozva, hogy csak az EU előírásait teljesítve – átmenetileg alkalmazza az új gázt. De óvatosságból beszerel autóiba egy argon tartályt és a megfelelő csővezetéket, hogy az argon gáz karambolnál kiáramolva hűtse a motortér forró részeit, azért, hogy ott az 1234yf ne legyen képes meggyulladni. Az ember a fejét ingatva veszi le előttük a kalapját…
A Mercedes egyébként hamarosan áttér a CO2 hűtőközegre, amely abszolút környezetbarát, de hűtőtechnikája egészen más. Környezetvédelmileg ideális, technikailag nagyságrenddel bonyolultabb. A klímások, ezzel újabb komoly kihívás előtt álltok.
Csak az az ár, azt tudnánk feledni…
A „menyasszony” azonban némi további szépséghibával bír. Ez az új hűtőközeg ára. Az 1234yf-et jelenleg a világon csak három gyárban állítják elő, meglehetősen monopolhelyzetet teremtve maguknak.
Talán később, a gáz tömeges felhasználásánál az ár is mérséklődni fog.
A helyzet azonban ma hajmeresztő!
Ma az R-1234yf 1 kg-ja (Eszkimó Zrt. honlapján) bruttó 63 475 Ft (hatvanháromezer-négyszáz-hetven-öt).
Ma az R134a-ból 1 kg ára bruttó 2840 Ft, melyet néha „akcióznak” is.
Az ár 22-szeres!
A Ladás csak a gázért (a műhely haszna nélkül), ha újra kell tölteni, mert elszivárgott, karambolnál elszállt, 400 grammot számítva 25 390.- Ft-ot fizet. R134a gáznál kb. 1400 Ft-ot, itt is tisztán csak a gáz árát számítva.
Ki tudja ma az új gázt leszívni, visszatölteni? Az a szerviz amelyik, nem kis pénzért, vesz ilyen klímatöltő gépet. Ma még keveseknek van ilyenféle.
A szervizek ma vonakodva vállalják az ezzel a gázzal töltött autók javítását. Megérthető. Ha munkájuk hibájából a gáz szivárog, és garanciában után kell tölteni, az nem „két fillér”.
Nem az én „ismeretterjesztési” feladatom elmondani, hogy ma már milyen svindliket lehet a gázcserével csinálni. Nem csodálkozom ezen sem, mert a magyar utoljára megy be a forgóajtón és elsőnek jön ki belőle…
A jövő…
A jövő egyértelmű: 2017. január 1-től az újautókat csak R-1234yf klímagázzal töltve lehet forgalomba állítani.
A nagy gázváltás időszaka megkezdődött. Szervizek, erre fel kell készülnötök.
dr. Nagyszokolyai Iván
az Autótechnika főszerkesztője
autotechnika.hu