klímaberendezés

Figyelje a címkét!

2016.05.01.

Kedves autóvásárló, autót vásárolni tervező olvasóink! Engedjék meg, hogy egy, egyáltalán nem mellékes műszaki kérdésre felhívjuk figyelmüket! Autószalonokban, használtautó kereskedésekben mustrálva az autókat, általában a motorháztetőt mindig felnyittatják. Tudják ezt jól az autótervezők is, ezért a motortéri látványterv, a motortéri dizájn egyáltalán nem mellékes eleme az autónak. Szinte teljesen burkoltak ma már a motortéri szerkezeti elemek, erőteljesen mosolyog ránk a gyár jelvénye, szépen dizájnoltak és színesek a burkolatok. Az új autónál ez valóban attraktív élményt nyújt. Használtautónál is adnak erre, ki van kozmetikázva alaposan. Egy alapos motormosás kissé gyanús is lehet. A mustra idejére letakarítja a folyásokat és egyébként is a mai elektronikával jeladókkal, beavatkozókkal, vezeték kötegekkel, csatlakozókkal agyon zsúfolt motortér tisztításának egyik alapszabálya: Óvakodj a motormosástól!

Bevezetőnek szántam ezt a néhány gondolatot, de mostani írásomnak nem ez a témája. 
 
Ha kinyitottuk a motorteret, azonnal szemünkbe tűnik egy autógyártója válogatja, de többnyire sárga matrica. Ez a légkondicionáló hűtőközegének adatait tartalmazza. Ha nem találjuk a címkét és az autó légkondis, legyünk óvatosak, vajon miért nem találjuk. Ha leszedték, miért tették? Karambolos volt az autó és a zárhíd, ahol elhelyezni szokták, új elem?
 
Ha megtaláltuk a címkét és rajta az áll, hogy a klímagáz R134a, akkor megnyugodhatunk, minden légkondi technika a régi, az eddigi kerékvágásában van. A szervizek ezt már rutinból kezelik, bármilyen baja is van. A címkén a betöltési mennyiség és a rendszer kenőolajának fajtáját (PAG) jelölik még. Közbevetés: óvakodjunk – még ha olcsónak is tűnik szolgáltatásuk – a bevásárlóközpontok parkolójában klímajavítást, feltöltést ajánló szakmai szélhámosoktól!
Ha a címke felirata R-1234yf közeget említ, egy új korszak technikájával szerelt az autónk. Ennek első látásra örülnünk kell, mert a környezetvédelmet illetően mi ezzel az élen járunk. 
 
Az Autószektorban, 2015. szeptember 7-én a témát már megtárgyaltuk „Klíma(gáz)váltás? – Valóban okozhat kocsitüzet?” címmel. A témakör iránt érdeklődők, kérem „lapozzanak vissza” az „Autótechnika” címsori menüpontot megnyitva!
 
Ott tartunk tehát, hogy a címkén R-1234yf közegazonosító feliratot találunk. Korábban, akár majd egy évvel ezelőtt már ilyen gázzal feltöltött autók voltak a márkakereskedésekben, például a KIA, Hyundai modelljei. E sorok íróját azonban meglepte az AMTS idei kiállítás LADA standján, hogy valamennyi modell motortéri címkéje már az új klímagáz töltetet mutatja. Közelítsünk rá három képpel!
Az új klímagáz, az R-1234yf fizikai jellemzőiben nagyon közel áll az R-134a gázhoz, tehát a gyártóknak nem kellett a klímarendszert gyökeresen átalakítani az új gáz alkalmazásához és a kiváló hűtőhatás eléréséhez. Módosították azonban a betöltő csatlakozókat, hogy a két gáz betöltését ne lehessen még véletlenül sem felcserélni.
A különbség még az, hogy újfajta klíma olajat írnak elő hozzá. Az új gáz óriási előnye, hogy környezetszennyezése, kiszabadulása esetén az ózonréteg romboló hatása szinte minimális. Erre nézve kidolgoztak egy mérőszámot a környezetvédelemmel foglalkozó szakemberek. Bővebb magyarázatát korábbi cikkünk tartalmazza, itt álljon csak annyi, hogy ez a szám az R-134a gáznál 1340, az új klímagázé 4 (!), ami 99,7%-kal kisebb, mint az eddig alkalmazott R-123a negatív környezetromboló hatása. Valóban nagy eredmény! (A szerző reméli, ha ezt a gázt használja az autófenntartó-ipar, akkor a mai, sok tekintetben indokolatlanul szigorú autóklímás előírásokat eltörlik.) 
 
Akik ellenérzésüket hozzák fel a gázváltással kapcsolatban ellenérvként, emlékezünk, hogy a Mercedes-Benz ennek az élharcosa, a gáz tűzveszélyességét említik. Van benne valami!
 
Számtalan kísérletet végeztek a megbízott kutatóhelyek és autógyárak (ki ellene, ki mellette tette le a voksát) és az EU szakemberei ezek alapján nem tartották olyan erős potenciális veszélynek a gyúlékonyságot, hogy bevezetéséről lemondjanak.
 
A Mercedes-Benz beadta a derekát és – hangsúlyozva, hogy csak az EU előírásait teljesítve – átmenetileg alkalmazza az új gázt. De óvatosságból beszerel autóiba egy argon tartályt és a megfelelő csővezetéket, hogy az argon gáz karambolnál kiáramolva hűtse a motortér forró részeit, azért, hogy ott az 1234yf ne legyen képes meggyulladni. Az ember a fejét ingatva veszi le előttük a kalapját…
 
A Mercedes egyébként hamarosan áttér a CO2 hűtőközegre, amely abszolút környezetbarát, de hűtőtechnikája egészen más. Környezetvédelmileg ideális, technikailag nagyságrenddel bonyolultabb. A klímások, ezzel újabb komoly kihívás előtt álltok. 
 
Csak az az ár, azt tudnánk feledni…
 
A „menyasszony” azonban némi további szépséghibával bír. Ez az új hűtőközeg ára. Az 1234yf-et jelenleg a világon csak három gyárban állítják elő, meglehetősen monopolhelyzetet teremtve maguknak.
Talán később, a gáz tömeges felhasználásánál az ár is mérséklődni fog.
 
A helyzet azonban ma hajmeresztő!
 
Ma az R-1234yf 1 kg-ja (Eszkimó Zrt. honlapján) bruttó 63 475 Ft (hatvanháromezer-négyszáz-hetven-öt). 
Ma az R134a-ból 1 kg ára bruttó 2840 Ft, melyet néha „akcióznak” is. 
 
Az ár 22-szeres!
 
A Ladás csak a gázért (a műhely haszna nélkül), ha újra kell tölteni, mert elszivárgott, karambolnál elszállt, 400 grammot számítva 25 390.- Ft-ot fizet. R134a gáznál kb. 1400 Ft-ot, itt is tisztán csak a gáz árát számítva.
 
Ki tudja ma az új gázt leszívni, visszatölteni? Az a szerviz amelyik, nem kis pénzért, vesz ilyen klímatöltő gépet. Ma még keveseknek van ilyenféle. 
 
A szervizek ma vonakodva vállalják az ezzel a gázzal töltött autók javítását. Megérthető. Ha munkájuk hibájából a gáz szivárog, és garanciában után kell tölteni, az nem „két fillér”.
 
Nem az én „ismeretterjesztési” feladatom elmondani, hogy ma már milyen svindliket lehet a gázcserével csinálni. Nem csodálkozom ezen sem, mert a magyar utoljára megy be a forgóajtón és elsőnek jön ki belőle…
 
A jövő…
 
A jövő egyértelmű: 2017. január 1-től az újautókat csak R-1234yf klímagázzal töltve lehet forgalomba állítani. 
 
A nagy gázváltás időszaka megkezdődött. Szervizek, erre fel kell készülnötök.
 
dr. Nagyszokolyai Iván 
az Autótechnika főszerkesztője
autotechnika.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.27
- Felszállás előtt kigyulladt egy utas telefonja a Liszt Ferenc-repülőtéren, a Wizz Air malmői....
2022.05.27
- Az elsőhöz hasonlóan a Forma-1-es Monacói Nagydíj pénteki második szabadedzésén is Charles, a....
2022.05.27
A Toyota májusban 8 gyárát zárta be Japánban. A döntés az ázsiai régióban kitört koronavírus-....
2022.05.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló eseményekről folyamatosan ad hírt az....
2022.05.27
- A Mol arra kéri a vásárlókat, a benzinkutaknál a fizetéskor minden esetben mutassák be a forgalmi....
2022.05.27
Hosszabb kihagyás után folytatódik mesteremberek sorozatunk, ahol különböző járműjavítókat, és az....
2022.05.27
- A kilencedik helyen zárta a túraautó-világkupa (WTCR) Nürburgringen zajló második fordulójának....
2022.05.27
Halálos baleset történt Kiskőrösön, az érintett útszakaszon a szemle ideje alatt félpályás....
2022.05.27
- A Közlekedési Múzeumba kerül Budapest első, jellegzetes zöld közösségi kerékpárja, amely 2014-től....
2022.05.27
Legyen szó mindennapi motorozásról, hosszabb útról vagy kalandtúráról - a BMW Motorrad csomagtároló....