utánpótlás

Fiatalok és balesetek

2019.01.05.

A fiatal sofőrök több balesetet okoznak, ez puszta tény. De pontosan miért? A tapasztalatlanság egyértelmű, de önmagában nem magyarázza, hogy jelentősen több balesetet okoznak a fiatal sofőrök, mint idősebb társaik.

A kezdő sofőrök kétségtelenül a legveszélyesebbek. Gyakori tévhit, hogy az idős vezetők legalább annyira veszélyesek mind a többi sofőrre, mind saját magukra, azonban a statisztika más mond. Sajnos magyar adat nem áll rendelkezésre, de az Egyesült Államok adatai szerint a balesetek 12,2 százalékát okozzák 20 év alatti sofőrök, míg a 65 év felettiek mindössze 7,5%-ért felelősek.

Tapasztalat

A tapasztalathoz évek kellenek, a sofőrök jelentős része csak több évnyi folyamatos vezetés után érzi magát valóban komfortosan a volán mögött. A rutin különösen balesetek elkerülésénél jön jól, amikor gyorsan kell reagálni. Egy fiatal sofőr ilyenkor hezitál, nem tudja, mi a jó döntés, így sokszor nem is dönt, vagy rossz megoldást választ, ami balesethez vezet.

Elterelt figyelem

Minden egyes sofőr ki van téve annak a veszélynek, hogy a figyelme nem igazán összpontosul a vezetésre. Ez egyrészt különösen nagy kockázatot hordoz magában a tapasztatlan sofőrök körében. A fiatalok esetében a hatás fokozódik, ugyanis rutintalanságuk mellett vezetés közben sem tudják elengedni a „multi-tasking” világot és a volán mögött esznek, isznak, vagy legrosszabb esetben a telefonjukat nyomkodják.

Bódult állapot

Nem vezetünk, ha ittunk, mondhatni ez a közlekedés egyik alapszabálya. Ahogy az elterelt figyelem esetében, az alkohol hatása is nagyobb veszélyeket hordoz magában, ha tapasztalatlan sofőrről beszélünk. A statisztika azt mutatja, hogy a fiatalok felelőtlenebbek, ha részegen vezetésről van szó és legalább ekkora  probléma, hogy gyakrabban ülnek meg bódult sofőr mellé, magukra vállalva ezzel a sofőr felelőtlenségéből eredő kockázatot.

Vakmerőség

Különösen a tinédzser fiúkra jellemző, hogy néhány kilóméterrel a hátuk mögött úgy érzik, eljött az ideje a száguldásnak. A nagy sebességnél való vezetés komoly tapasztalatot igényel, aminek híján vannak, mindez párosítva a fent leírt okok bármelyikével könnyen tragédiához vezethet.

Az utasok

A tinédzsereket érintő balesetek 15%-át az okozza, hogy a sofőr kommunikál utasaival, derül ki „AAA” Alapítvány kutatásából. Érdekesség, hogy a tini sofőrök jelentette kockázat megduplázódik, ha egy szintén tizenéves utas ül mellettük és triplázódik, ha kettő vagy több fiatal utas veszi körbe a tapasztalatlan sofőrt.

Sajnos a vezetés veszélyes műfaj és várhatóan még jó ideig az is marad. Minden bizonnyal nevelés kérdése, hogy a fiatal, kezdő sofőr megfelelő döntéseket hozzon, szóval ha így nézzük, a vezetni tanulás otthon kezdődik!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
A mobilitási technológiák területén globális vezetőnek számító LG Electronics (LG) a 2026-os CES....
2025.12.15
A Pirelli mérnökei két új, nagy teljesítményű abroncsot mutattak be, amelyeket kifejezetten a....
2025.12.15
Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett....
2025.12.15
Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem és a BYD Auto Hungary Kft., amely új....
2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....