interjú
Wachtler Tamás ügyvezető igazgató és Kismartoni Péter kommunikációs vezető FOTÓ: Szerző
Lojalitás
A márka elkötelezettje, aki maximálisan bízik a Renault-ban és nagy bővülési lehetőségeket lát a magyar piacban. Mindezekről és eddigi munkájáról, valamint terveiről beszélt a Daciát is forgalmazó Renault Hungária új ügyvezető igazgatója, aki áprilisban váltotta a nyugdíjba vonuló Maróthy Miklóst, aki márkakövetként még tevékenykedik majd.
Wachtler Tamás nős, 36 éves, és a legfiatalabb főnök Európában, mindezek mellett bőséges tapasztalata van, hiszen másfél évtizede szolgál a Renaultnál, ahol junior kis-haszonjármű termékfelelősként kezdett, aztán a multiknál szokásos éves értékelő lapjában rendszeresen beikszelte azt a rovatot, ahol azt kell jelezni, hogy vállalna-e külföldi megbízatást.
Piacspecifikus modellt kreálni
Az idő múlásával változtak feladatai, termékmenedzserből értékesítési igazgatóvá avanzsált, majd 2008-ban a franciaországi központban ajánlottak neki állást. A külön várost jelentő Technocentre komplexumban a felső-kategóriás a autók marketing részlegén Laguna-koordinátor menedzsere lett.
Ekkor már évi 50 ezerre futott fel a Laguna értékesítés, miközben sikeres lett a Coupé változat is.
Három év után a Dacia és Renault márka európai termék-és árstratégiájának meghatározását, valamint kivitelezését bízták rá. Ahogy elmondta, színes, de nem egyszerű feladat, hiszen piaconként eltérőek az igények. A németek nagyobb teljesítményű motorra, a hollandok a kemény CO2 adó miatt tisztább erőforrásra, a spanyolok megnövelt klímára, a magyarok olcsó modellre vágytak. Ezekből kellett nemzetspecifikus modellt kreálni…
Ha jól sikerül, akkor nyerő modell lesz a vevőknél. Vélhetően eredményes lett a munka, mert az európai piacon 5 százalékos részesedést szerzett a Dacia, melyben vannak még tartalékok, hiszen ma sem vesztett lendületéből, és még mindig a leggyorsabban fejlődő márka, ráadásul egyre több piacon. Wachtler Tamásnak feladata volt az írországi, norvég és dán Dacia-rajt is. Vélhetően további vevőket hódítanak majd megújuló modellek, a fiatalított Duster, Sandero.
Jót tesz a verseny a Ladával
Arra a kérdésre, hogy mennyire veszélyes a Lada megjelenése az európai piacon, Wachtler azt felelte, hogy jót tett az orosz márka megjelenése, mert sokakat autóvásárlásra ösztönzött, ami Dacia szalonokban is éreztette hatását. Ráadásul a felszereltségi szintek és árak összehasonlításában továbbra is nyerő a Logan, mert például a légkondis Dacia lépéselőnyben van.
Leáll a Fluence gyártás
Teljesen megújult modellpalettával és hézagkitöltő szegmensekkel jelenik meg a Renault, mely megszünteti a Fluence gyártását, helyette a négyajtós Mégane-nal, vagyis egy tágasabb limuzinnal száll ringbe ebben a szegmensben is. Eredetileg nem tervezték a Törökországban gyártott autó európai forgalmazását, ám a kereskedők véleményére és igényeire hallgatva jövőre már nem csak fejlődő országok vevőinek jut majd belőle. Szegmenspótló négyajtósként jön, mert a Mégane-nál nagyobb, a Talismannál kisebb, a Fluence-nél drágább, lesz, így a gazdagabb felszereltségű és tágasabb modell némileg kitölti a Laguna utáni űrt.
Koleos visszatér
Nyolc év külföldi munka után szívesen tért haza Wachtler Tamás, aki azért néhány hetes budapesti tartózkodás után irigykedve emlékszik vissza a jóval barátságosabb és kulturáltabb szlovéniai közlekedésre... Ráadásul ott piacvezető volt a Renault, ami nemcsak jó modellkínálatának köszönhető, hanem annak is, hogy Novo Mestóban készül a Twingo, és hamarosan újra megindul a Clio gyártása is. Ez már a megfiatalított változat lesz, így valamennyi kategóriában újdonsággal szerepel a márka.
Az európai piacon az SUV és crossover szegmensben vezető Captur már bizonyított, a Kadjar után jön a Koleos, mely jövőre érkezik a magyar piacra, aztán pedig a Renault pickup, melyet egyelőre Alaskan néven jegyeznek a gyári programban.
F1 és EV
A világ legnagyobb villanyautó-gyártója a Renault-Nissan Alliance, mely a francia márka EV modelljeivel is piacra akar lépni itthon, ám az új igazgatónak is az a véleménye, hogy a Renault készen áll, de a magyarországi töltőhálózat még közel sem teljes. Jelenleg nem kérdés, hogy jön a Zoé, meg a többi, csak az a kérdés, hogy mikor, ez pedig az előkészítéstől és infrastruktúrától függ. Néhány darabos jelképes eladásnak nincs értelme, ezért még várnak.
Egyre komolyabb szerepet vállal a Forma 1-ben is a Renault, mert ez fontos része az arculatnak a dinamikusan fejlődő Kínában és Indiában, emiatt viszont háttérbe került a World Serise by Renault.
A sportos arculatot erősíti a legendás raliautó, az Alpine márka feltámasztása: a sportkocsi biztosan megjelenik a magyar utakon is.
Névjegy
Wachtler Tamás
36 éves, nős, két gyermeke van
angolul és franciául folyékonyan beszél
hobbija az utazás, futás és síelés
Tanulmányai:
Oxford Brooks University – Üzleti tudományok BA
International Business School – Budapest
Oxford Brooks University – Marketingkommunikáció
Autói egykor és ma:
Tizenhét évesen vezette először nagyapja csontszínű Trabant 601-esét, amit sajnos eladtak.
Jelenleg Renault Espace Initiale Paris-t használ
Autózás közben hangulattól függően klasszikus, hiphop (mert lánya ezt szereti a legjobban), vagy lounge, neo soul zenét hallgat.