Tesla

Felfüggesztési zajok a Teslánál

2023.06.02.

Bizonyos Tesla modelleknél gyakran észlelnek nyikorgó hangokat a futómű területéről. Mi a probléma tipikus forrása és mi a megoldás?

A szélvédőből a víz a vízelvezetőn keresztül közvetlenül a keresztlengőkarra folyik, és ott jut be a felfüggesztés illesztésébe.

Köztudott, hogy a nem kívánt zajok az elektromos autóknál jobban érzékelhetőek, mint a belsőégésű járműveknél. Kevésbé ismert azonban az a zaj, amelyről a Meyle szakértői szerint egyre több Tesla-járművezető számol be a világ minden tájáról. Az első futómű területéről érkező nyikorgásról vagy zörgésről van szó. Ritka esetekben a kormányzás pontossága is szenved. Az érintett modellek a Model 3 és a Model Y.

A szakemberek a probléma technikai hátteréről tájékoztatást adtak: A felső keresztlengőkarban lévő támasztócsukló nem záródik le teljesen a tetején. Ez lehetővé teszi a nedvesség behatolását és a gömbcsukló károsodását. A folyamatot egy másik szempont is gyorsítja: amikor esik az eső, a szélvédőből a víz a vízelvezetőn keresztül közvetlenül a keresztlengőkarhoz és így a felfüggesztőcsuklóhoz folyik. A felfüggesztőcsukló tehát esőben folyamatosan nedvességnek van kitéve - még nedves úton való közlekedés nélkül is.

A nedvesség miatt károsodott felfüggesztési csukló általában nyikorgó hangokkal, ritkábban csörgéssel vagy a kormányzás pontatlanságával tűnik fel.

További problémát jelent a szakértők szerint a jármű nagy súlya és az elektromos járművek teljesítménypotenciálja. Mindkét tényező komoly igénybevételnek teszi ki a futóművet, ami alapvetően minden alkatrészt érint. A keresztlengőkar az olyan összekötő alkatrészekkel, mint a csapágyperselyek és a felfüggesztési csukló, különösen nagy igénybevételnek van kitéve, és idő előtt elhasználódhat.

Új kialakítás

Egy speciálisan kifejlesztett keresztlengőkar hivatott orvosolni a problémát: Az eredeti keresztlengőkarral ellentétben, amely acél-műanyag kompozitból készült, a Meyle-HD keresztlengőkar kovácsolt, nagy szilárdságú alumíniumból készült. További optimalizációkkal együtt ez a kialakítás számos előnnyel jár: A felfüggesztés csuklóján a peremezés hiánya abszolút tömörséget biztosít - így kiküszöbölve a víz behatolásának problémáját. A gyártó két további ponton is javított: Az élettartam növelése érdekében megerősítették a csapágyperselyeket, és optimalizálták a gömbcsuklót. Ez most nagyobb átmérőjű, mint az eredeti alkatrész, és nagyobb területen képes elosztani az erőket.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..
2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....