Tesla
A szélvédőből a víz a vízelvezetőn keresztül közvetlenül a keresztlengőkarra folyik, és ott jut be a felfüggesztés illesztésébe.
Köztudott, hogy a nem kívánt zajok az elektromos autóknál jobban érzékelhetőek, mint a belsőégésű járműveknél. Kevésbé ismert azonban az a zaj, amelyről a Meyle szakértői szerint egyre több Tesla-járművezető számol be a világ minden tájáról. Az első futómű területéről érkező nyikorgásról vagy zörgésről van szó. Ritka esetekben a kormányzás pontossága is szenved. Az érintett modellek a Model 3 és a Model Y.
A szakemberek a probléma technikai hátteréről tájékoztatást adtak: A felső keresztlengőkarban lévő támasztócsukló nem záródik le teljesen a tetején. Ez lehetővé teszi a nedvesség behatolását és a gömbcsukló károsodását. A folyamatot egy másik szempont is gyorsítja: amikor esik az eső, a szélvédőből a víz a vízelvezetőn keresztül közvetlenül a keresztlengőkarhoz és így a felfüggesztőcsuklóhoz folyik. A felfüggesztőcsukló tehát esőben folyamatosan nedvességnek van kitéve - még nedves úton való közlekedés nélkül is.
A nedvesség miatt károsodott felfüggesztési csukló általában nyikorgó hangokkal, ritkábban csörgéssel vagy a kormányzás pontatlanságával tűnik fel.
További problémát jelent a szakértők szerint a jármű nagy súlya és az elektromos járművek teljesítménypotenciálja. Mindkét tényező komoly igénybevételnek teszi ki a futóművet, ami alapvetően minden alkatrészt érint. A keresztlengőkar az olyan összekötő alkatrészekkel, mint a csapágyperselyek és a felfüggesztési csukló, különösen nagy igénybevételnek van kitéve, és idő előtt elhasználódhat.
Új kialakítás
Egy speciálisan kifejlesztett keresztlengőkar hivatott orvosolni a problémát: Az eredeti keresztlengőkarral ellentétben, amely acél-műanyag kompozitból készült, a Meyle-HD keresztlengőkar kovácsolt, nagy szilárdságú alumíniumból készült. További optimalizációkkal együtt ez a kialakítás számos előnnyel jár: A felfüggesztés csuklóján a peremezés hiánya abszolút tömörséget biztosít - így kiküszöbölve a víz behatolásának problémáját. A gyártó két további ponton is javított: Az élettartam növelése érdekében megerősítették a csapágyperselyeket, és optimalizálták a gömbcsuklót. Ez most nagyobb átmérőjű, mint az eredeti alkatrész, és nagyobb területen képes elosztani az erőket.
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta