Autobest
Az Edinburgh-i ceremónián a Land Rover új Discovery modellje kapta az Év autója díjat
Voksoltak a skótok
Dúl a crossover mánia, nem véletlenül, mert az ilyen típusú modelleket keresik a vevők, ezért ilyeneket fejlesztenek és gyártanak az autómárkák. És persze ilyenekkel vannak tele a szalonok és az év végén egyre sűrűbben megjelenő listák, melyek a különböző díjakról szólnak.
Az Év autójára még jövő márciusig várni kell, viszont több kategóriában is győztest hirdettek már, például a skótok. Az Edinburgh-i ceremónián a Land Rover új Discovery modellje kapta a legtöbb szavazatot és fődíjat a szakújságíróktól, így ez lett a Skót év autója.
A reklámértéke mellett a közérdeket szolgálja a márka, melynek az adomány egy Discovery HSE, mely a skót légi-mentőknél szolgál: az SCAA már lefedi az ország területének 90 százalékát és 25 percen belül bárhová eljut, amit évi 1600 sikeres mentés is igazol.
Adományként szolgál és ment
Best buy
Esélytelen lenne a Land Rover Discovery a legtöbb - immár 31 - európai országot tömörítő zsűrinél, mely már elkezdte a válogatást. Az AutoBest listájára kerülés feltétele, hogy a jelölt modell nettó ára 20 ezer eurónál olcsóbb legyen. Reális cél, hiszen itt tényleg fontos szempont az ár-érték arány, ami meghatározó a vevőknél. A best buy filozófia egyre inkább terjed, és persze változik a járműpiac is. A crossoverek és SUV-k iránti igény, valamint az autók méretnövekedése, gazdagabb biztonsági és kényelmi felszereltsége miatt áruk is emelkedett, így több lépcsőben nőtt az AutoBest értékhatára. Ahhoz, hogy egy típus nevezhessen, az adóktól és járulékoktól tisztított nettó indulóárának 20 ezer euró (kb. 6,2 millió forint) alatt kell lennie.
Kritérium még az is, hogy tényleg teljesen új és ne csak ránc-felvarrt modell legyen a jelölt. Ilyenekből is gazdag a választék, így inkább csak a lista hat modellre való szűkítése jelentett gondot a zsűritagoknak.
Döntős lista
A folyamatos évközi tesztek után a zsűritagok november végén tartják a végleges válogatást, méghozzá nem csak közúton, hanem zárt pályán is. A korábbi helyszín a szerbiai NAVAK volt, de már második éve Olaszország a tetthely, idén is a Milánó közeli Vairano tesztcentrumában hasonlítják össze a döntős autókat.
Az összeállítás megint jelzi a piaci trendet, a hatos mezőnyben fele-fele arányban szerepelnek hagyományos karosszériájú és magasabb építésű, kissé terepes fazonú, de inkább csak annak látszó típusok.
ÁBC sorrendben így néz ki a döntős mezőnye:
Citroën C3 Aircross
Ford Fiesta
Honda Civic
Opel Grandland X
Seat Ibiza
Volkswagen T-Roc
Több mint autóválogatás
Az AutoBest nem csak modelleket, hanem minden évben arra érdemes járműipari fejlesztéseket és jeles személyiségeket is kitünteti. Amíg az autók mezőnyének győztesét még idén kihirdetik, addig egyéb kategóriákban már több eredmény megszületett. Az EcoBest díjat a PSA Peugeot-Citroen és a Veritas által kidolgozott valós közúti fogyasztás-, és károsanyagkibocsátás-mérőrendszer kapta. A DesignBest kategóriában Marek Reichmann, az Aston Martin vezető-tervezője lett az első.
SmartBest díjat a Seatnak ítélte a zsűri az Amazon-féle interaktív és hangvezérlésű Alexa rendszer első autós alkalmazásáért. A SafetyBest kategóriában a Toyota Safety Sense biztonsági rendszere kapta a legtöbb szavazatot.
A fődíj mellett az AutoBest zsűrije győztest hirdet még CompanyBest, ManBest, SporBest és TechnoBest kategóriákban, ezek eredménye december 15-én lesz nyilvános, a díjkiosztó ceremóniát pedig 2018 februárjában rendezik Salzburgban.
Citroen C 3 Air-Cross
Ford Fiesta
Honda Civic
Opel Grandland X
Seat Ibiza
VW T-Roc