jövő autói

A Faurecia a jövő autósülését fejleszti: az orvossal utazunk

2023.01.03.

A francia Faurecia vállalat, amely a vásárlók számára széles körben ismeretlen, az egyik legnagyobb beszállító, Németországban is. Itt a jövő autósülésein gondolkodnak. Holott ez nem csak a hát, hanem az egészség kérdése is.

 

A Faurecia a jövő ülésén dolgozik.

Egy hosszú lépcső vezet le a hannoveri irodaház alagsorában lévő előcsarnokba. A nagy ablakok hamisítatlan napfényt biztosítanak. Egyszer körbe, autóülések sorakoznak autók nélkül, de kormánykerékkel és műszerfallal. A francia beszállító Faurecia, amely számos más üzleti terület mellett az autóülések tervezésével és gyártásával is foglalkozik, egyfajta dicsőségcsarnokában vagyunk. A németországi központban a legtöbb kiállított tárgy már megtalálható a Mercedes, a Porsche, a VW vagy a Peugeot jól ismert sorozatgyártású modelljeiben. Tulajdonosaik azonban aligha tudják, hogy melyik cég felelős az üléskényelemért.

A franciák jelenleg a következő lépésen dolgoznak. "Az ülések központi szerepet játszanak az optimális vezetési élményben, mivel a belső térnek ez az a része, amely a legközelebb áll az emberhez" - mondja Christian Neyrinck, a "Faurecia Seating" mérnöke. Ezért ők jelentik a jármű és az utasok közötti kapcsolódási pontot. A tervezők itt tudják kezdeni a kényelem, de a biztonság javítását is. Neyrinck rámutat egy olyan konstrukcióra, amely első pillantásra nem különbözik a csarnok többi úgynevezett "ülődobozától". A bemutató tárgy neve "Seat for me", és még messze van attól, hogy sorozatgyártásra kész legyen.

Számos érzékelő a szék belsejében

Az ülés belső működésének rejtett titka számos érzékelő, amelyek mérik, hogy az utas teste milyen közel van az üléshez, és ellenőrzik, hogy az illető milyen nyomást gyakorol az ülés melyik pontjára. Az érzékelőkhöz csatlakoztatott felügyeleti rendszer feldolgozza ezeket az adatokat, és felismeri például azokat a testtartásokat, amelyek nemcsak fáradtságot vagy hátfájást okoznak, hanem biztonsági kockázatot is jelenthetnek. Christian Neyrinck példaként említi a kinyújtott karokat, az előre tolódott medencét vagy a hosszú ideig mozdulatlanul ülő helyzetet.

Most a rendszer riasztást ad, és javaslatokat küld a járművezetőnek az ellenintézkedésekre, például a testtartás megváltoztatására. A tanácsadást az ülés célzott rezgései és az ülés keménységének kritikus pontokon történő beállítása segíti. Az egyes ajánlásokat a "Human Fab" nevű orvosi kutatólaboratóriummal közösen dolgozták ki. Ezenkívül az ülés masszázsfunkcióval is rendelkezik, ami különösen a felső kategóriás modellekben már megtalálható. Különböző wellness funkciókat tartalmaz, és egy fejtámlához csatlakozik, amely a beépített fejhallgatón keresztül különböző személyre szabott hangokat kínál.

Egészségügyi adatok rögzítése

A következő fejlesztési lépés egy olyan rendszer, amely rögzíti és feldolgozza a járművezető aktuális egészségügyi adatait. Az érzékelők mérik a járművezető pulzusát és légzésritmusát. Ez információt nyújt a járművezető éberségéről, közelgő álmosságáról vagy jelenlegi stressz-szintjéről. Azonnali intézkedésként az autó belsejének "hangulati képe" megváltoztatható, például zenével vagy a belső világítás megváltoztatásával. A jövőben azonban az elektronika képes lesz arra is, hogy felismerje a közelgő szívrohamot vagy agyvérzést, és segélyhívással orvosi segítséget hívjon. A jövőben az orvosok a pilótafülke online kapcsolatán keresztül kapcsolódhatnának a járművezetőhöz, és tanácsot adhatnának neki.

Még nem világos, hogy mikor fogják ezeket a rendszereket használni. De van egy gyors megoldás a hátproblémákkal küzdő emberek számára. A Faurecia olyan masszázsszőnyeget fejlesztett ki, amely bármilyen autóba beszerelhető. A készüléket a fedélzeti akkumulátor táplálja, és különböző wellness-programokat kínál, amelyeket egy okostelefonos alkalmazáson keresztül lehet kiválasztani. A váll és a hát területén lévő kis párnák levegővel vannak felfújva, amely aztán ismét távozik. Ez masszázsfunkciót eredményez. A szőnyeg gyorsan felszerelhető, és ára alig 300 euró.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....