Dacia
Még élénken él az emlékezetemben, amikor inmáron a Renault szárnyai alatt újra megjelent Magyarországon a Dácia. Sokakkal ellentétben bennem sem gúny sem rossz érzés nem volt. Nekem nem voltak kellemetlen élményeim az eredeti román Dáciával sem - amely persze eredetileg nem Dácia volt, hanem a maga korában rendkívül trendi és sármos Renault 12-es mintájára készült román autó. Én annak is csak a kényelmét élveztem a renaultos üléseket, a lágy rugózást, a szocializmusbeli összeszerelő üzemek munkamoráljából fakadó műszaki problémákkal nekem nőként sosem volt dolgom.
Képre kattintva galéria nyílik!
Szóval amikor visszatért Magyarországra a Dácia semleges kíváncsisággal vártam a piaci fejleményeket. Azt túlzás lenne állítani, hogy az eredeti Logan-t vagy Sandero-t első ránézésre megkívántam volna, de már ezeket is átlagosan jó formájú, nem mellesleg korrekt módon ár-érték arányos autónak tartottam. Ezért is csodálkoztam, hogy egy ideig több taxi társaság állítólagos "presztizs okokból" nem engedélyezte flottájában a Dáciákat.
Képre kattintva galéria nyílik!
Azután jött a Duster, aminek már első generációja is magával ragadott. Igazi karakteres forma, minden felesleges külső és belső díszt, csicsát nélkülöző külső. Kicsit olyan volt, mint annak idején a Land Rover Deffender, amikor az angol ikon még az volt amire eredetileg készült, sallangmentes megbízható terepjáró.
Képre kattintva galéria nyílik!
Női szemmel azonban akkor figyeltem föl igazán a Dáciára, amikor megjelentek a Step Way modellek igazán karakteres és vagány kék színeikben. Először akkor éreztem azt, hogy itt valami komoly metamorfózis zajlik. Egy szűk évtized leforgása alatt fapadosból trendi, low cost-ból divatikonná alakult a Renault által újjá varázsolt Dácia. A legjobb bizonyítéka mindennek Olaszország. Az olaszok köztudottan igényesek, sokak szerint betegesen hiúak arra, hogy tárgyaik, ruháik, két, három és négy kerekű járműveik minden árkategóriában olyanok legyenek, amelyekből szinte árad a divat, a stílus és a sárm. Márpedig az olasz utak egyik leggyakoribb járművévé vált mára a Dácia Sandero Step Way. Az említett mediterrán tengerkék színében, terepjárósan emelt hasmagasságával, kalandtúrákra hivogató robosztus tetősíneivel. Mindezt továbbra is egy kisautó ára alatt.
Low cost-ból trendi? Vagy inkább low cost ár és trendi külső, inkább ez utóbbi.
Mindez csak arról jutott eszembe, hogy az európai autóipar mostani, a divat világ fővárosában zajló seregszemléjén a párizsi autószalonon a Dácia designerei megint rátettek egy lapáttal. Éppen az említett olcsó modellek a Logan és a Sandero kaptak egy finom és elegáns arcplasztikát: morcos, dögös, ledes fényszórókat és más olyan apró, de első látásra jól észre vehető, és az összhatásr emelő szépészeti beavatkozást, amely - női szemmel nézve - végleg beemelte a Dáciát a vitán felül trendi autómárkák közé. Oda, ahová létrehozója a Renault mindig is tartozott.