Szeged

Fájni fog a Széchenyi tér átalakítása a szegedi autósoknak

2019.08.30.

80-100 évre szóló döntés lesz a szegedi Széchenyi tér átalakítása, a sokmilliárdos beruházás kapcsán, július végén tartottak nagy érdeklődéssel kísért, két és fél órás lakossági fórumot – éppen a téren álló városházán. Sok szó esett a közlekedésről, a tér autómentesítéséről is.

Az előzetes terveket a megismételt pályázaton nyertes szegedi Fontos Mérnöki Stúdió készítette, a szakmai bírálóbizottság egyhangúan az ő elképzelésüket találta a legjobbnak. A tér átalakítása során megszűnne az autóforgalom a városháza előtt, ahol sétányt alakítanának ki. Ezzel párhuzamosan felszámolnák a polgármesteri hivatal, a Zsótér-ház és tér túlsó oldalán, a bíróság előtti parkolóhelyeket, ami mínusz 180 autót jelent. 
Parkolók helyett dísztér a szegedi városháza előtt.
 
A változás több mint drasztikus, nem is örülnek neki a szegedi gépjármű-tulajdonosok, a gyalogosoknak, a városba látogató turistáknak azonban nem egy óriás felszíni kocsiraktárban kell majd sétálgatniuk. – Az autók egyszerűen összeroppantják Európa egyik legszebb főterét – fogalmazott korábban egy szakértő.
 
Ellentételezésképpen mélygarázs építenének a Zsótér-ház és a városháza elé, a felszín alá, ahová a Kiss Ernő utcából lehetne behajtani. Itt az előzetes tervek szerint körülbelül 140 autó fér majd el. Érdekes, hogy a pályázati kiírásban eredetileg nem szerepelt a mélygarázs kialakítása, ám a városvezetés támogatja ezt a megoldást, még ha plusz költséggel is jár. Mi több, felmerült az is, hogy ha kevésnek bizonyul a felszín alatti parkolóhelyek száma, néhány 100 méterrel arrébb, a Rákóczi téren, a megyeháza előtt is lehet a jövőben mélygarázst építeni. Ez persze még elég távoli opció.
A parkoló autók most összeroppantják a teret.
 
A felújítás erősen vitatott pontja a tér autómentesítése, de a tervezők jó néhány magyar és európai nagyváros példáját látva bátran léptek ebbe az irányba. A közlekedés jelentős átalakításával jár annak az ötletnek a kivitelezése is, amit talán a legegyértelműbb elfogadás kísért. Ez a tér a térben, ami a fősétány lezárásaként egy új kis díszteret hozna létre három gyönyörű palotával a Takaréktár és a Horvát Mihály utca találkozásánál. 
 
Ennek káros mellékhatása, hogy az előbbi utcából ezután nem lehet majd kihajtani a Széchenyi térre sem a Stefánia, sem a Kossuth Lajos sugárút felé, kizárólag a Horváth Mihály utcán lehet tovább haladni. Második káros mellékhatás, hogy néhány méterre innen közlekedik majd Szeged-Hódmezővásárhely tram-train, a jelenleg építés alatt álló vasút-villamos rendszer, amelynek átadása 2021-re várható. És forgalma erősebb lesz, mint a mostani villamosközlekedésé.
Tér a térben és a tram-train sínpárja...
 
Teljes egészében megszüntetnék az autós forgalmat a téglaalapú tér két hosszabbik oldalán, a bíróság a Tisza szálló és a Nagyposta előtt éppen úgy, mint a túlsó oldalon, a városháza és a Szeged étterem előtt.
 
A biciklisek kitiltásával megerősítenék a tér középső sétányának korzó jellegét, jelenleg azt még metszi egy kijelölt kerékpárút. Ennek ellenére másutt természetesen igénybe vehetik majd az új Széchenyi teret biciklisek. – Az egész tervezés szellemiség abba az irányba mutat, hogy a gyalogosoknak szeretnénk visszaadni a Széchenyi teret – hangsúlyozta Fontos Rómeó építész. Szerinte egyszerűen száműzni kell az autókat, legfőként a parkoló személygépkocsikat a város főteréről. 
Keresztben nem, hosszában szabad az út a kerékpárosoknak.
 
Közlekedési szempontból nem változik a forgalom a tér Kárász utcai oldalán, a Belvárosi híd irányából és irányába. A vele ellentétes oldalon a Kossuth Lajos sugárút felől is továbbra is biztosítanák az áthaladást a Stefánia felé, és az ellenkező irányba. A belváros autóforgalmát az utóbbi park oldalán kívánják a Belvárosi-híd irányába megoldani. Ha minden a mostani elképzelések szerint alakul, akkor ez a bíróság épülete előtti útszakaszról már nem lesz lehetséges, mert ott kizárólag a villamos pálya maradna meg.
 
A lakossági fórumon ketten arról beszéltek, hogy nem kellene megszüntetni a bíróság előtti parkolást, valamint a Takaréktár utca felől vétek lenne lezárni a behajtást a térre. Erre jött a kontra, hogy a város és a tér az embereké, nem pedig az autóké. A többség osztotta is ezt a véleményt, volt, aki úgy fogalmazott, hogy nem lehet parkoló egy olyan város főtere, amilyen Szegedé.
A tér és a Kárász utca találkozása - itt marad az autóközlekedés.
 
Nincs könnyű dolguk a tervezőknek, a közlekedésszervezőknek, különösen az utóbbiaknak nehéz, lehetetlen 80-100 évre előre látni. Mennyi lesz az önvezető autó, hogyan erősödik meg a közösségi közlekedés, amely biztosan csökkenti majd az autók számát.
 
Az látszik, hogy a belátható jövőt már belekalkulálták a tervezők Szeged főterébe, ez pedig a harmadik Tisza-híd, ami nagyon kellene már Csongrád megye székhelyének. Megépültével sok terhet levenne a Belvárosi hídról, s ezzel együtt a Széchenyi térről, addig nem teljesedhet ki igazán a beruházás. A kettő közötti átmeneti idő pedig nagy-nagy türelmet követel a szegedi autósoktól…
A város és a tér az embereké, nem az autóké.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.16
Egy új brit–kínai kutatás szerint a fedélzeti hangasszisztensek aktív használata jelentősen....
2025.12.16
Visszakerül a Forma-1-es versenynaptárba a Portugál Nagydíj. ..
2025.12.16
A négy kontinensen készülő BMW 3-as sorozat az elmúlt fél évszázad során a BMW Group nemzetközi....
2025.12.16
Erősen indult az első hét a 2026-os autópálya-matricák elővásárlásában: az utazóközönség december 8....
2025.12.16
Újabb téli tanácsokat adott a Magyar Gumiabroncs Szövetség a téli autózással, valamint a járművek....
2025.12.16
Az SAIC Motor Maxus márkájának több teherautóját is forgalmazza hazánkban a Grand Automotive. A....
2025.12.16
A horvát parlament hétfőn elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március....
2025.12.16
A Nissan és a Wayve megállapodást köt a következő generációs vezetőasszisztens technológia....
2025.12.16
A Magyar Elektromobilitási és Technológai Egyesület saját közvéleménykutatást végzett a 18-35 éves....
2025.12.16
Egy Toyota Camry tetejére landolt, illetve zuhant egy kisrepülőgép az Egyesült Államokban, a sofőr....