Szeged

Fájni fog a Széchenyi tér átalakítása a szegedi autósoknak

2019.08.30.

80-100 évre szóló döntés lesz a szegedi Széchenyi tér átalakítása, a sokmilliárdos beruházás kapcsán, július végén tartottak nagy érdeklődéssel kísért, két és fél órás lakossági fórumot – éppen a téren álló városházán. Sok szó esett a közlekedésről, a tér autómentesítéséről is.

Az előzetes terveket a megismételt pályázaton nyertes szegedi Fontos Mérnöki Stúdió készítette, a szakmai bírálóbizottság egyhangúan az ő elképzelésüket találta a legjobbnak. A tér átalakítása során megszűnne az autóforgalom a városháza előtt, ahol sétányt alakítanának ki. Ezzel párhuzamosan felszámolnák a polgármesteri hivatal, a Zsótér-ház és tér túlsó oldalán, a bíróság előtti parkolóhelyeket, ami mínusz 180 autót jelent. 
Parkolók helyett dísztér a szegedi városháza előtt.
 
A változás több mint drasztikus, nem is örülnek neki a szegedi gépjármű-tulajdonosok, a gyalogosoknak, a városba látogató turistáknak azonban nem egy óriás felszíni kocsiraktárban kell majd sétálgatniuk. – Az autók egyszerűen összeroppantják Európa egyik legszebb főterét – fogalmazott korábban egy szakértő.
 
Ellentételezésképpen mélygarázs építenének a Zsótér-ház és a városháza elé, a felszín alá, ahová a Kiss Ernő utcából lehetne behajtani. Itt az előzetes tervek szerint körülbelül 140 autó fér majd el. Érdekes, hogy a pályázati kiírásban eredetileg nem szerepelt a mélygarázs kialakítása, ám a városvezetés támogatja ezt a megoldást, még ha plusz költséggel is jár. Mi több, felmerült az is, hogy ha kevésnek bizonyul a felszín alatti parkolóhelyek száma, néhány 100 méterrel arrébb, a Rákóczi téren, a megyeháza előtt is lehet a jövőben mélygarázst építeni. Ez persze még elég távoli opció.
A parkoló autók most összeroppantják a teret.
 
A felújítás erősen vitatott pontja a tér autómentesítése, de a tervezők jó néhány magyar és európai nagyváros példáját látva bátran léptek ebbe az irányba. A közlekedés jelentős átalakításával jár annak az ötletnek a kivitelezése is, amit talán a legegyértelműbb elfogadás kísért. Ez a tér a térben, ami a fősétány lezárásaként egy új kis díszteret hozna létre három gyönyörű palotával a Takaréktár és a Horvát Mihály utca találkozásánál. 
 
Ennek káros mellékhatása, hogy az előbbi utcából ezután nem lehet majd kihajtani a Széchenyi térre sem a Stefánia, sem a Kossuth Lajos sugárút felé, kizárólag a Horváth Mihály utcán lehet tovább haladni. Második káros mellékhatás, hogy néhány méterre innen közlekedik majd Szeged-Hódmezővásárhely tram-train, a jelenleg építés alatt álló vasút-villamos rendszer, amelynek átadása 2021-re várható. És forgalma erősebb lesz, mint a mostani villamosközlekedésé.
Tér a térben és a tram-train sínpárja...
 
Teljes egészében megszüntetnék az autós forgalmat a téglaalapú tér két hosszabbik oldalán, a bíróság a Tisza szálló és a Nagyposta előtt éppen úgy, mint a túlsó oldalon, a városháza és a Szeged étterem előtt.
 
A biciklisek kitiltásával megerősítenék a tér középső sétányának korzó jellegét, jelenleg azt még metszi egy kijelölt kerékpárút. Ennek ellenére másutt természetesen igénybe vehetik majd az új Széchenyi teret biciklisek. – Az egész tervezés szellemiség abba az irányba mutat, hogy a gyalogosoknak szeretnénk visszaadni a Széchenyi teret – hangsúlyozta Fontos Rómeó építész. Szerinte egyszerűen száműzni kell az autókat, legfőként a parkoló személygépkocsikat a város főteréről. 
Keresztben nem, hosszában szabad az út a kerékpárosoknak.
 
Közlekedési szempontból nem változik a forgalom a tér Kárász utcai oldalán, a Belvárosi híd irányából és irányába. A vele ellentétes oldalon a Kossuth Lajos sugárút felől is továbbra is biztosítanák az áthaladást a Stefánia felé, és az ellenkező irányba. A belváros autóforgalmát az utóbbi park oldalán kívánják a Belvárosi-híd irányába megoldani. Ha minden a mostani elképzelések szerint alakul, akkor ez a bíróság épülete előtti útszakaszról már nem lesz lehetséges, mert ott kizárólag a villamos pálya maradna meg.
 
A lakossági fórumon ketten arról beszéltek, hogy nem kellene megszüntetni a bíróság előtti parkolást, valamint a Takaréktár utca felől vétek lenne lezárni a behajtást a térre. Erre jött a kontra, hogy a város és a tér az embereké, nem pedig az autóké. A többség osztotta is ezt a véleményt, volt, aki úgy fogalmazott, hogy nem lehet parkoló egy olyan város főtere, amilyen Szegedé.
A tér és a Kárász utca találkozása - itt marad az autóközlekedés.
 
Nincs könnyű dolguk a tervezőknek, a közlekedésszervezőknek, különösen az utóbbiaknak nehéz, lehetetlen 80-100 évre előre látni. Mennyi lesz az önvezető autó, hogyan erősödik meg a közösségi közlekedés, amely biztosan csökkenti majd az autók számát.
 
Az látszik, hogy a belátható jövőt már belekalkulálták a tervezők Szeged főterébe, ez pedig a harmadik Tisza-híd, ami nagyon kellene már Csongrád megye székhelyének. Megépültével sok terhet levenne a Belvárosi hídról, s ezzel együtt a Széchenyi térről, addig nem teljesedhet ki igazán a beruházás. A kettő közötti átmeneti idő pedig nagy-nagy türelmet követel a szegedi autósoktól…
A város és a tér az embereké, nem az autóké.
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
A jelenlegi generációnak, amely Európa második legtöbbet eladott modellje volt 2023-ban, nincs....
2024.03.29
Egy 165 járműből álló, 7 millió font (3,27 milliárd Ft) értékű bZ4X-flottát rendelt a WeFlex, amely....
2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....