autóépítés
Nyitható ajtók és fedelek, kormányozható kerekek és természetesen élethű megjelenés: ez a minimum, amit az ember elvár egy autómodelltől. A világ vezető gyártói fémből és műanyagból készítik el a népszerű típusok méretarányos, kicsinyített másait, vannak azonban, akik többre vágynak a tucatáruknál, legyenek azok bármilyen igényesen kidolgozva. Őket szolgálja ki Trung Duc Mai, a vietnami fafaragó mester, akit pár nappal ezelőtt megkerestünk e-mailben, hogy meséljen nekünk hobbijáról.
A fiatalember kisiskolás kora óta foglalkozik a fával, és mivel egész életében mást sem csinált – szülőfalujában nem volt lehetősége tovább tanulni –, mára művészi szintre emelte mesterségét. Kezdetben hagyományos ajándéktárgyakat készített, a vietnami holdév-búcsúztatás elengedhetetlen kellékétől, a csodaponty hátán a mennyekbe lovagoló Ong Tao konyhaistentől kezdve a méltóságteljes, bámulatosan élethű tigrisig.
Majd egy szép napon gondolt egyet, és kifaragott egy Lexus terepjárót, amit feltett a Youtube csatornájára (hiszen ma már egy falusi fafaragó sem maradhat távol a virtuális tértől) – az internet pedig felrobbant. Szűk négy hónap alatt több mint tízmillióan nézték meg az alkotásról készült videót, a csatorna követőinek száma pedig megnégyszereződött, jelenleg 345 ezer feliratkozója van a fiatalembernek. Ma már szinte kizárólag autókat készít, azok hozzák ugyanis a legjobb nézettséget videócsatornáján. Ahogy elnézzük eddigi legnépszerűbb alkotását, a két hét alatt 27 millió megtekintést elért Toyota Land Cruisert, ez nem is csoda. Az aprólékosan kidolgozott terepjárót szinte teljes egészében hagyományos kézi szerszámokkal készíti el. Először az oldalfalakat vágja ki és faragja, csiszolja formára, majd jöhet az orr- és a hátsó rész.