Yamaha

Ezzel vedd be Pestet: Yamaha Tricity teszt

2014.11.09.

Furcsa egy autós oldalon motorkerékpárt ajánlani, autó helyett? Érdekes és megfontolandó alternatíva a Yamaha háromkerekű újdonsága (videóval)

Nem véletlen, hogy ide, az AutoSzektor.hu-ra is felkerült a Tricity tesztje, hiszen a Yamaha nem titkolt célja ezzel a robogóval, hogy minél többen közlekedjenek a városban ilyen motorral - autó helyett. Szóval kedves autósok, hozzátok (is) szólunk: már most gondoljátok ki, hogy tavasszal mivel fogtok közlekedni! Egy különleges ajánlat következik: Tricity in Budapest!

Két személynek tökéletesen megfelelő a nagyvárosokban egy ilyen 125 köbcentiméteres motorral felszerelt közlekedési eszköz. Nem véletlen az sem, hogy az európai nagyvárosokban telis-teli vannak az utcák robogókkal. Tudják ők is, hogy mennyi időt pénzt és bosszúságot lehet megtakarítani egy motorkerékpár használatával. Ahol autóval csak a dugóban ücsörögnénk, ott a robogósok/motorosok haladnak mint forró kés a vajban. No persze itt szoktuk hallani az autós kollégáktól, hogy ez milyen veszélyes, de ha mindenki figyelne egymásra a közlekedésben, akkor aki elindult, biztonságban haza is érne.


A Yamaha 125-ös négyütemű egyhengeres erőforrása - természetesen - gombnyomásra indul, berugókart már nem találunk a gépen. Mondjuk ha lemerül az akkumlátor, egy ilyen nagyon jól tudna jönni... (biztos azért jutott eszébe BenZsónak, mert egyszer sikerült lemerítenem a szerző PCX-ét.. :) - a szerk.)

A motorblokk ereje alkalmas arra, hogy a nagyvárosi tempót tudjuk tartani, sőt diktálni is, pedig a max 9 lóerős katalógusérték nem ezt sugallná. Sík úton teljesen rendben van, de az emelkedők nem a kedvencei. A végsebessége 117km/h volt nálam, hosszú, enyhe lejtőn, Budakeszi és Budajenő között.

 
Egyik kollégámmal rögtönöztünk egy versenyt, hogy mennyi a különbség a Széna tér és az agglomerációban lévő Budajenő között. Azért ezt a települést választottuk, mert az ide vezető út tele van emelkedőkkel is, így nincs előnyben a Yamaha, a nyomatékban gazdag Fordhoz képest. 

Szilárd kollégám 10 perc előnnyel indult az autóval péntek délután kettőkor a Forddal. Még épp nem volt nagy dugó kifelé a városból, de azért már nem úgy folyt a kocsisor, mint a mederben a folyó...


Este ezzel meg is lehet jelenni a Bazilikánál...

A tíz perc hátrányomat már a János kórház magasságában ledolgoztam, ott sikerült megelőzni a kollégát. Utána legközelebb Budajenőn találkoztunk, ahol 5 percet vártam rá. Tehát ezen a 20km-es távon 15 perc időt és szintén nem elhanyagolható üzemanyagköltséget takarítottam meg az autóhoz képest. Természetesen reggel befelé ez lehet 30-60 perc is, a forgalomtól függően...

Bécsi helyzet

Bécsben már egy ideje bevezették, hogy többsávos úton a dugóban állva a belső sávban a sáv baloldalán várakozik, a középső, illetve a szélső sáv pedig a sáv jobboldalán, így biztonságosan elférnek a mentőautók és a motorosok is. Persze, ha jó magyar szokás szerint ezen a résen autóval szeretnénk előrébb jutni, akkor az osztrák rendőrség szigorúan sok száz euróval könnyítené le a pénztárcánkat. A sógorok tudják ezt és szépen be is tartják a szabályt. 

Ezt szeretnénk mi is elérni az Autós és Motoros Nagykoalícióval, aki végre a közlekedő emberek érdekeit próbálja képviselni.

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi van akkor, ha esik az eső? Jelentem semmi. Egy jó láthatósági színű esőruhában (MPS videó) észre sem venni ezt a látszólag kellemetlen körülményt. Mivel alulról teljesen burkolt a robogó, így az útról felverődő víz nem áztat, ami fölülről jön, attól pedig az esőruha tart szárazon. Egy cipővédő is kell a felszereléshez ilyenkor, hogy ami víz lefolyik, azt ne a cipőben álljon (meg). 

Ha ezek megvannak, nem akadály az esőben motorozás sem. Egyáltalán nem kell tőle félni, főleg ezen a háromkerekű gépen, amelynek dupla tapadása van elöl a hagyományos robogókhoz képest. Hogy szemléltessem mi is történik a gyakorlatban, készítettem egy kisfilmet hozzá, ahol jól látszanak a háromkerekű kialakítás előnyei:


A kombinált fékrendszer gondoskodik róla, hogy az első és a hátsó tengelyen is legyen fékhatás, bármelyik fékkart is húzzuk. Össze van kötve az első és a hátsó fék mechanikusan. Ilyenkor egy váratlan dolog történhet, az pedig az, hogy ha túl sok fékerő jut az első tengelyre gyenge tapadási körülmények között, akkor az első kerék megcsúszik. 

A kétkerekűeknél általában ilyenkor az egyik oldalra elkezd kicsúszni az első kerék, aminek könnyen bukás lehet a vége, ha tapasztalatlan a vezető. Ezt küszöbölték ki a Yamaha mérnökei ezzel a dupla elsőkerekes konstrukcióval. Ez szépen megtámasztja a motor elejét és nem hagyja kitörni oldalra, hanem egyenesen csúszik tovább.


Természetesen ha túl mélyre döntjük egy csúszós körforgalomban, akkor ez is ki tud csúszni, de sokkal kezelhetőbb, mintha csak egy kereke lenne elöl. A futómű két pár teleszkópra támaszkodik, amelynek a hangolása lehetne kissé keményebb, mert a budapesti kátyúkon gyakran felütött. Ezt és a kicsit orrnehéz érzést leszámítva pont olyan közlekedni vele, mint egy kétkerekű robogóval.

Talán még egy hátránya lehet. Az autók közötti dugóban, jobban kell figyelni, mert kissé szélesebb az eleje, mint egy kétkerekűnek és ezért a sárvédők könnyebben hozzáérhetnek az autók lökhárítójához (lásd a fenti képen).


 

KT#14 másodvéleménye

Pontosan egy évvel "Budapest bevétele" előtt, Milánóban pillantottam meg először a Tricityt, de nem ez az érdekes, hanem hogy BenZso (és a Yamaha) milyen aspektusból vizsgálta a "HáromVárost" (ehh). Nem (csak) arról van itt szó, hogy a Tricity egy kerékkel több (amire mi azonnal gondolunk), hanem hogy eggyel kevesebb (amire az autósok gondolnak)! Már ha eljut az autóban/dugóban ülők tudatáig, hogy ez egy reális, vagány, innovatív, gazdaságos, praktikus, satöbbis alternatíva, legalább hat hónapra, minden évben. Mindezt BenZso alaposan kifejtette a teszt során, úgyhogy csak annyit tennék hozzá, hogy az echte bizniszmeneknek mostantól a Vespán túl is van élet - mert ez a Yamaha nem tucatjapán.

Majdnem ugyanolyan egyszerű vele menni, mint egy Xenterrel - ha már Yamaha. Kicsit lassabban kormányozható és nehezebb az eleje, de még a lányok is simán elboldogulnak vele - ahogy a mellékelt ábrák mutatják. A motorerő a szokásos, a fék azonban nem: a kombinált rendszer a három kerék tapadásával jól helyettesíti az ABS-t, ha lehet ilyet mondani. Az adagolhatóság nem tökéletes, de inkább csak megszokás kérdése. Az egész Tricikli komfortos érzést nyújt, azt leszámítva, hogy nem egy nyomon haladunk, és ez a pesti lyukakat kerülgetve nem egy nagy előny - meg a körúton sem a sorok között. Több valódi hátránya nincs is, igaz előnye sem, azt leszámítva, hogy egy kuriózummal közlekedünk - az utca népének tetszik a látvány, mert elegáns a kicsike, és tényleg picike. De egy Vespánál nagyobb, és ez is megy az öltönyhöz, meg a makkos cipőhöz - és attól, hogy három kereke van, ugyanúgy fújja rajta a nyakkendőt a szél - vagy a szőke tincseket, ugye... /Kovács Tamás


A robogók nagy előnye még, hogy rengeteg cuccot el lehet vele szállítani. Az ülés alá pont befér egy kisebb méretű zárt bukósisak is, de akár bővíthetjük a csomagteret egy dobozzal is. 

Ha pedig egy nagy szatyornyi zöldséggel térnénk haza a piacról, azt a lábtartóra helyezve, a szatyor fülét pedig az erre a célra kitalált kampóra akasztva vihetjük haza. Komolyan mondom, hogy egy hétvégi bevásárlás minden árucikke elfér rajta.  


TM Ítélet: Érdemes lenne kicsit számolgatni, hogy a kb. 30 hetes motoros szezon alatt, két embernek ez hány órát és 400 Ft-os üzemanyagárral számolva mennyi benzinpénzt takarít meg egy ilyen robogó, és akkor a parkolási díjakat és a napközbeni közlekedési időt nem is számoltam...  


 

Előnyök / hátrányok - Yamaha Tricity 2015

  • Különleges konstrukció
  • Nagyobb tapadás elöl
  • Illik hozzá a kombinált fék
  • Minőségi, elegáns megjelenés
  • Kompakt, gazdaságos, praktikus...
  • Kissé orrnehéz
  • Széles az eleje, oda kell figyelni rá
  • Nehéz vele kikerülni a kátyúkat...
  • Nincs szinkronban a futómű: eleje puha, hátulja feszes

 

A Tricity egy "B125-ös" kuriózum

Hazánkban A1 kategóriájú vezetői engedélyt már egy különbözeti vizsgát lerakva is meg lehet szerezni, ha van érvényes B kategóriájú vezetői engedélyünk. Így nem érdemes rendszám nélkül 50 köbcentisnek álcázni a 125-ös robogót. A rendőr már úgy is ki tudja szűrni ezeket és esetleg egy balesetnél, ezért nagyon nagy büntetés is járhat. Nem éri meg kockáztatni és ha van rendszámunk még utast is vihetünk.

Igaz sokkal körülményesebb ez a bürokratikus módszer, mint a környező országokban, de egyel könnyebb, mintha A kategóriára vizsgáznánk. Bővebben a jogsikozpont.hu-nál adnak tájékoztatást ennek a vezetői engedélynek a megszerzéséről.

 

 

Még több motorkerékpár teszt a TesztMotor.hu oldalon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.08
Az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként szélerősödés, jégeső....
2024.05.07
Összeütközött két autó az M3-as sztráda és az M0-ás autóút csomópontjában, Csongrádon a Budai Nagy....
2024.05.07
A legendás konstrukció régóta az erő és a presztízs szimbóluma, de egyben a mérnöki szenvedély és a....
2024.05.07
A BMW Group mexikói gyára magasabb fokozatba kapcsolja a Neue Klasse modellgeneráció érkezésére....
2024.05.07
Igazi szerelemes levelet írt a DirtFish magazin annak a cseh tervezőnek, aki elmondásuk szerint a....
2024.05.07
Pozitív tapasztalatokkal zárt és csapatának dicséretét is megkapta Losonczy Levente az elmúlt....
2024.05.07
Kissé a szervezőket is meglepő, nagy érdeklődés mellett zajlott az I. Mercedes-Benz klasszikus....
2024.05.07
Peugeot a robogók gyártása terén is komoly múltra tekinthet vissza, s mióta létrejött, mindig....
2024.05.07
- Magyarországot gazdasági ökoszisztémája, infrastruktúrája és szellemi tőkéje egyaránt alkalmassá....
2024.05.07
Összeütközött egy nyerges vontató és egy tehervonat a Heves vármegyei Adácson, a Kossuth Lajos....