motortechnika
Minél több a henger, annál egyenletesebb a motor járása. És persze annál nehezebb, komplikáltabb, drágább, a szerkezet. De kit érdekel, ha a mérnökök tobzódhatnak a műszaki szabadságban és kiélhetik kreativitásukat, pláne, ha van rá vevő. Márpedig mindig akadtak tehetős megszállottak, mert a benzingőzös beszélgetésekben mindig felmerültek eget verő kombinációk, olyanok mint a V6, V8 és V12. De egyik sincs sehol egy klasszikus amerikaihoz képest.
Tábornoki modell
A történethez vissza kell lapozni majd száz évet. A Cadillac-főnök Larry Fisher és a General Motors formatervező Harley Earl fejéből 1926-ban pattant ki az ötlet a sokhengeres luxuskocsi megépítésére, 1931-ben készült elsőt további négyezer követte.
A Cadillac V16 Series 452 Special Dual Cowl Phaeton modellből többféle karosszériaváltozatot épített a Fleetwood műhely: készült 2 és 4 ajtós nyitott, 2 ajtós kupé, 4 ajtós szedán, limousine és Town Car, utóbbi 1937-es Series 90-es változatát használta a II. világháborúban Douglas MacArthur táborniok.
A hosszú orr 16 hengeres V-motort takar Forrás: General Motors
Millió dolláros példány
Szinte mindegyik egyedi megrendelésre készült, így méretükben és formájukban is eltértek. 1930-ban 3,8 méteres, 1934-től pedig 3,9 méteres tengelytávval szállították az autókat. Az alvázak mindegyikére 7407 köbcentiméteres, 16 hengeres, 32 szelepes acélötvözetű és két karburátoros motort építettek. A erőmű teljesítménye 3400-as percenkénti fordulaton 165 lóerő, maximális nyomatéka 434 Newtonméter volt 1200-1500-as fordulatszámon.
A ritka műszaki megoldású és egykor 80 ezer dollárba kerülő Cadillac jó állapotú darabjai napjainkban egymillió dollárt érnek.
Egyedi Cadillac modell Forrás: General Motors
Egyetlen példány
A legendás klasszikus emlékére épült egy XXI. századi mestermű, a Cadillac Sixteen. A művészet és tudomány szellemében tervezett és készített modell kormányát kristályok díszítik, műszerfalának óráját Bvlgari szállította.
Igaz, ritka darab, olyannyira, hogy csak egyetlen példányban készült, de ami még meglepőbb, hogy tucatnyi hengere ellenére lassú volt...
Cadillac Sixteen Forrás: General Motors
V-motor, de ekkora?
A 2003-as Cadillac Sixteen a General Motors IV LS platformjára épült, V16 hengeres, 32 szelepes, 13,6 literes ( 13.584 köbcentiméteres) motorjának blokkja ötvözött alumíniumból készült. Több mint 1014 lóerőnyi teljesítményét négyfokozatú automata sebességváltó továbbította a hátsó kerekekhez.
A 2270 kilogrammos tömegű jármű hajtásához mindez bőven elég lett volna, de mivel prototípusnak készült, ezért csak 64.36 km/órás (40 mérföldes) tempóra volt képes. Nem véletlenül, hiszen csak néhány napig volt főszereplő, majd a General Motors történetének epizodistája lett a Detroit Motor Show-n. A Cobo centerben rendezett kiállítás megnyitója előtti estén viszont igazi sztárként ünnepeltük.
Szoborszerű műszaki remekmű Forrás: General Motors
Színházi darab, egyetlen előadásra
A lepusztult Detroit vegetáló színházában tartották premierjét 2003-ban, amikor a General Motors vendégeként nézhettem végig a különleges előadást, melynek komoly előzménye volt, hiszen a legendás luxusmárka gyártott már hasonló méretű. Az 1931-es változaton számokkal, a 2003-as modellen betűkkel jelezték a hengerek számát: a Sixteen nem csak a hengerekre számára utalt, hanem egyben típusjelzésként is szolgált.
Erős, de csak negyvenes tempóra képes Forrás: General Motors
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!