kifutó

Ezektől az autóktól köszönünk el 2023-ban

2023.01.25.

Gyakran hangoztatjuk, hogy hatalmas változáson megy át az autóipar, de talán még sosem ordított a valóság annyira az arcunkba, mint idén.

Ha szeretnénk megérteni, hogy merre tart az autózás világa, elég számba vennünk, hogy milyen modellektől köszönünk el 2023-ban. Mindegyik nagymotoros sportautó, vagy éppen a másik véglet: megfizethető kisautó. A sors fintora, hogy mindkettőnek az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák tesznek keresztbe. Míg előbbieknek azért, mert fejlesztésük során nem a kis fogyasztás volt az elsődleges szempont, utóbbiaknak azért, mert a forszírozott villanyosítás miatt egyszerűen nem éri meg őket gyártani.

Ford Fiesta

Így köszönünk el Európa ikonikus kisautójától, a Ford Fiestától idén. Ami pár éve még elképzelhetetlen volt, ma már a valóság. Egy autógyár megválni kényszerül megfizethető, és rendkívül kelendő termékétől, mert a padlólemezét egyszerűen nem úgy fejlesztették, hogy képes legyen bármilyen villanyhajtást befogadni. Bitang méretű akksival a hóna alatt pedig képtelenség lenne Fiesta-áron értékesíteni, így az üzleti modellje is megdőlt. Még sok ilyen, és ehhez hasonló megfizethető modelltől kell elköszönnünk az elkövetkezendő években.

Renault Mégane R.S.

A típusnév ugyan nem tűnik el, de a mögötte lévő filozófia már nagyon más lesz a Renault Mégane esetében. Ha lenne is R.S. modell az új, se nem kompakt, se nem SUV Mégane-ból, az már biztos, hogy nem lenne olyan célgép, mint a leköszönő R.S. Trophy-R, ami ízléses hattyúdala volt egy remek generációnak. Ugyanakkor az utolsó hagyományos Renault kompakt családdal elköszönünk az R.S. modellektől is örökre, ugyanis az Alpine veszi át a sportmárka szerepet.

Kia Stinger

Emlékszem, mennyire ledobtuk a láncot, amikor 2017-ben bemutatkozott a Kia Stinger. Egy unalmas koreai márka egy gyönyörű sportkupéval, hátsókerékhajtással és V6-tal törte rá az ajtót az autópiacra, és a Stinger nem csak szép, de rendkívül jól kifejlesztett autó is volt. Persze sosem kelt el nagy darabszámban, de egy presztízsmodellnek nem is ez a feladata. Mondhatnánk, hogy az EV6 GT majd gondoskodik az utódlásról, de egy közel 2 tonnás Cw-krumpli azért mégsem hozza azt az eleganciát.

Audi TT

Életem legszürreálisabb gyorsulási élménye kötődik a leköszönő Audi TT-hez, ami nem csak gyorsabb volt, mint a legtöbb szupersportautó, de az öthengeres motor hangja után semmit sem lehetett őszintén élvezni. Szerencsére a 2,5-literes egység még velünk marad egy jó ideig – egyelőre legalább is elérhető az RS3-ban és a Cupra Formentorban is. Ugyanakkor az ingolstadtiak legélvezetesebb méregzsákja minden bizonnyal közvetlen utód nélkül marad. Pletykák szerint crossoverként folytathatja a márkanév, de egyelőre semmi sem hivatalos. Minden esetre büszkék lehetünk rá, hogy a TT típuscsalád sikeréhez egy kicsit magyar kezek is hozzájárultak az első generáció formatervével.

Audi R8 / Lamborghini Aventador

Sajnos a TT nagytestvére, az R8 is idén kerülhet ki a konfigurátorokból, ahogy a Lamborghini Aventador is, ezért két legendás szívómotoros szupersportautótól is elköszönhetünk 2023-ban. Pletykák azonban vannak, méghozzá arról, hogy V10 helyett villanyhajtást szánnak az R8 utódjába. Talán ilyenre még nem vetemedne a Lamborghini, de az Aventador típusjegyei végülis továbbélnek majd a Countachban, ahogy a legendás V12 is.

Ford GT

Noha az átlagos vásárlókat kevésbé érinti, de 2023-ban legurul az utolsó Ford GT is a gyártósorról. Megannyi különleges és limitált széria után – amiknek a többsége csak kivételezett ügyfeleknek volt elérhető – végleg leköszön a modernkori Ford GT, amit még a FIA WEC, azaz Endurance Világbajnokság homologizációja miatt hoztak létre. Mindezt azért a csodálatos pillanatért, hogy 2016-ban nyerjenek a Le Mans-i 24 óráson, éppen ötven évvel a legendás 1966-os triplázás után, amikor az első, második és harmadik helyet is elhozta a Ford GT40.

Maserati Ghibli / Quattroporte

Jó-jó, de térjünk a lényegre. Két kezemen nem tudom megszámolni, hogy hányszor tettük fel egymásnak a kérdést: vajon mikor köszönünk el végleg a jelenlegi Maserati Ghibli és Quattroporte generációktól? A megszokottól eltérően ugyanis már tíz éve velünk vannak, tehát meglehetősen hosszú a modellciklusuk. Ugyanakkor a konstrukciójuk még régebbi, legalább húsz éves. 2003-ban mutatkozott be ugyanis a Quattroporte ötödik generációja, ami szinte változatlan formában van velünk a mai napig.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....