Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ezekre figyelj a tavaszi gumicserénél

2022.03.27.

Beköszöntött a tavasz, eljött a gumicsere ideje is. Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában megmutatjuk a legfontosabb tudnivalókat. 

Ahogy hirtelen beköszöntött a jó idő, nem csak a kerékpárosoknak van tennivalójuk, hogy felkészítsék a szezonra a járművüket. Ilyenkor az autósok is felkeresik a gumis műhelyeket, hogy a téli abroncsot nyárira cseréljék, kivéve persze azokat, akik maguk végzik el a munkát otthon, vagy négyévszakos gumikat használnak. 

Miért nem maradhat a téli gumi? 

A jó abroncs életbevágóan fontos a biztonságos autózáshoz. Gondolj csak bele! A kocsi kerekei nagyjából egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek az aszfalttal, ezen a kis felületen kell biztosítani a megfelelő irányításhoz, haladáshoz szükséges feltételeket. A téli gumikeverékeket arra fejlesztették ki, hogy hideg időben, fagypont alatti hőmérsékleten is optimális tapadást biztosítsanak. Melegebb időben, a magasabb hőmérsékletű aszfalton ezek a lágyabb téli gumik balesetveszélyt jelentenek, „nyúlóssá válnak”, megnő a fékút, ráadásul sokkal gyorsabban kopnak, és akár deformálódhatnak is. 

Az ökölszabály szerint 7 fok fölötti napi átlaghőmérséklet esetén kell nyári gumira váltani

A gumigyártók évek óta azt mondják, hogy a gumicsere ideje akkor jött el, amikor a napi átlaghőmérséklet 7 fok fölé emelkedik (télire váltásnál pedig ez alá csökken). Ezt az értéket persze nem kell mereven alkalmazni, ha 7,1 fokra nőtt az átlaghőmérséklet, még nem késtünk el a gumicserével. A 7 fok inkább csak egy iránymutatás, hogy nagyjából mikor kell váltani, ráadásul egyes vélemények szerint csak az íróasztalnál találták ki, hogy legyen egy jól hangzó, könnyen megjegyezhető dolog a gumicserére. Magyarországon egyébként nagyjából március 20. és április 20. között jön el az az időszak, amikor ajánlott feltenni a nyári gumikat. Ha máshonnan nem, ezt onnan is tudhatjuk, hogy csak két héttel későbbre kapunk időpontot a gumisnál.  

Mikor van szükség új abroncsokra? 

A előírás szerint a gumi mintázatának profilmélysége legalább 1,6 milliméteres legyen, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. A szakértők azonban azt javasolják, hogy téli abroncs esetén minimum 3 milliméter, nyárinál pedig milliméter legyen ez az érték, ez nyújt megfelelő biztonságot. Ha kevesebb a profilmélység, ajánlott új gumit venni a régi, kopott abroncs helyett. A futófelület kopottságán kívül a gumi szerkezetét is ellenőrizni kell. Ha szálszakadás vagy más sérülés nyoma fedezhető fel, akkor nem szabad tovább használni az abroncsot. 

Ha kopott a gumi, cserélni kell

Ha megérett a gumi a cserére, az a legjobb, hogy a mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük. Fontos, hogy minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumi kerüljön. Ha nincs más megoldás, akkor lehetséges, hogy csak egy tengelyre teszünk új gumikat. Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van-e szó. Csak egyetlen darab abroncsot tilos cserélni! Ha elkopott vagy sérült valamelyik gumi, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Szintén tilos a téli abroncsot kombinálni a nyárival!

Milyen idős a gumi?

A kopás és az esetleges sérülések mellett az abroncsok korát is figyelembe kell venni. A hat évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha ránézésre hibátlanok, mert az anyaguk öregedése miatt már nem nyújtanak olyan tapadást, mint a fiatalabb gumik. Az abroncs korát könnyedén megtudhatjuk, ha kicsit közelebbről megnézzük a gumit.

A DOT-szám elárulja az abroncs korát

A gumiabroncsok oldalán található DOT jelölés mögött lévő számsor utolsó négy számjegye mutatja a gyártási időt. Ebből az utolsó négy számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Vagyis ha a DOT-szám utolsó négy számjegye például 3421, akkor a gumit a 2021-es év 34. hetében gyártották. 

Már most érdemes gondolni arra, hogy egyszer újra szükség lesz a téli gumikra: nézzük át a leszerelt abroncsokat is, és ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.

Hogyan tároljuk a leszerelt gumit?

A leszerelt téli abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben felnire szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor a legjobb egymásra fektetve tárolni őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumikat.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..
2024.04.18
A HangZóna mai vendége Piri András, a Q-Service partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2024.04.18
A rendőrség kijelölte a péntek reggeltől szombat reggelig tartó ellenőrzések helyszíneit - írja a....
2024.04.18
A Hyundai az éllovas ezen a furcsa sztrádán.   ..
2024.04.18
A gyermekek önállóan alapvetően gyalogosként vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg....
2024.04.18
Elsősorban szórakoztató divattermék és csak másodsorban autó az új Mini Countryman. Ez persze nem....
2024.04.18
A Peugeot tovább szélesíti a teljesen vagy részben elektromos modelljei számát, hiszen a kizárólag....
2024.04.18
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.04.18
Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert....
2024.04.18
A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos....