jogosítvány nélkül

Ezekhez az autókhoz nem kell jogosítvány

2023.02.21.

Mármint B kategóriás, az nem kell. Górcső alá vesszük azokat a kicsi, könnyű és akár egy közönséges háztartási konnektorból is feltölthető autókat, amelyekhez elegendő a segédmotoros vizsga.

Egyre zsúfoltabb városok, egyre nehezebb parkolóhelyeket találni, a korlátozott forgalmú zónák és a sebességkorlátozások növekedése, az autóvezetési vizsgához kötelező órák egekbe szökő ára: mindez együttvéve, de akár ezen szempontok bármelyike is pont elegendő érv lehet a microcar mellett.

A mopedautók a városi mobilitás ideális járművei. A könnyen manőverezhető járművek jellemzője, hogy legfeljebb 350 kg tömegűek, 50 köbcentiméternél nem nagyobb hengerűrtartalmúak, 4 vagy 6 kW teljesítményűek és 45 km/óra maximális sebességgel lehet velük lavírozni. Ezek a minikocsik AM kategóriás, vagyis segédmotoros kerékpárra szóló jogosítvánnyal vezethetők már 14 éves kortól, de fontos megjegyezni, hogy az országhatáron kívüli vezetésükhöz be kell tölteni a 16. életévet.

Lássuk, melyek e kategória legjobbjai.

Microlino a harmadik évezred Isettája

A lista legstílusosabb és legszokatlanabb mikroautója egyértelműen a Microlino, amelyet az azonos nevű svájci cég készített, de Olaszországban gyártanak. Mivel kutatások szerint Svájcban egy autóban 1,6 utas foglal helyet egy átlagos városi út során, rájöttek, hogy a modern autók túl vannak tervezve a mindennapi használatra, ezért helytakarékos járművet terveztek. A Microlino úgy lett megalkotva, hogy kicsi és manőverezhető legyen, mint egy motorkerékpár, ugyanakkor időjárásvédelmet is nyújtson. Mérnöki megközelítésének köszönhetően 50%-kal kevesebb alkatrészből áll, mint egy tipikus autó. A formaterv az 1950-es éveket, az Isetta buborékos, elöl nyíló ajtajú autóit idézi.

A 2,5 m hosszú, 1,50 m széles és 1,47 m magas autó háztartási konnektorról tölthető. Több változatban kapható, az akkumulátorok méretétől (6 kWh 91 km-es autonómiával, 10,5 kWh 177 km-es vagy 14 kWh 230 km-es autonómiával) és bizonyos felszereltségektől függően.

Microlino (Forrás: Zürichsee-Zeitung.ch)

Citroën Ami – mindig mosolyt csal az arcodra

A francia Ami újra vonzóvá tette a mikroautókat. A 2,41 m hosszú, 1,39 m széles és 1,52 m magas járgány mindössze 7 méteres fordulási sugárral büszkélkedhet (az átlagos 10 helyett) és két embernek is van benne hely. A vidám megjelenésű és ultrakompakt kocsi belső tere a nagy ablakoknak köszönhetően mindig jól megvilágított. Viszont valóban csak alap dolgok vannak benne, a rövid városi transzferek lebonyolításához szükséges technika, semmi flanc és infotainment-turbózás. Csomagtartója nincs, helyette, a műszerfal alatt, az utasoldalon egy extra kis tárolóhelyet alakítottak ki. Ami még nagyon különös benne, hogy az utas ajtaja menetirányban, a vezetőé pedig éppen ellentétesen nyílik.

A városi csodabogarat elektromos motor hajtja, amit egy 5,5 kWh-s akkumulátorcsomag táplál, amely bármelyik 220 V-os háztartási konnektorból 3 óra alatt feltölthető és 75 km autonómiát garantál.

Citroën Ami (Forrás: insideevs.it)

Estrima Birò – változást hoz az életedbe

Small things change your life – ez a cég szlogenje, vagyis „Az apró dolgok megváltoztatják az életedet”. Ennek szellemében tervezték meg az olasz autót, ami méreteivel - 1,83 m hosszú, 1,03 m széles és 1,56 m magas - tartja a világ legkisebb négykerekű elektromos járművének rekordját. Kétféle csomagtérkapacitással gyártják (122 liter a Birò és 308 liter a Birò Big) és mindkét modell napfénytetős, valamint többféle vezetési módot és számos személyre szabási lehetőséget kínál.

Kétféle autonómia áll rendelkezésre: 100 km a Maxi lítium akkumulátorral és 55 km a Remove lítium akkumulátorral, amely kivehető a járműből, és bármelyik 220 V-os konnektorról tölthető.

Estrima Birò (Forrás: estrima.com)

Aixam E szinte „igazi” autó

Az Aixam több mint harminc éve tevékenykedik a miniautók piacán. A kutatás és az innováció a gyártás sarokkövei, az esztétika, a biztonság és a kényelem ötvözésével. A francia mikroautó-gyártó elektromos meghajtásúvá vált az Aixam E-vel, egy könnyű négykerekűvel, amely 90 km megtételére képes az akkumulátor egyetlen feltöltésével (5,1 kWh).

Az Aixam 2,76 m hosszú, 1,50 m széles és 1,39 m magas. A stílus egyértelműen a legautósabb a listán szereplő modellek közül, akárcsak a felszereltség, amely magában foglalja a 7 colos infotainment rendszert Bluetooth-szal, Android Auto/Apple CarPlay-jel, valamint a tolatókamerát. 

Aixam E (Forrás:carraroautomobili.it)

Mivel az Interneten elég nagy a káosz az infókban arról, hogy sok európai országgal egyezően Magyarországon is elegendő-e az AM kategóriás jogosítvány a mikroautók vezetéséhez, ezért idézzük az ide vonatkozó jogszabályt. A válasz egyértelműen: igen, elegendő. A kavarodás azért lehet, mert 2009. április 1-jén (és nem holmi áprilisi tréfaként) valóban született egy rendelet, miszerint a moped autókhoz hazánkban B kategóriás jogosítvány szükséges, de ezt azóta felülírta a 2013-as szabályozás, konkrétan ez: 

Nemzetközi kategóriák a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

„AM” kategória

Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

a) kétkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;

b) *  háromkerekű típusnál a motor:

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy

- folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

Könnyű négykerekű motorkerékpárok (mopedautó), amelyek terheletlen tömege nem több

425 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek

- hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében;

- legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 6 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 6 kW-nál elektromos motorok esetében. (www.aixam.hu)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....
2024.04.18
Vadat gázolt egy autó Fertőboz és Hidegség között - írja a Katasztrófavédelem az esti tíz után. ..