top 100 beszállító
A Berylls idén tizenkettedik alkalommal mutatja be a világ 100 legnagyobb autóipari beszállítóját érintő legfontosabb fejleményeket és kihívásokat a Top 100 beszállítói tanulmány 2023 című kiadványában. Az egyik pozitív hír, hogy az iparág túljutott a koronavírus-járvány következményein. A másik következtetés már nem annyira pozitív az európai autóipar számára. A kínai beszállítók hozzájárulása a nemzetközi forgalom alakulásához folyamatosan növekszik. Ez 2018-ban még öt százalékos volt, 2022-ben már kilenc százalékos részesedést mondhatnak magukénak a kínaiak. A növekedés a német és japán beszállítók rovására megy. Németország 2018-ban a teljes értékesítés 23 százalékát adta, míg Japán 28 százalékkal járult hozzá. Azóta mindkét nemzet fájdalmas visszaesést könyvelhetett el. A német beszállítók már csak 21 százalékkal járulnak hozzá az iparág teljes globális forgalmához, a japánok pedig 22 százalékkal. Azt, hogy 2022 vegyes év volt az iparág számára, az is tükrözi, hogy az erős forgalomnövekedés ellenére az átlagos nyereségesség 6,3 százalékról 5,6 százalékra esett vissza. A magasabb anyagköltségek, az ellátási lánc zavara és a megnövekedett energiaköltségek várhatóan jövőre is folytatódnak. A félvezetőgyártók viszont egyértelmű nyertesek. A három legnyereségesebb vállalat idén mind ebben az iparágban tevékenykedik.
Elmarad a nyereség
A koronavírus-járvány előtti normalitáshoz való közeledés pedig az előző évhez képest mért erős forgalomnövekedésben tükröződik. Ünneplésre azonban csak korlátozottan van ok, mert a megemelkedett termelői árak miatt az árrések zsugorodnak, és a beszállítói iparág továbbra is nyomás alatt van. Ez a nyomás azonban nem egyenletesen oszlik meg világszerte. Míg Európa szenvedett a magas energiaköltségektől, addig a kínai vállalatokat alig érintette ez. Ez a hatás különösen erős volt Németországban, ahol a termelői árak 32,9 százalékkal emelkedtek az előző évhez képest, elsősorban az energiaárak miatt, amelyek 86,2 százalékkal nőttek. Valójában a Top 100 beszállító alig fele javította árrését, részben azért, mert kevésbé függtek a magasabb termelői áraktól, mint a németországi vállalatok, és képesek voltak az áremelkedést a gyártókra hárítani. A magasabb anyagköltségek, az ellátási lánc problémái és a magasabb energiaköltségek várhatóan jövőre is érezhetőek lesznek.
Az áremelkedéseknek és a nagyobb volumenű autógyártásnak köszönhetően a top 100 beszállító 16 százalékkal tudta növelni eladásait a 2019-es, koronavírus-járvány előtti évhez képest. Az összes figyelembe vett vállalat összesített árbevétele 1064 milliárd euróval először lépte át az egy trillió eurós határt. Ennek ellenére a beszállítók pénzügyi stabilitása jelentősen romlott, átlagosan 5,6 százalékkal (az előző évben 6,3 százalék), ennél alacsonyabb csak a járvány csúcsán volt. Egészen más a helyzet az OEM-eknél, akiknek továbbra is igen jól megy. A tíz legnagyobb OEM-gyártónak sikerült az átlagos profitmarzsot nyolc százalékra növelnie, ami meghaladja az előző évi 7,4 százalékos magas értéket. A jövedelmezőséget vizsgálva látható, hogy különösen a kínai beszállítók vannak kedvezőbb helyzetben, mint versenytársaik. A kínai vállalatok átlagos nyereségessége 2012 és 2022 között 7,8 százalék volt, ami jóval meghaladja az iparági 6,8 százalékos átlagot. Hasonló szintet csak az amerikai beszállítók tudnak elérni, nyolc százalékos átlagos árréssel. A japán, a koreai és a német vállalatok, 6,3 százalékos, 5,7 százalékos, illetve 5,8 százalékos viszonylag alacsony árréssel, messze lemaradnak.
Kína előnyben
A Berylls elemzői arra számítanak, hogy a főbb beszállítói piacokon a következő években folytatódnak a bevételek és az árrések eltolódásai a kínai beszállítók javára. A fő hajtóerőt itt a járművek folyamatban lévő villamosítása és digitalizációja jelenti. Hogy ebben nem minden kínai beszállítónak lesz része, azt a Weichai Power példája mutatja. A vállalat 2020-ban igazi szenzációt okozott. A Weichai Power volt az első kínai beszállító, amely a Berylls Top 100-as listájának első 10 helyére bejutott. A dízelmotorgyártóból kinőtt vállalat azonban nem tudja megőrizni pozícióját a top szegmensben, 2021-ben a 12. helyre csúszott vissza, 2022-ben pedig a 25. helyen találja magát. Egyetlen más vállalatnak sem kellett hasonlóan nagymértékű visszaeséssel (-30,1 százalék) megbirkóznia. Az akkumulátorgyártó CATL, amely 2018 óta képviselteti magát a rangsorban, a másik végletet képviseli. Három helyet javított a rangsorban, és a hetedik helyre lépett előre, miközben 84,5 százalékkal növelte eladásait. A top 100-on belül egyetlen más beszállító sem közelíti meg ezt a kiemelkedő sikert. 2022-ben a CATL volt a legnagyobb haszonélvezője annak a trendnek, amely az akkumulátorokat és a félvezetőket a beszállítói iparág legfontosabb növekedési hajtóerejévé és szakmai garanciájává tette. Ez a tendencia azonban nem új. A félvezetőgyártók 2015 óta 44,3 százalékos éves növekedést értek el, az akkumulátorgyártók pedig 2017 óta nem kevesebb mint 84,1 százalékos növekedést produkáltak. A CATL jelentősen hozzájárul ehhez, olyan akkumulátorgyártókkal karöltve, mint az SK on, a Samsung SDI és az LG Energy Solution. Csak 2022-ben az akkumulátorgyártók átlagosan 10,6 százalékos nyereségességet értek el, míg az iparági átlag ennek alig több mint a fele, 5,6 százalék volt.
Az akkuipar mindent visz
Az akkumulátorok és félvezetők növekvő jelentősége a jelenlegi és jövőbeli járműarchitektúrákban egyértelműen tükröződik a Beryll Top 100 folyamatosan változó összetételében, ennél nagyobb dinamizmus még soha nem volt tapasztalható a technológia által vezérelt iparágban. A 2012-es évhez képest csak a top 100-as rangsorba tizenkét új beszállító került be az elektromos, szoftveresen definiált járművek irányába történő technológiai átalakulás eredményeként. Ezek 2022-ben a száz legnagyobb beszállító között az eladások kilenc százalékát tették ki. Ez a részesedés 2017-ben még egy százalék körül mozgott. Ennek ellenére nem lehet leírni a hagyományos alkatrészek gyártóit. A hagyományos termékcsoportokból - például ablaküveg, fékrendszerek és autólámpák - tizenkét másik beszállító is bekerült a top 100-as rangsorba az elmúlt tíz évben. Ezek közé olyan beszállítók tartoznak, mint a CIE Automotive, a Fuyao Glass és az SL Corporation. További kilenc új felvétel tranzakciók eredménye. Ilyen például az Aptiv, az Adient és a Vitesco Technologies induló vállalkozása. Ennek eredményeképpen a top 100 összetétele jelentősen megváltozott az elmúlt időszakban.
A folyamatos technológiai változások hátterében várható, hogy a beszállítói iparágban a dinamika tovább fokozódik. Ebből azonban nem minden autóipari nemzet fog egyformán profitálni. A legnagyobb beszállító országok, Japán és Németország piaci részesedése tovább csökken és 2022-ben összesen 42 százalék lesz. A koreai és kínai beszállítók viszont jelentősen növekednek és piaci részesedést szereznek. Az Egyesült Államokban az IRA (Inflation Reduction Act) szabályozás egy teljesen új piacot teremt. Az elemzők szerint sok mozgás lesz a beszállítói iparágban.
Top 100 autóipari beszállító 2022-ben (millió euró)