energiatárolási technológia

Ezek a legnagyobb kínai akkugyártók

2024.01.16.

A kínai vállalatok egyre inkább meghódítják az akkumulátortechnológia piacát. Áttekintésünkben bemutatjuk a legfontosabb szereplőket. A hatból kettő már itt van nálunk, igaz, még nem szuperakkumulátorokat gyártanak itt.

A kínai BYD a Teslához hasonlóan nem csak a villanyautók sikeres gyártója. Mindkét vállalat a Kínában gyorsan növekvő energiatárolási piacon (értsd megaakku-gyártás) versenyez. És mindkettő olyan szalagcímeket tett közzé a közelmúltban, amelyek azt mutatják, hogy mennyire komolyan gondolják a közművek és ipari vállalatok számára készült hatalmas akkumulátorok e jövedelmező üzletágának fejlesztését.

Május 24-én a BYD először terjesztette ki az villanyautókban nagy sikert aratott "Blade Battery" koncepcióját az ipari energiatárolókra. A "BYD MC Cube" névre keresztelt akkumulátorok a BYD által kifejlesztett "cell-to-system" vagyis CTS technológiával ugyanúgy működnek, mint kis elődeik az elektromos autókban. A vállalat hosszú élettartamot, valamint magas üzembiztonságot és költséghatékony üzemeltetést ígér.

byd_ess

A Tesla nemrégiben azzal a bejelentéssel került a címlapokra, hogy Sanghajban, nem messze az autógyárától egy új nagy üzemet épít Megapack energiatároló rendszereihez. A nagyméretű akkumulátorok piaca gyorsan növekszik, részben azért, mert szükség van rájuk a megújuló energiatermelés "csúcsainak" és "hullámvölgyeinek" kiegyenlítéséhez, mivel Kína energetikai átállása gyorsan lendületet vesz.

Az alábbiakban áttekintjük a hat legnagyobb kínai akkumulátortechnológiát gyártó, tárolásra szolgáló akkumulátortársaságot.

1. CATL (székhely: Ningde, Fujian tartomány, 2011 óta).

A vállalat mára világszerte ismertté vált, mint a villanyautók és konnektorból tölthető hibridek (phev) számára készült akkumulátorok legnagyobb gyártója. Ennek eredményeként a CATL tavaly mintegy 31,2 milliárd eurót keresett, 159 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Kevésbé ismert, hogy a CATL nagy energiatárolókkal foglalkozó üzletága még gyorsabban, mintegy 5,9 milliárd euróra nőtt tavaly. Ez 230 százalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest.

CATL (1)

A hazánkban gyárat építő (Debrecen), a világ legnagyobb lítiumion-akkumulátor-gyártójának számító CATL a teljes tárolási megoldások szállítója is, beleértve a teljes rackeket, a szekrényeket és a tetszőleges méretű konténerekben kombinálható akkumulátoros energiatároló rendszereket (BESS).

Az Egyesült Államokban a CATL többek között a Flexgen rendszerintegrátornak szállít 10 gigawattóra tárolási megoldásokat, és nemrégiben belépett a japán piacra is. Az EnerOne típusú új moduláris akkumulátorai CTP-technológiával működnek, és az új EnerC termékhez hasonlóan kültéri telepítésre is alkalmasak. Mindkettő LFP cellákkal működik.

2. BYD (székhelye: Senzen, Guangdong tartomány, 1995 óta).

A Build Your Dreams (BYD) az egyik leggyorsabban fejlődő autógyártó- Tavaly a vállalat személyautó üzletágával piacvezető lett az e-autók és hibridek terén Kínában. Ha ezt a két kategóriát összeadjuk, senki sem ad el több zöld autót (NEV) világszerte, mint a BYD. A teslás Elon Muskhoz hasonlóan a BYD erős emberének, Wang Chuanfunak is nagyobb víziója van. Mindkét alapító szintén energetikai cégként tekint vállalatára, és így az ipari energiatárolók piacán (is) versenyez.

byd_ess2

A Tesla konkurenciájának ambícióit ezen a piacon jól mutatja, hogy a BYD májusban mutatta be először a "pengeakkumulátor" technológiával ellátott nagyméretű akkumulátorokat, amelyek 2020 óta olyan sikeressé tették személyautóit, mint a BYD Han. A vállalat magabiztosan jelentette be, hogy nem kevesebbre törekszik, mint hogy bezsebelje a világ energiatároló-gyártói között az elsőséget. A BYD-nek reális esélye van e cél elérésére, mert már most képes a teljes technológiai sort a cellától az akkumulátor-kezelő rendszerekig (BMS) és az energiatároló átalakítókig (PCS) teljesen házon belül fejleszteni. Ez óriási versenyelőnyt jelent.

3. EVE Energy (székhely: Huizhou, Guangdong tartomány, 2001 óta)

Az Eve Energy sokkal kisebb, mint a CATL, de szintén gyorsan növekvő óriás a kínai akkumulátor-technológiai piacon - és itt van már Magyarországon, szintén Debrecenben. Az üzlet az Eve-nél is jól megy, beleértve a szórakoztató elektronikához és az e-mobilitáshoz használt akkumulátorokat. Tavaly az Eve Energy forgalma több mint 114 százalékkal, mintegy 4,8 milliárd euróra nőtt. Mivel az energiatárolás iránti kereslet is ilyen gyorsan növekszik, a vállalat nemrég helyezte üzembe a közép-kínai Hubei tartományban, Jingmenben található úgynevezett szupergyár új, 6., 7., 8. és 9. üzemcsarnokát.

evenergy

A jövőben a vállalat csak ezen az egy helyen évi 200 gigawattóra összkapacitású energiatároló akkumulátorokat kíván gyártani. Az autóakkumulátorokhoz hasonlóan, ahol a BMW az EVE Energy egyik ügyfele, a vállalat az energiatárolás terén is globális szereplővé kíván válni.

4. Sungrow (székhely: Hefei, Anhui tartomány, 1997 óta)

A Sungrow cégnevében nem szerepel az álmok szó, mint a BYD esetében és nem is rendelkezik e-autó üzletággal, ami miatt a vállalat talán kevésbé tűnik érdekesnek. Talán ez az oka annak, hogy viszonylag keveset hallani az akkumulátor-technológia új csillagáról. De senki sem telepít annyi napelemes invertert világszerte, mint a Cao Renxian egyetemi professzor által 1997-ben alapított vállalat - 2022 júniusáig 269 gigawattot. Erre a kereskedelmi sikerre építve a Sungrow a komplett fotovoltaikus rendszerek és újabban az energiatároló rendszerek terén is Kína egyik vezető vállalatává nőtte ki magát.

sungrow

A Sungrow 2014 óta a PowerTitan és a PowerStack márkanevek alatt nagyméretű energiatárolási megoldások teljes termékpalettáját fejleszti. Jelenleg a vállalat az energiatároló egységek legnagyobb kínai exportőre.

A különböző üzleti területekből származó szinergiák jelentik a legnagyobb előnyét. A Sungrow azonban nem gyárt saját akkumulátorcellákat, hanem azokat a CATL-től, az EVE Energytől vagy a Great Powertől szerzi be. Idén márciusban Németországban volt egy fennakadás, amikor a Sungrow 800 energiatároló egysége egy szoftverfrissítést követően átmenetileg meghibásodott.

5. Gotion High Tech (székhelye: Hefei, Anhui tartomány, 2006 óta)

Kínában aligha támogatják bárhol olyan következetesen az új technológiákat, mint a helyi politika és közigazgatás Hefeiben, az egykori nincstelen közép-kínai Anhui tartomány központjában. A Gotion High-Tech, amely többek között autóakkumulátorokat szállít a Volkswagennek, jól illeszkedik a kommunista tartományi vezetők ambícióihoz.

gotion2

Csak a tavalyi évben a vállalat több mint 320 millió eurót költött az új akkumulátor-technológia kutatására és fejlesztésére. A Volkswagen 2021 óta nagybefektetőként a Gotion High-Tech részvényeinek valamivel több mint 26 százalékát birtokolja. A Gotion High Tech gyorsan növekvő üzletága az energiatárolás teljes körű rendszermegoldásait kínálja az erőművek üzemeltetői és a kommunikációs hálózatok bázisállomásai számára.

6. CALB (székhelye: Luoyang, Henan tartomány, 2015 óta).

Ez az akkumulátorgyártó megalapítása óta sikereket ért el az elektromos autókban használt akkumulátorokkal, valamint az erőművek, hálózatüzemeltetők és adatközpontok energiatároló rendszereivel. A China Aviation Lithium Battery Co., Ltd. (ez a cég teljes neve) papírjaival tavaly október óta kereskednek a hongkongi tőzsdén. A 2019 és 2021 közötti két évben a CALB energiatárolási üzletága 1,62 gigawattóráról 9,31 gigawattórára nőtt, ami 139,7 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) jelent. És a gyors növekedés folytatódik. Az idei év első negyedévében a CALB 8,2 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett az összes akkumulátor-termék összes beépített kapacitásából Kínában - derül ki a Frost & Sullivan jelentéséből. Ez a harmadik hely volt a CATl (49,8 százalék) és a BYD (20,3 százalék) után.

CALB-200kWhSystem

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....