mesterek

Ezek az autóelektronikai műszerészek mesterfokon oktathatják a szakmát

2024.01.22.

Mestereket avatott a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara decemberben Szegeden. Összesen 43-at, köztük kilenc autóelektronikai műszerészt. Megkapta az oklevelet a BMW, Peugeot, Opel és Isuzu szegedi márkakereskedésénél, a C-Mobilnál dolgozó Barabás Vilmos és Takács Szabolcs is. Meglátogattuk őket a munkahelyükön.

A mesteravatón Kőkuti Attila, a kamara elnöke elmondta, céljuk, hogy a megye számára fontos, hozzáadott értéket képviselő és kreatív szakmákat jól képzett, hozzáértő munkavállalók végezzék, úgy a szolgáltatás, mint az ipar és a javítás területén. Hozzátette, az oktatásban is kiemelt szerep jut a mestereknek mind a példamutatásban, mind abban, hogy csak mestervizsgával rendelkezők vehetnek részt a gyakorlati szakképzésben.

A kamara vezetői az autóelektronikai műszerész mesterekkel

A decemberben avatott mesterek a szakmák legalább ötéves gyakorlattal rendelkező képviselői közül kerültek ki. A vizsgát egy 180 órás képzés előzte meg, mely elméleti és gyakorlati elemekből állt. A kamara képzésein a szakmákban országosan ismert és elismert oktatóktól szerezhettek magasszintű, új tartalommal megtöltött tudást a résztvevők. Ám nem csak emiatt voltak vonzóak a képzések, a kamara anyagilag is hozzájárult a mesterképzéshez: a teljes, több mint fél millió forintos költségnek kevesebb, mint 20 százalékát kellett kifizetniük részvételi díjként a mesterjelölteknek.

Az autóelektronikai műszerész mesterek „szaknévsora”: Barabás Vilmos, Gubán István, Kis Gábor, Nagy-Berta Zoltán, Paulik Máté, Pszota Attila, Schaffer Zsolt, Székely Antal és Takács Szabolcs. Érdekes, hogy a névsor első és utolsó mestere a nagy múltú, szegedi C-Mobilnál dolgozik, a BMW, Peugeot, Opel és Isuzu márkakereskedésében és szervizében.

Barabás Vilmos a Csonka János szakközépiskolában végzett Szegeden, ám ott még logisztikára járt. Érettségi után azonban autóelektronikára váltott. – A kétéves OKJ-s képzésen végig a Tisza Volán volt a gyakorlati helyem, kamionokon, buszokon, Volvókon és Scaniákon tanultunk. Két nap volt a gyakorlat és három az iskola. Az egyik tanárom az a Győri Sándor volt, akivel most, a mesterképzésen is találkoztam – mondja Barabás Vilmos.

Barabás Vilmos és Takács Szabolcs

2012-ben végzett az OKJ-s plusz két év után még maradt egyet az „iskolapadban” az autószerelő különbözetire. Majd még egy évet technikusira – az már autótechnikusi képzés volt, mert akkor vonták össze a két szakmát. Végzés után több helyre is beadta a jelentkezését, a szegedi C-Mobil lett az első igazi munkahelye.

Kezdetben az autóvillamosság és az autószerelés is része volt a munkájának, a cégnél ez a jellemző. ¬– Sok tanulót felvesznek ide és esetenként szűk keresztmetszet a mester, aki oktathatja őket. Ezt ma már szigorúan veszik, és persze nekem sem volt ellenemre, hogy még tanuljak. Most műhelyvezető vagyok és ehhez is jól jött a végzetség, meg talán egyfajta elvárás is volt a cég részéről. A C-Mobil kínálta fel a lehetőséget, én pedig éltem vele – mondja portálunknak a szakember, aki jelenleg 11 ember munkájáért felel.

A több autómárkát is forgalmazó és szervizelő vállalkozás hagyományosan is jó kapcsolatban van a kamarával. Rendszeresen fogadja például a pályaorientációs üzemlátogatásokon részt vevő végzős általános iskolásokat. Az egyik ilyen alkalomról portálunk is tudósított.

Barabás Vilmos műhelyvezető és munkafelvevő

Maga a mesterképzés 2023 februárjában kezdődött, szombatonként jártak gyakorlatra, a hétköznapokon délután és néha este volt az elméleti oktatás. Így munka mellett lehetett csinálni, gyakorlatra pedig a Budai autószervizbe jártak, ami csupán egy „kőhajításnyira” van a C-Mobiltól.

A cégnél a mesterképzés messze nem előzmény nélküli. 2015-ben öten is voltak egyszerre, ugyancsak a kamara égisze alatt, az is autóvillamossági szerelő mesterképzés volt. – Az elméletben nem volt nagy meglepetés, a gyakorlaton azonban igen. Láttunk olyat, amit még sohasem, pedig BMW és egyéb márkaszervizként mi is jól felszereltnek számítunk. Például olyan kerék centírozó géppel találkoztunk, ami terhelés alatt vizsgálja a gumit, és olyan megoldásokat láttunk, amit korábban nem – emlegette nagyon pozitívan a gyakorlati oktatásnak helyet adó a Budait.

Barabás Vilmos elsősorban műhelyvezető, kisebb részben munkafelvevő. Ez utóbbi területen egy idősebb kollégája számít az elsőnek, aki korábban 8 évet szerelt és már vagy húsz éve munkafelvevő.

Megtudjuk, az év elején kicsit csendeseb időszakot élnek, nálunk a október november számít az erősnek. Így azután volt időnk rendesen beszélgetni, nem „égtek közben a vonalak”.

Mesteravató

Mi 2015-től csináljuk a mesterképzést a megyei kamarával, a tanulók oktatásának ugyanis előfeltétele lett a mester oklevél – mondja Győri Sándor, a szegedi Csonka János Technikum oktatója. Ő járműkarbantartást, diagnoszikát, járműszerkezettant és alternatív – hibrid – hajtást tanít, ez is mutatja, mennyire megváltozott, sok ágra bomlott a korában egynek számító autószerelő szakma.

Az oktató 1977-ben érettségizett Újszegeden, ott, ahol ma is tanít, csak akkor nem Csonkának, hanem Rózsának, pontosabban Rózsa Ferenc szakközépiskolának nevezték az intézményt. – Ha nem lennének autók, egy fillérem sem volna, mindig a járművekből éltem – fogalmaz és hozzáteszi, sok kollégájának munkája van benne az elmúlt évek sikereiben, mindig jól tudtak együtt dolgozni. 

A képzésnek nekiindulók között nincs lemorzsolódás, csupán egy tanulóról tud a 9 év alatt, aki nem vitte végig az egyébként 80 százalékban finanszírozott képzést. Ugyanakkor a legutóbbi csapatból voltak ketten, akik ezt saját költségre vállalták.

Az egyik kiállított mestermunka Pszota Attiláé

A teljes képzés 180 óra, ebből 80 az elmélet, most Győri Sándor csak az elméleti felkészítésben vett rész, korábban a gyakorlatiban is ott volt. Megtudtuk, elég nagy a beiskolázási körzet, az bőven túlnyúlik a vármegye határán, legutóbb többen is érkeztek Kiskőrösről. Köztük Gubán István, aki egyfajta „arca” volt az utóelektronikai műszerész mesterek csapatának, szívesen nyilatkozott az írott és elektronikus sajtónak a mesteravatón. Nem mellesleg meghívta a kiskőrösi műhelybe az újságírót, és a vizitet – ígérete szerint – összeköti egy járműmúzeum meglátogatásával is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..
2025.01.11
A 2025-ös verseny első hetén csak Hiluxok nyertek szelektív szakaszokat. A Toyota dél-afrikai....