Japán

Ez a világ legritkább Corollája, melyből mindössze tíz darabot értékesítettek

2020.08.12.

Ha a világ különböző részein megkérdezzük az embereket, hogy melyik modell jut először eszükbe a Toyotáról, az elsők között említenék a Corollát. Most azonban egy olyan ritkaságot mutatunk be, amit csak a legfanatikusabb rajongók ismernek, de még nekik sem áll ilyen a garázsukba.  

A Toyota történelmében a Corolla az a modell, amely kezdetekben a leginkább alakította a japán márkáról kialakult képet. Hiszen mely autójuk lehetne alkalmasabb a márka termékeinek megbízhatóságáról, nagyszerű ár-érték arányáról és kimagasló tartósságáról kialakult globális képnek, mint a Corolla? A modell 1966-os bemutatása óta legyártott darabszámnak köszönhetően a Toyota Corolla a világ legkelendőbb autója, a modellt jelenleg a bolygó több mint 150 piacán árusítják. S ha a valaha gyártott összes Corollát egymás mögé raknánk, ötször érnék körbe a Földet.

A Corolláról tehát mindenki mindent tud, gondolhatnánk. Ám most felbukkant egy olyan ritka példány, amelyet még a japán autógyártó saját PR-esei sem nagyon ismernek. Egy 1994-ben készített Toyota Corolla TRD2000-es modellről van szó, amelynek nem is lehet más a sorsa, minthogy egy megszállott gyűjtő kollekciójába kerüljön.

A Corolla TRD2000-et mindössze 99 példányban gyártották le, s ennek a – Toyota méreteihez képest – kis mennyiségnek is csak a töredéke, mindössze tíz darab került kereskedelmi forgalomba. A rendkívül ritka és különleges jelzők tehát egyáltalán nem indokolatlanok a TRD2000-es kapcsán.

A Toyota Racing Development (innen a TRD rövidítés a modell nevében) volt a felelős a kilencvenes évek közepén a JTCC sorozatban indított Corolla versenyautók elkészítéséért. Így szükségük volt egy olyan utcai modellre, amelynek alapjaira homologizálhatták a versenyváltozatokat. Ez lett a Corolla TRD2000, amely első pillantásra szinte alig különbözik a hétköznapi példányoktól. Nem is tévedhetnénk nagyobbat.

A kettős kipufogó-végződés és az enyhén ültetett futómű már árulkodó jelek, ám a TRD2000 összképe mégsem rugaszkodik el annyira az utcai verzióktól, mint sok más japán hot hatché.

A modell különlegességéhez nagymértékben hozzájárul, hogy a TRD akkori csapata – amely a Toyotától gyakorlatilag függetlenül működött –, ma már nem létezik, így náluk sem lehet fellelhető példányt találni a TRD2000-esből.

A következő fontos különbség a modell ára. 1994-ben ezt az autót mai áron számolva valamivel 17,5 millió forintnak (!) megfelelő jenért kínlták alapáron, az exkluzivitás tehát már csak ezért is garantált volt. Erre jött még a TRD csapat által elvégzett műszaki módosítások költsége, amellyel együtt a fellelt egyetlen példány mintegy 25 millió mai forintnak megfelelő jenbe került 26 évvel ezelőtt. (A modell mai árát megbecsülni szinte lehetetlen, de szakértők szerint 50 és 100 millió forint között lehet.)

S hogy mit kapott az a tíz szerencsés vásárló, aki hozzájutott ehhez a különleges ritkasághoz? A szériamotort például felváltották egy kétliteres, 3S-GE jelű benzines szívómotorral, amely ötfokozatú manuális váltón keresztül 178 lóerővel hajtotta az első kerekeket. A korabeli Corollák egy tonna körüli tömegéből kiindulva a közel 180 lóerős összteljesítmény, és a lineáris teljesítményű, akár 7000-ig is elforgó szívómotor már előrejelzi azt a fergeteges vezetési élményt, amit ez a négyajtós szedán nyújthatott.

A modell további érdekessége, hogy a váltó és a hajtótengelyek a Celica sportkocsi két külön generációjából érkeztek, s ezek miatt természetesen egyedi motortartó bakokra is szüksége volt a TRD2000-esnek. A versenymodellek előtt tisztelegve az autó strapabíróbb - félverseny - kuplungot kapott, illetve a hajtáslánc része lett a mechanikus önzáró differenciálmű, a 15 collos felniken pedig Yokohama Grandprix M5 gumik feszültek. A fékrendszer a TRD saját fejlesztése volt, a kipufogó pedig rozsdamentes acélból készült dupla végződésen keresztül hirdette az autó verseny jellegét.

Akik a leírtak alapján kedvet kaptak ehhez az autóhoz, ne csüggedjenek: hamarosan veterán korba ér, és adókedvezménnyel lesz fenntartható. Ám a feladat legnehezebb része még hátravan: találni is kell egy példányt ebből az extrém ritka Corollából. Fura módon éppen ez a legnagyobb kihívás egy olyan modell esetében, amelyet 1966-os bemutatása óta több mint ötvenmillió példányban gyártottak.

 

Fotó: Toyota Racing Development

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.30
Tempós pályák, felhordásos kanyarok nehezítették meg a Peugeot 208 Rally Cup Hungary kupasorozatban....
2020.09.30
A CUPRA megkezdi az új Formentor gyártását. Az első, csak a márkának tervezett modell forgalmazása....
2020.09.30
A Magyar Suzuki a modern magyar autóipar leghosszabb sikertörténete. A japán gyökerű vállalat ötven....
2020.09.30
Új logisztikai központot épít a gumiabroncs nagykereskedelmi Marso Kft. Dunaharasztiban, a magyar....
2020.09.30
A Goodyear Tire és a Rubber Company nemrégiben több, mint 4 millió megtett km adatait elemezte az....
2020.09.30
Az Opel több üzemében 2021 végéig marad a Kurzarbeit.  Ezenkívül a gyártó azt állítja, hogy....
2020.09.30
A bíróság elrendelte annak a férfinak a letartóztatását, aki szombaton Csengele külterületén....
2020.09.30
Közös kutatási és ösztöndíjprogramok elindításában állapodott meg a Knorr-Bremse Budapest és a BME....
2020.09.30
A németországi Check24 elemzés szerint a francia Renault gyártó megelőzi versenytársait, a Teslát....
2020.09.30
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú....