használt autó vásárlás

Ez vajon hogyan ment át a műszaki vizsgán?

2023.02.26.

Az elvárásokkal vagy az autóval van gond? 14 éves Fabia 1.4 benzin-gáz 300.000 km-el.

A gázos autó, ami tök gáz volt, pedig nem is volt benne gáz. Esettanulmányunk elején szeretném leszögezni, hogy az írás nem lehúzni szeretné, ezt a kiszolgált autót, mert az olyan, amilyen. Háromszázezer kilométer alatt megdolgozott ez már rendesen a pénzéért. A cikk célja, hogy felhívjam mindenki figyelemét arra, hogy csínján kell bánni az elvárásokkal, ha 1 millióért akarunk autóhoz jutni.

Mit várunk el 1,2 millió forintért?

Ha hihetünk a KSH-nak, akkor ma ennek az autónak ára kb. 4 havi átlagfizetés. Aki azt gondolja, hogy ezért csekély igények mellett is elfogadható állapotú és – horribile dictu – hosszútávon is használhat autót lehet venni, az nagyon téved.

Mai esettanulmányomban ezért csak felsorolás jelleggel említem azokat a gyakorlatilag kizáró tényezőket, amiért egy ilyen autót nem érdemes megvenni.

Pedig jó kis összeállítás lenne

A 2009-es gyártású Skoda Fabia Combi 1.4 16V motoros autó ár-érték arányban új korában szuper vételnek számított. Akinek a kb 7 literes átlagfogyasztás is sok, az még kiaknázhatta a begázosítást, így LPG üzemben csökkenthetők voltak a költségek. Így tett ennek az autónak a korábbi tulajdonosa is.

A használtautó vásárlás előtti átvizsgálás megrendelése előtt kérdezte az ügyfél, hogy vizsgálunk-e a LPG üzemű autókat is. Mondtuk neki, hogy természetesen igen, egy feltétele azonban van a dolognak, hogy legyen benne gáz. Nos, nem volt. Csak szerintem elvárható egy LPG-s autót árusító eladótól, hogy legalább egy próba erejéig bekapcsolható legyen a gázüzem?

Hogy ment át a műszakin?

A kocsin több mint egy év érvényes műszaki vizsga van még és mire a cikk végére jutunk belátható lesz, hogy tulajdonképpen ez a kocsi legnagyobb erénye.

A hátsó biztonsági öv ugyanis nemes egyszerűséggel el volt szakadva, vagy elvágták. Ilyen állapotban pedig elvileg nem mehet át a műszaki vizsgán egy autó. Ezen kívül problémázhatnak a törött hátsó lámpán és a kopogó futóművön is. Nem hiszem, hogy minden felsorolt hiba a korábbi műszaki vizsga óta keletkezett.

Mindent megtettek a látszatért (kiporszívózták)

Az utastéren is látszott a 300 ezer kilométer. Lógó ajtókárpitok, kiégetett vezetőülés, kráteresre kopott műanyag kormány. Mondjuk kiporszívózták és a műanyagokat lepungálták valamivel, így messziről legalább a rendezettség látszatát kelti a beltér, de mondjuk ki: egy kis igényességgel már nem összeegyeztethető ez a szintű lelakottság.

Ha már az utastérnél tartunk, a kocsi klímája nem működött. Itt muszáj elsütni a „csak fel kell tölteni gázzal” frázist és feltenni a költői kérdést: akkor miért nem töltötték fel? Na, ugorjunk!

Motorikusan

A motor indítható volt, járása amúgy megfelelő. A szelepfedél alól kikandikált a tömítőpaszta, de az ártatlanság vélelme itt él: tegyük fel, hogy a gázos átalakításhoz kellett a beavatkozás.

A vezérlésfedélen található felirat szerint 8.000 km-el ezelőtt cserélték a vezérlés alkatrészeit, ez pozitívum. Amúgy olajfolyás nem látszott a motortérben.

A váltó és a kuplung működött, kettőstömegű lendítőkerék pedig hála istennek nincs az autóban.

A kipufogó cserébe tömítetlen és kifúj, ezzel mindenképpen foglalkozni kell. Egy újabb buktató a műszaki vizsgán.

A gáz rendszerről: mivel nem próbálható, rengeteg kockázatot hordoz, hogy ha egyszer feltöltik, akkor milyen működést produkál, ezt sajnos üres tartállyal nem tudtuk tesztelni.

Futómű

A kocsi fékrendszere működött és jó állapotú kopó alkatrészeket láttunk benne. A menetpróbán azonban az első futómű felől kopogó hang volt hallható, itt is beavatkozásra lesz szükség.

A kocsin 2016-os, vagyis 8 éves téli gumik voltak. Bár a profilmélység (6 mm) alapján még megfelelő lenne, minden gumistól azt fogjuk hallani, hogy ezeket – koruk miatt – már csak a mi felelősségünkre teszi fel a kocsira.

Karosszéria

A festékréteg vastagság mérés eredményei alapján egy jó hír azért akadt: ezt a kocsit 14 év alatt nem javították, legalább is, ami a mérhető (fém) elemeket illeti. Cserébe a bal első sárvédőt leszámítva egy ép elem nem volt rajta.

Csúnya és feltűnő sérülések voltak körben az autón: 200 Ft-os érme nagyságú festékhibák a motorház fedélen és a tetőlemezen, csúnyán meghúzott ajtó, kisebb-nagyobb horpadások, festék alatti rozsdásodás, törött hátsó lámpa, végighúzott sárvédő.

Sajnos ilyet kell árulni

A vásárlás előtti vizsgálat után nem érkezett visszajelzés az ügyféltől, hogy megvásárolta-e az autót. Azt gondolom, hogy ez a kocsi semmivel sem volt rosszabb állapotban, mint bármelyik tizenéves, többszázezer kilométert futott autó.

A hazai anyagi helyzetben sajnos a kereslet követeli meg, hogy az ilyen autók ne a bontóba, hanem a kereskedések udvarára kerüljenek. Jól látszik ugyanis, hogy az autó jelen állapotában maga a gazdasági totálkár.

Így talán már elfogadható, hogy az egy éves műszaki érvényesség valóban a legnagyobb értéke ennek a kocsinak. Ennyi idő alatt egy például egy ételfutár alatt visszahozza az árát, aztán már csak tényleg a bontó marad, mert erre a kocsira egy forintot is vétek lenne rákölteni.

A kocsiról és még néhány témáról részletesen is beszéltünk nézőinkkel a YouTube-on elérhető Élő használtautós fogadóóránk egyik januári adásában, amit itt lehet visszanézni és ami egyébként minden pénteken jelentkezik esettanulmánnyal és kérdezz-felelekkel.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....