Renaul
Az üzemanyag-fogyasztás a kezdetektől nagyon fontos kérdés volt minden autógyártó számára. Az elmúlt évtizedekben a mérnöki tudomány nagyot lépett előre e téren, de most tegyünk egy lépést vissza az időben, az 1980-as évekbe.
A Duran Duran vagy a Simple Minds legnagyobb sikerének évtizedében a Renault egy rekordfogyasztású autó prototípusán dolgozik. A jármű neve Vesta II, ami a Véhicule Econome de Systèmes et Technologies Avancées, azaz a fejlett rendszerekkel és technológiákkal felszerelt gazdaságos jármű rövidítése, és a francia Ipari Minisztérium kérésének kíván eleget tenni: olyan autót kell építeni, amelynek átlagfogyasztása nem több 3 liternél.
A projekt
A Renault Vesta II jellegzetes formájú karosszériával mutatkozik be a nagyközönségnek: a vízcseppekhez hasonlóan az autó elöl szélesebb és magasabb, hátul pedig alacsonyabb és keskenyebb. Az első motorháztetőt valójában a szélvédő meghosszabbításaként tervezték, amely 57°-os szögben húzódik, hogy az aerodinamikát és a láthatóságot összehangolják. A hátsó ablakot viszont tökéletesen függőlegesre konstruálták, hogy csökkentsék a légellenállást.
A súlycsökkentés érdekében az ajtók hőre lágyuló műanyagból készültek, ragasztott üveggel és - biztonsági okokból - alumínium első és hátsó elemekkel kombinálták azokat. A tető és a padló kompozit lemezből (üvegszál és gyanta) állt. Számos alkatrészt ultrakönnyű anyagokból gyártottak. A teljes súlymegtakarítás körülbelül 25 százalék a hagyományos tervezésű, azonos merevségű és szilárdságú járművekhez képest. A Vesta II-t úgy tervezték, hogy megfeleljen az 1987-ben érvényben lévő törésteszteknek.
Végül a motortérből érkező légáramlásokat is gondosan terelték a Renault mérnökei, köszönhetően egy olyan panelnek, amely képes automatikusan mozgatni és szabályozni a légbeömlőt, azzal a céllal, hogy a motor hőmérsékletét az optimális üzemi határértékeken belül tartsák. Ha már ez utóbbiról beszélünk, ez egy háromhengeres, mindössze 716 köbcentis motor, amely 27 lóerő leadására képes.
A Vesta II-t 1987-ben az Automobile Magazine a klasszikus szedánhoz, a Supercinq SL-hez hasonlította, ami akkor a Renault kínálatának legolcsóbb modellje volt. Fogyasztásban viszont szembetűnő különbséget dedikáltak.
A rekord
1987. június 23-án, néhány hónappal a bemutatása után a Renault Vesta II üzemanyag-fogyasztási világrekordot ért el. A rekordot a Bordeaux és Párizs közötti autópályán állították fel Jean-Pierre Gosselin autós újságíróval a volánnál és egy bíróval az oldalán. A két város közötti mintegy 600 km megtételéhez az autó 9,447 liter üzemanyagot használt fel 100,9 km/h átlagsebesség mellett, a becsült fogyasztás 1,94 l/100 km volt.
A Vesta II-nek nem lett közvetlen utódja és nem került szériagyártásba sem. Még a pár évvel később debütált városi kisautó, a Twingo is háromszor annyit fogyasztott, mint a Vesta koncept és ezt a két liter alatti rekordot azóta sem sikerült a Renault-nak túlszárnyalnia.
Forrás: motor1.com