gázturbina
Csak show car az Ford FX Forrás: Ford Motor Company
Mindenevő
A gázturbina előnye a dugattyúsnál tömörebb méret, a kompaktabb beépíthetőség, miközben a gáztól az alkoholon át a dízelolajig szinte bármilyen üzemanyaggal működik. Néhány márka már megpróbálkozott gázturbinás autóval, de nagyon magas fordulatszáma és nehéz szabályozhatósága miatt eddig nem vált be közúti járműveknél. Pedig...
Gázturbinás Fiat Forrás: Fiat
Nem mai ötlet
Gázturbinás autóval már a múlt században is foglalkozott néhány márka: a Rover tucatnyi prototípust épített az 1940-es évektől a hatvanas évek közepéig. Az 1952-ben készült első darab rendszáma JET 1R volt, és egy lezárt belgiumi autópályán 240 km/h sebességrekordot állított fel.
Az Austin, Fiat, Renault, General Motors, Ford, Chrysler és GAZ is az ötvenes években szállt be a gázturbinás versenybe, a hatvanas években igencsak gazdag volt az autós kísérletek száma, sőt, a Mercedes még a nyolcvanas években is tesztelt ilyen prototípust.
Az amerikaiak és oroszok katonai járművek és harckocsik hajtásánál is próbálkoztak gázturbinával.
Rover Jet 1 Forrás: BMC
Gázturbinás Chrysler Forrás: CMC
Tucatnyi tanulmány
A legtöbben csak a kísérletezésig jutott, mert a gázturbina leginkább állandóan magas fordulatszámon és egyenletes terhelés mellett képes hatékonyan működni, a hétköznapi közlekedésben viszont állandó a ritmusváltás, az elindulás, megállás, araszolás és emiatt nem a legalkalmasabb közúti autókhoz.
A tisztán gázturbinás hajtás helyett több cég is hibridmegoldásokkal próbálkozott. A Volvo 1992-es ECC jelzésű tanulmánymodelljében a 95 lóerős gázturbina generátort hajtott és az így termelt energia táplálta az autó villanymotorját.
Jaguar C-X75-ös koncepció Forrás: JLR
Állami pénzzel sem ment
A Jaguar 2010-ben bemutatott és állami támogatással fejlesztett sportkocsijához a kisméretű axiális gázturbinát a Bladon Jets, villanymotorjait az SR Drives szállította. A C-X75-ösben a két kisméretű, földgázüzemű, gázturbina percenkénti 80 ezres fordulattal hajtotta az akkupakkot töltő generátort. Direkt kerék-gázturbina üzemmódban álló helyzetből 3,4 másodperc alatt gyorsult százra, végsebessége pedig 330 km/h volt. Egyetlen példánya ma a gyári múzeumban pihen.
Napjainkban is akadnak próbálkozók.
A 2010-es JAG műszere Forrás: JLR
JET 1R
Igen, már megint a kínaiak, sóhajt fel a Tisztelt Olvasó, és tényleg, ez is autonóm, és ez is villamos hajtású, ráadásul nem akármilyen range extenderrel, vagyis hatótávolság növelő rendszerrel.
A kínai Techrules, a Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV) neve is jelzi, hogy a villamoshajtáshoz szükséges áramot saját turbinájával termeli.
Karosszériáját Fabrizio és Giorgetto Giugiaro tervezte és a JET 1R szupersportkocsi jobban gyorsul mint a Bugatti Veyron, miközben fogyasztása annyi, mint egy kisautóé. És ez nem csak reklámszöveg, hanem valós érték, igaz, drága áron és nem akármilyen szerkezettel.
Techrule hátsó Forrás: TAT
Forma 1-es erő
A pekingi központú Techrules a TXR-S konszern része, így van bőven jet tapasztalata, mert az elmúlt negyedszázadban repülőgépkehez és stabil áramfejlesztőkhöz tervezett és gyártott gázturbinákat, persze az autós változat alapvetően különbözik. Első közúti modelljeinek betűjelzései is erre utalnak: Aviation Turbine (AT) és Gas Turbine (GT).
A Techrules AT és GT szupersportkocsinál a jet nem a kerekeket, hanem generátort hajtja, így termelve áramot a vízhűtéses akkumulátoroknak: a 720 voltos és 20 kilowattórás lítium-mangán csomag hat darab háromfázisú villanymotort táplál. Az 1044 lóerős rendszer-teljesítménnyel és a 800 newtonméteres nyomatékkal iszonyatos tempóra és gyorsulásra képes a Techrules: álló helyzetből 2,5 másodperc alatt éri el a százas tempót és 350 km/órás száguldásra képes. Ezek már Forma-1-es képességek, miközben fogyasztása egyáltalán nem az, hiszen a gyártó tájékoztatása szerint közúton száz kilométerre öt liternél kevesebb kerozinnal is elmegy.
Giugiaro formaterv Forrás: TAT
Eredeti csapágyazás
A legkorszerűbb technikát képviselő gépben több érdekes műszaki megoldás található: a közúti járművek rázkódása és a gázturbina magas - 96 ezres percenkénti - fordulatszáma miatt csúszócsapágyak nem jöhettek szóba, ezért a Techrules fejlesztői mást találtak ki. A főtengely nem olajfilmen, hanem légpárnán és elektromágneses csapágyakon forog.
A gázturbina egyébként csak akkor működik, ha lemerülőben van az hálózatról is feltölthető akkumulátor, mely 150 kilométerre elég.
Attraktív Techrules fazon Forrás: TAT
Előre a milliárdot!
A Techrules legújabb gázturbinás modellje többféle akkucsomaggal rendelhető Ren hatótávolsága 80 literes tankkal 1200 km. Ebben szerepet játszik az 1300 kilogrammos menetkész tömeg, ami ilyen teljesítménynél könnyűnek számít, hála a többrétegű szénszálas erősítésű kompozit fülkének és más diétás technológiáknak. A Techrules már fejleszti sugárhajtású családi modelljét és megkezdte a Ren sorozatgyártását: a kétszázas limitált széria minden darabjáért közel egymilliárd forintnyi összeget kell fizetni, méghozzá előre.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!