Bemutató

Ez lehet a Toyota legsokoldalúbb modellje

2024.04.11.

Az új generációs Toyota 4Runner semmit nem bíz a véletlenre. Készül belőle kemény offroad és fényűző luxusváltozat; választható belső égésű és hibrid hajtáslánccal; helykínálata, digitális szolgáltatásai és biztonsága pedig a legnagyobb családok igényeit is kielégíti.

Ha négy évvel ezelőtt jött volna el a modellváltás ideje, komoly dilemmában lett volna a Toyota 4Runner fejlesztőcsapata: vajon ragaszkodjanak az öt generáción át hibátlanul bevált, robusztus konstrukcióhoz, vagy hallgassanak a modern idők szavára, és a kényelem érdekében kössenek kompromisszumokat. Mindenki szerencséjére ez nem így történt: időközben ugyanis a Toyota kifejlesztette és bevezette a TNGA-F platformot, amely a hagyományos létravázak masszív terhelhetőségét a legmodernebb kényelmi és biztonsági szolgáltatásokkal ötvözi.

Nem csak a terepképességeket garantáló, különösen merev alvázat örökölte meg elődeitől a 4Runner, hanem főbb stílusjegyeit is – ez az időtlenség még tovább erősíti a modell kultikus szerepét a piacon. A szögletes vonalvezetés önmagában még kevés volna: olyan, historizáló részletek teremtenek kapcsolatot a régmúlt generációival, mint a C-oszlop mögötti oldalablak, amely magasra húzódva beleharap a tetőkeretbe, vagy a már korábban leleplezett, motorosan lehúzható hátsó szélvédő.

Más téren persze inkább elszakadtak az elődöktől a tervezők: ilyen a rugózási komfort, amely a kiemelkedően igényes futóműnek – elöl kettős keresztlengőkarokat, hátul többlengőkaros felfüggesztést alkalmaztak – és az említett, új generációs alváznak köszönhetően még az opciós harmadik üléssoron is élvezhető. A technológiai élményekről sem kell lemondani: 7 vagy 12,3 colos digitális műszeregység, 8 vagy 14 colos központi érintőképernyő, vezeték nélküli okostelefon-integráció, számos USB-C töltő aljzat áll rendelkezésre.

A nyitásra és motorindításra akár az okostelefon is elegendő lehet; a digitális kulcsot másokkal is megoszthatjuk. Szintén fontos a biztonsági és vezetőtámogató funkciók kibővített köre: a szokásos ütközéselkerülő, balesetmegelőző funkciók mellett például a jármű mostantól képes a sávkövetésre, ha pedig a vezető rosszul lesz, automatikusan megáll.

Szintén a TNGA-F platform hozománya az erős, mégis takarékos full hibrid hajtáslánc: a 2,4 literes, 282 lóerős, soros négyhengeres turbómotor és a nyolcfokozatú automata sebességváltóba integrált, 48 lóerős villanymotor együtt 330 LE csúcsteljesítményt és 630 Nm maximális forgatónyomatékot eredményeznek. Ugyanez az i-Force benzinmotor önmagában, hibrid komponens nélkül is elérhető az alapkivitelű, illetve közepesen felszerelt modellváltozatokhoz (a nyomatéki csúcs ez esetben 430 Nm.) Aki viszont vontatni szeretne, az jobban teszi, ha az i-Force MAX hibridet választja: ez ugyanis kiviteltől függően akár 2,670 kilogrammot húzhat maga mögött.

A 4Runner hátsókerékhajtással, valamint kétféle (kapcsolható vagy állandó) összkerékhajtással is megrendelhető. Az előbbinél részlegesen önzáró differenciálmű segít kikecmeregni a nehéz helyzetekből, a 4WD kiviteleken a sperrdifi tudását felező, valamint aktív kipörgésgátló egészíti ki. A csúcskiviteleken elektronikusan zárható hátsó differenciálmű is rendelhető, illetve a hibrid hajtáslánchoz társítható központi differenciálmű is. Ezt a kiemelkedő terepalkalmasságot most először akár oldható kanyarstabilizátorral is fokozhatják az ügyfelek, akik kiviteltől függően 32 fokos első és 24 fokos hátsó terepszöggel számolhatnak. A talaj jellegéhez (homok, sár, földút) igazodó terepüzemmódok mellett újdonság az offroad tempomatként is emlegetett kúszó üzemmód, amelynél a vezetőnek csak a kormányzásra kell ügyelnie, de rendelkezésre áll egy terepfigyelő kamerarendszer is.

Ezekre a komoly offroados műszaki alapokra épül a vadonatúj Trailhunter kivitel, amelyet gyárilag terepkalandozásra (overlanding) fejlesztettek. A műfajban etalonnak számító alkatrészeket alkalmaztak: ARB Old Man Emu külső kiegyenlítő tartályos lengéscsillapítók, egyedi fejlesztésű tetőcsomagtartó, 33 colos Toyo Open Country terepabroncsok, megnövelt (elöl 51, hátul 38 mm) szabad hasmagasság, robusztus küszöb- és fenékvédő elemek, valamint a hibrid hajtáslánchoz társuló, magasra felhúzott szívórendszer (sznorkel) segítenek leküzdeni minden akadályt. Táborveréskor hasznos az 51 centiméteres LED-sor, a 2,4 kW-os váltóáramú konnektorok, valamint az előre bekábelezett biankó kapcsolók, amelyekről csörlőt vagy egyéb utólagos kiegészítőt vezérelhetünk.

 

Fotó: Toyota

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.17
A HangZóna mai vendége Piri András, az Inter Cars partnerhálózati vezetője, a Young Car Mechanic....
2025.04.17
Az észak-amerikai közlekedésbiztonsági biztosító intézet, az IIHS 2025-re megszigorította átfogó....
2025.04.17
A Porsche jelentősen növelte az elektromos járművek értékesítési arányát 2025 első negyedévében:....
2025.04.17
Balesetek és útépítések nehezítik a közlekedést országszerte ezen a nyárias csütörtök délután. ..
2025.04.17
Közlekedési balesetben elhunyt Varga Ákos, az első magyar motorversenyző, aki teljesítette a Dakar-....
2025.04.17
Bár csak egyetlen métert tett meg fejjel lefelé, a teljesítmény így is lenyűgöző. ..
2025.04.17
Ki mondta, hogy egy dobozos áruszállító nem lehet izgalmas? Hogy fölösleges légterelőt és a....
2025.04.17
A Porsche Hungária az ország öt szakképző intézményének adományozott egy-egy oktatási célra....
2025.04.17
Van olyan sztrádaszakasz, ahol 15 km-es a torlódás és akár 1,5 órát meghaladó menetidő-növekedéssel....
2025.04.17
A Rotax motorral szerelt Can-Am márkát elsősorban strapabíró quadjairól és brutális teljesítményű....