Formula Student East

Ez a legnagyobb Formula átverés

2023.08.13.

Aki belekóstolt nem tud leszokni róla: autóverseny, benzingőzzel, nagyfeszültséggel.

Igazi megszállottak, akiknek mindegy, hogy benzin, vagy áram hajtja, lényeg, hogy menjen az autó, és nem is akárhogyan.

Leírva könnyű, de a valóság nagyon más.

Korlátozott idő, korlátozott anyagi források, amit ráadásul a hallgatóknak kell összekalapozniuk, ők mégis minden évben belevágnak az autóépítésbe, folyamatos fejlesztésbe.

És korlátozott versenyzési lehetőség, mert a neve Formula Student East, de igazából világbajnoki rendezvény, melynek népszerűséget jelzi, hogy döntőjére minden évben három-négyszeres a túljelentkezés, idén negyven ország közel háromszáz csapatából 84 kapott indulási lehetőséget és bokszot a Hungaroringen.

A mezőnyben a németek vannak a legtöbben, de érkeztek egyetemisták az USA-ból, a magyarok hét autóval álltak rajthoz: a legrégebbi és legsikeresebb BME Formula Racing Team és a győri Arrabona Racing Team mellett megjelent a BME Motorsport, a Civis Rcing Team, a KEFO Motorsport és az Obuda University Racing Team, egy kivételével valamennyien benzinmotoros géppel versenyeztek, a BME FRT elektromos és elektromos-önvezető autóval is indult.

A versenysorozatot 1981-ben a tengerentúlon hozták létre mérnöki és gazdasági tanulmányokat folytató diákoknak, hogy egy olyan formula versenyautót konstruáljanak, amelyet nem csupán megépítenek, de a piaci bevezetésére vonatkozó koncepcióját is elkészítik. Egy ilyen életszerű projekt egész éves munkát, kitartást, innovatív hozzáállást, elméleti és gyakorlatorientált felkészülést követel a csapatok tagjaitól. A Formula Student tehát kipróbált, agilis szakembereket nevel, ebből pedig a mozgalmat támogató iparvállalatok is profitálnak.

2023. augusztusának első hetében hetedik alkalommal, rendezték mag a Hungaroringen a Formula Student East nemzetközi hallgatói konstrukciós versenyt, melyen saját fejlesztésű, belsőégésű, elektromos és önvezető járműveikkel indult a mezőny.

A háromezer egyetemista nem mellékesen komoly támogatók előadásain keresztül ismerhette meg a szponzorcégek tevékenységét. Nyitányként autósport szakmabeliek is megszólaltak, a cégfőnökök prezentációjából pedig az is kiderült, hogy aki belekóstolt, az többé nem tud leszokni róla. Pláne, ha aktív csapattag is volt. Mint a Jaguar Land Rover Hungary termékmenedzsere, Garaba Ákos aki műszaki egyetemistaként volt némi köze a Formula Racing Teamhez, napjainkban pedig egyik vezetője a 340 főt foglalkoztató fejlesztési központnak, ahol az önvezetés, a elektromos hajtás ás a járműdinamikai területen dolgozik több egykori formulás mérnök, akik már hallgatókorukban szoros kapcsolatba kerültek a járműiparral.

A versenysportszakmát képviselő Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autó-és Motorsport Szövetség elnöke szerint nem csak nevében Formula az egyetemisták versenysorozata, ami azonnal érezhető a Hungaroringen is, a boksz utcai hangulatból. Nem véletlenül, hiszen versenyautót tervezni, készíteni, vezetni nagy élmény. És itt még működik az autósport klasszikus bajtársiassága, ezért is szereti a Formula Studentet és ezért is próbálja az MNASz elnöke még szorosabbra fűzni a fiatalok és a profik közötti kapcsolatot, amit megválasztásakor is ígért. A versenyautó technikai eszköz, amit működtetni kell, és amihez pénz kell, sajnos állami forrásból egyre kevesebb.

Az MNASZ elnöke szerint eredményes az együttműködés a győri egyetemmel és folyamatosan a többivel is építik a szorosabb kapcsolatot. A fiataloknak is folyamatosan követni kell az Nemzetközi Autószövetség (FIA) szabályváltozásait, újak kialakítását. Mostanság formálják a klasszikus kategória szabályozását és a lehetőségét, ami persze veszélyt is rejt a 350 lóerős teljesítményű Lada szörnyetegek esetében. Az MNASZ jelenleg is együttműködik ebben a témában az Egyesült Királyságbeli testvérszervezettel, mert ott is sok Ford Escort Mark sorozatú gép működik még. Ezek szabályozása mellett aktuális téma az elektromos és autonóm versenyautózás.

A cél, hogy az új szabályok életszerűek legyenek és amiket szigorúan, de mosolyogva be kell tartatni. És hogy ne vesszen el a lényeg, vagyis a pilóták legyenek gladiátorok, miközben nagy kérdés, hogy mennyire hogy mennyire avatkozzanak be a biztonsági automatikák a vezetésbe.

Kiss Dávid, a Járműmérnökök Egyesületének elnöke szerint egy nagy átverés a Formula Student, mert látszólag szórakozás, pedig inkább kemény tanulás, tudásgyűjtés, ami egy életen át kamatozik.

Mert igazi kihívás: a fiatalok egyetlen fehér papírról indulva egy év alatt komplett autót építenek, amivel versenyeznek.

Közben az egyetemi éveik alatt a motorsport olyan üzleti modellt teremt, ami a hétköznapi autógyártásban nem biztos, hogy mindig használható, de fontos, mert a hallgatók is szeretik a technika és a gladiátorok küzdelmét.

A Formula Student egyébként is nagy változások előtt áll, mivel folyamatosan kivezetik a piacokról a belsőégésű motorokat, egyre népesebb az elektromos hajtásúak és hibridek mezőnye, miközben terjed az autonóm vezetés. Ez persze hosszú folyamat és a Formula Studentben is még sokáig a benzinesek dominálnak majd, mert sok csapatnak nagy tehertétel a hibrid/ÉV technológia.

Az autonóm esetében pedig érdemes bevezetni a szimulátoros versenyt.

A jelenlegi közel százas csapatszámok már kinőtték a pályákat, de közben a Hungaroring is bővül, ami újabb lehetőséget jelent még népesebb nemzetközi versenyek rendezésére, ahol kiállítják majd a magyar termékeket, prototípusokat.

Idén először előadássorozatban mutatkoztak meg a magyarországi járműipar jelentős szereplői.

A nyitó prezentációt a Knorr Bremse vezérigazgatója, Frank Péter tartotta, utána Thorsten Pfeffer mutatta be a győri Audi Hungaria jármű és motorgyártó tevékenységét, terveit, fejlesztéseit.

Idén is sok fizetős néző látogatottak ki a Formula Student Eastre, melyen volt gyorsulási verseny elektromos- és belső égésű kategóriában a Hungaroring célegyenesében, Skid Pad verseny a Porsche Parkolóban, Autocross időmérő az 1-es kanyarban.

Magyar siker

A BME Formula Racing Team a Hungaroringen megrendezett Formula Student Easten megszerezte az Endurance és a Dynamic overall első helyét, illetve az elektromos kategória összesített megyedik helyét. Szóval jól sikerült a bemelegítés a hazai futamra, hiszen korábban a Red Bull Ringen rendezett Formula Student Ausztria Endurance kategóriájában harmadikok, összesítettben negyedikek lettek.

A Formula Student East 2023 támogatói:

AE, Audi Hungaria, Bosch, Garett, HUMDA, Hungaroring, Jaguar Lan Rover, Knorr-Bremse, RVSz, Scraping Robotics, Széchényi Egyetem, UNINNO.

FotóK: AE, FRT, LSB és a Szerző felvételei

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..