használtautó átvizsgálás
Fiatal és jóképű ez a srác, egy igazi gaz csábító. Csillog, villog, de a hazugságvizsgálaton használtautó vásárlás előtti átvizsgáláson megbukott.
A szeme sem áll jól
Nemrég jelent meg az öt legnagyobb használtautó vásárlói hibát taglaló kis cikkünk, amelyből hosszas mérlegelés után kimaradt az, hogy ne szeress bele az autóba! Talán a kapkodás részhez lehetne a legjobban illeszteni, mert a kapkodás sokszor abból fakad, hogy beleszeretnek egy csábos kocsiba és félnek, hogy arra más fog lecsapni.
Ügyfelünk most egy 2016-os Opel Adam 1.0T-t rendelt. Az ötletes, jóképű fiatalember hiába mutatta a legjobb arcát a társkereső hirdetésben, az első randevún sikerült lebuktatni, mert valami takargatnivalója volt. A hárommillióért hirdetett kisautó 150.000 km-t futott, idén tavasszal volt szervizben utoljára.
Milyen kocsi ez?
Azért érdemes erről néhány szót ejteni, mert az Adam nem egy tömegmodell. Ez jelentősen hozzátesz a vonzerejéhez is, mert extravagáns formájával, üde, élénk színvilágával könnyen megfogja azokat, akik nem szeretik, ha a kocsijuk minden sarkon „szembe jön”. Talán a Fiat 500 tartozik ebbe a kategóriába, de abból rengeteg szaladgál az utakon.
Bár külsőleg az Adam aligha hasonlítható bármihez is, belülről ennél sokkal konszolidáltabb a helyzet. A műszerfalon és ajtóbetéten ugyan feltűnnek a kívül is látható élénk színek, de ha közelebbről megnézzük a kezelőegységeket, láthatjuk, hogy tulajdonképpen a gyártó által megszokott gombok, kormány és panelek fogadnak.
Ennél a típusnál érdemes odafigyelni, hogy csak 4 személyes. Egyébként mindent hoz, amit ebben a kategóriában tudni kell, sőt, fűthető ülések és kormány, parkolóradar elöl-hátul és esőérzékelő, meg automatikus világítás segíti a vezetést.
Hölgy tulajdonostól
Egy ilyen autónál az lenne a csoda, ha nem hölgy tulajdonostól származna. (Megnéztem, nem írtak ilyet a hirdetésben, de a legnagyobb hirdetési portálon ez még mindig opció...) Jól bekormányoztam magam a politikailag unkorrekt erődbe, de most már mindegy: a kocsin nagyon sok olyan kisebb sérülés volt, ami arra enged következtetni, hogy korábbi gazdája vaskos zárójelbe tette a járműkezelés finomságait.
Mind a négy darab 16 colos alufelni szépen oda volt verve. Ez nem csak esztétikailag okoz itt gondot, hanem a különleges bicolor felnik javítása sem lesz a legolcsóbb – már, ha valaki akar ezzel törődni.
Szerencsére csak két oldalajtaja van, így többet nem tudtak odavágni, hogy lepattanjon az éléről a festék. A hátsó ajtó nélküli kocsiknál sajnos sokkal nagyobb a valószínűsége az effajta sérülésnek, mert az ajtók sokkal hosszabbak, mint a 4-5 ajtós társakon. Csúnyán és hosszan le van verve mindkét ajtó, én nagyon nehezen birkóznék meg ennek állandó látványával.
Mint ahogyan azzal is, hogy motorház fedél brutális módon kavicsos volt. Az rendben van, hogy a használat során keletkezik néhány kavicsnyom, de hogy pár centinként legyen egy pötty, az már sok. Ezt fényezni kellene, hogy meg lehessen jelenni szégyenérzet nélkül ezzel a kisautóval.
Nem ezek lesznek az első fényezések az autón
És akkor jöjjön a fekete leves. Az, hogy 6 év alatt itt-ott nekiverjük valaminek a kocsit, tulajdonképpen megbocsátható, előfordul. Így az is rendben van, hogy ezeket a sérüléseket kijavítják és ennyi idős korára már van 1-2 fényezett elem a járművön.
De, hogy a szerkezeti merevségért felelős elemek is javítva legyenek az már nem fér bele. Márpedig itt ez történt. Természetesen – mint minden vásárlás előtti használtautó vizsgálaton- most is előkerült a festékréteg vastagságmérő.
Részlet a GOR-CAR Független Járművizsgálatok állapotlapjából
Az első sárvédőkön 300 és 450 mikrométer közötti értékek voltak mérhetők, amelyek kizárják, hogy szimpla színátfújás történt. A baloldali küszöbön majdnem 1.500 mikron, az oszlopon közel 800 volt mérhető. Ez azt jelenti, hogy az Adam korábban akkorát kapott, hogy ezekhez az elemekhez is nyúlni kellett.
Gyorsan elmondom századjára is: ha nem vágjuk szét a javított autót és nincs hitelt dokumentációnk a javításról, akkor nem tudhatjuk, hogy az milyen minőségű, és egy esetleges újabb sérülés esetén mennyire képes ellátni eredeti funkcióját, mennyire fogja a bent ülőket megvédeni az autó. Hát ezért nem veszünk ilyen autót.
Muszáj volt megnézetni
Nagyon nehéz szakemberként megítélni azt, hogy egy laikus autóvásárló hogyan áll egy ilyen szerelemhez. Minden esetre az ügyfelünk részéről nagyon bölcs döntés volt, hogy rendelt egy vásárlás előtti állapotfelmérést, mert így gyorsan kiderült a bonviván takargatnivalója és nem fizetett hárommilliót egy korábban jelentős törést szenvedett autóért.