érted vagyunk

Érted vagyunk – Bringaszállítás biztonságosan

2021.12.30.

Ha vinni kell, nem mindegy, hogy hogyan.

A cím után azonnal felvetődik a kérdés, hogy miért kell egyáltalán bringát szállítani? Kerékpározzunk végig, vagy bicajozzunk a lakóhelyünk közelében – mondhatnánk. A kérdés azonban nem ennyire egyszerű, mert aki például egy közeli vagy távoli üdülőhelyen szeretné saját, jól megszokott bringáját használni, annak oda kell azt vinnie.

A feladat csak bonyolódik, ha az egész családi kerékpárflottát szállítanunk kell, de a helyzet egyáltalán nem reménytelen, csak ügyelni kell a biztonságra, mondjuk, hogyan.

A Generali Biztosító és az Autószektor közös közlekedésbiztonsági sorozatában ezúttal a bringaszállítás van a középpontban.

Feltétlenül autóval?

Egy jó kis bringás kirándulás mondjuk a hegyekben, vagy egy 2-3 napos Balaton-kerülő túra úgy is elképzelhető, hogy a kerékpárunkat a közösségi közlekedési járművekre tesszük fel. A MÁV-csoport frekventált járatain elérhető a kerékpárszállító infrastruktúra, némi különdíj fejében elkísérhet minket a drótszamarunk is.

Budapesten a helyi közösségi közlekedési járatokon is egyre több helyen lehet biciklit vinni. A közkedvelt budai hegyekbe tartó fogaskerekűn például már régóta megoldott a kerékpárszállítás, de ma már a HÉV járatokon, sőt, egye több villamosokon is lehet bringát vinni.

Autó és bicikli

Vannak természetesen olyan helyzetek, utazások, amikor a bicikliket autóval kell vinnünk. Szerencsések azok az autósok, akiknek akkora járművük van, hogy a bringák beleférnek a csomagtérbe. Ilyenkor csak arra kell ügyelnünk, hogy a kerékpárok út közben ne mozduljanak el, és lehetőség szerint ne zavarják a szabad kilátást, valamint a vezetőt ne akadályozzák a manőverezésben.

A Kemping biciklik korában remek megoldás volt, hogy a vázra szerelt csuklót oldva gyakorlatilag félbe lehetett hajtani a kerékpárt, így egy kisebb autóval is megoldható volt a szállítás. Manapság nem ez a jellemző, hanem bringákat egyben, összeszerelve szállítjuk, még a kereket sem vesszük ki.

Bringák a tetőn

Az első megoldás erre az autót teteje, pontosabban a tetőcsomagtartó. Speciális eszköz hiányában hagyományos tetőcsomagtartóra is elhelyezhetjük a kétkerekűeket, de fokozott figyelemmel kell eljárnunk, hogy azok út közben még véletlenül se mozduljanak el.

A profi megoldás a kifejezetten kerékpárok szállítására fejlesztett tetőcsomagtartó. Megfelelő elhelyezéssel akár 4 db kerékpár is szállítható a tetőn, de van néhány dolog, amit feltétlenül figyelembe kell vennünk, ha ezt a megoldást választjuk.

Először is a speciális bringaszállító keret szakszerű felszerelésére kell ügyelnünk. Kövessük a gyártói utasításokat, a rögzítőelemek, csavarok meghúzását pedig kétszer is ellenőrizzük. Ha az eszköz már megfelelően rögzítve van a tetősíneken, akkor jöhetnek a bringák. Itt is a használati utasítás szerint járjunk el, figyeljük a terhelhetőséget, a súlyelosztást! A rögzítés után nem maradhat el a végső ellenőrzés, hogy minden bicikli stabilan áll-e a helyén.

Ennek a megoldásnak is vannak hátrányai. A járművek tetejére nem is olyan egyszerű feltenni a bicikliket. Nagyon magasan van a tetősík és felállva a munkavégzés egyáltalán nem veszélytelen. Emellett számolni kell azzal is, hogy a célállomáson nem biztos, hogy lesz majd egy doboz, szék, vagy sörösrekesz, amire felállhatunk. Jó tipp egy az autó ajtajának zárókengyelébe akasztható, hordozható lépcsőfok, amely csúszásmentes fellépést és biztos támpontot ad a pakoláshoz, ráadásul az autónkat sem sértjük meg vele.

További hátrány, hogy a tetőre rögzített kerékpárok jelentősen növelik a jármű légellenállását. Ez nem csak a fogyasztás számottevő növekedését jelenti, hanem a menetszél zaját is el kell majd viselnünk útközben.

Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban tisztában kell lennünk az autónk bringákkal együtt mért magasságával. Sajnos gyakori baleset, hogy a sofőrök megfeledkeznek a tetőn lévő áruról és behajtanak olyan helyekre, ahol magasságkorlátozás van érvényben. Különösen ilyen helynek számítanak a mélygarázsok és parkolóházak. Jó hír, hogy behajtás előtt mindig van magasságkorlátozó tábla, érdemes rá odafigyelni!

Bringák az autó mögött

Most nem utánfutóra gondolunk, bár kétségkívül ez jelentené a legbőségesebb helykínálatot a kerékpárok számára. Itt a vonóhorogra szerelhető bringatartókra gondolunk.

Kétségkívül kényelmesen pakolható, de itt talán véget is érnek ennek a megoldásnak az előnyei. Hátrányból annál többet látunk.

Először is kell hozzá vonóhorog, amivel nem minden autó rendelkezik. Felszerelése műszaki vizsga köteles, így elég költséges lehet, ha valaki a „nulláról” szeretne ilyen megoldást kiépíteni. Ha már megvan a vonóhorog, akkor a megfelelő eszköz felszerelhető, de számolni kell néhány kellemetlenséggel.

Először is azzal, hogy az autó csomagtartójának elérhetősége jelentősen korlátozódik, ezért jól meg kell gondolni a pakolási sorrendet. Aztán a kerékpárok tömege sem elhanyagolható. 3-4 bicikli már jócskán terheli a jármű hátsó tengelyét. A súly miatt megváltozik a jármű viselkedése, amire a sofőrnek nagyon oda kell figyelnie, nem is beszélve a hepehupás úton leérő alkatrészekről.

A vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítók általában kitakarják a jármű hátsó rendszámát, ami szabálytalan. Hazánkban 2017-ben vezették be a kifejezetten ilyen kerékpárszállító eszközökre helyezhető szürke színű rendszámot, amely az eredeti rendszámtábla fel- és leszerelésének vesződségétől kíméli meg a használót. Ez egy újabb, hivatalnál igényelhető és a forgalmi engedélybe beíranidó hatósági jelzés, amelynek kiváltása jelenleg 5.500,- Ft-ba kerül.

Indulás csak dupla ellenőrzés után

Az utazás hevében nem szabad megfeledkeznünk az elsődleges dologról, a biztonságról! Bármilyen körültekintően is jártunk el, hogy mindent szabályosan és megfelelően szereljünk fel, hibák mindig becsúszhatnak. Ezért indulás előtt még egyszer győződjünk meg a helyes rögzítésről és a megállókban, pihenőkben is vessünk egy pillantást a kétkerekű rakományra!

Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....