e-üzemanyag gyártás
Chile déli részén az emberek azt remélik, hogy az új e-üzemanyag-üzem új növekedési iparágat hoz a gazdasági szerkezetileg gyenge régiónak.
Chile déli csücskénél erős szél fúj. Az erős szél végigsöpör Patagónia legelőin, tépi a bokrokat és felkavarja a tengert. Most a széllökések várhatóan szintén hozzájárulnak az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez. A Siemens Energy és a Porsche autógyártó CO2-semleges üzemanyagot (e-üzemanyagot) gyártó gyárat nyitott Punta Arenas város közelében.
"Ez csak egy új korszak kezdete" - mondta Michael Steiner, a Porsche fejlesztési vezetője. "Ez a gyár mérföldkő." A Punta Arenas közelében található Haru Oni üzem a vállalatok szerint a világon az első olyan létesítmény, amely az e-üzemanyag ipari előállítására szolgál. A gyárban a HIF, az Exxon Mobil, az Enel, az Enap és a Gasco is részt vesz.
Szélenergiából CO2-semleges üzemanyag
A projekt a szélenergiát CO2-semleges üzemanyag előállítására használja. Az elektrolízis során a megújuló villamos energiát először a víz oxigénre és hidrogénre történő szétválasztására használják. Ezután a CO2-t kiszűrik a levegőből, és a hidrogénnel együtt a köztes lépésben metanol segítségével e-tüzelőanyaggá alakítják. A kísérleti szakaszban egy 3,4 megawatt teljesítményű szélturbina kezdetben csak évi 130 000 litert fog termelni. A Porsche a teljes mennyiséget megvásárolja, és az üzemanyagot kezdetben a motorsportban, az ügyfelek tesztvezetéseihez és a klasszikus autók tankolásához használja fel. A valaha gyártott Porsche járművek 70 százaléka még mindig az utakon van. "Szeretnénk lehetőséget adni a járművezetőknek, hogy továbbra is nyugodtan, lelkiismeret-furdalás nélkül használhassák járműveiket" - mondta Steiner.
A kapacitást az elkövetkező években jelentősen növelni fogják. Már a következő bővítési szakaszban 40 szélturbina fogja biztosítani az e-üzemanyag előállításához szükséges energiát. 2025-re évente mintegy 55 millió liter, 2027-re pedig mintegy 550 millió liter készül majd. A jövőben az e-üzemanyagot nagyobb mennyiségben közvetlenül zöld üzemanyagként vagy a hagyományos benzinhez keverve is lehet használni. A Porsche szerint az, hogy ez gazdaságilag életképes-e, mindenekelőtt a jogalkotótól függ. Amennyiben az éghajlat-semleges üzemanyag bekeverése kötelezővé válik, vagy az adózás erősen előnyben részesíti, az e-üzemanyag vonzóvá válhat a jelenleg literenként körülbelül két amerikai dollár körüli előállítási ár ellenére.
Metanol előállítása
A kísérleti üzem üzemeltetői hagytak maguknak egy kiskaput arra az esetre, ha az e-üzemanyag iránti kereslet nem élénkülne. Első lépésként a gyár metanolt állít elő, amelyet máshol is el lehet adni. "A metanollal olyan alapanyaggal rendelkezünk, amely már közvetlenül felhasználható a hajók üzemanyagaként. Ezenkívül paraffin előállítására is felhasználható, mivel hosszú távon nagyon nehéz lesz a paraffint villamosítással helyettesíteni, különösen a légi közlekedésben" - mondta Markus Speith, a Siemens Energy munkatársa. "Ezt a rugalmasságot meg akartuk őrizni."
Az e-üzemanyag-technológiát többször kritizálták alacsony hatékonysága miatt, szemben a gépkocsik közvetlen villamosításával. Míg az elektromos autókban a kimenő energia 70-80 százaléka jut el a kerékhez, addig az ipari termelésben használt e-üzemanyag esetében ez az arány alig több mint 40 százalék. "A hatékonyság nem annyira meghatározó. Nélkülünk egyáltalán nem használnák itt a szelet" - mondta Rolf Schumacher az erőművet üzemeltető HIF Global cégtől. Chile déli részén bőséges a szél, ráadásul az ottani turbinák sokkal gyakrabban működnek teljes terheléssel, és körülbelül háromszor annyi energiát termelnek, mint a hasonló németországi szélturbinák.
Chilében: Egy új növekedési iparág reménye
A Porsche számára az e-üzemanyagba való befektetés nem alternatívája az elektromos autónak, hanem kiegészítője. "Tartjuk magunkat ahhoz a célunkhoz, hogy 2030-ig az új járművek mintegy 80 százalékát villamosítani fogjuk" - mondta Barbara Frenkel, a Porsche beszerzésért felelős ügyvezető alelnöke. "Az e-üzemanyaggal hozzá kívánunk járulni a meglévő flotta szén-dioxid-mentesítéséhez."
Chile déli részén az emberek egy új növekedési iparágban reménykednek a gazdasági szerkezetileg gyenge régióban. "Pontosan 77 évvel ezelőtt fedezték fel itt először az olajat" - mondta Claudio Radonich, Punta Arenas polgármestere. "Most a paradigma megváltozott. Régen az olaj jelentette a jólétet, most a szél."
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta.