Vitara
A Suzukival erdőn mezőn címet viselő program egy részét a kiszámíthatatlan és nagyon esős időjárás miatta szervezők az utolsó percben megváltoztatták, így kevesebb mező, de annál több erdő jutott nekünk. Sok autóval vertük fel a csendet, vadat nem láttunk, favágót annál többet, a Sefag erdeiben épp zajlanak a munkálatok.
Egy kis vizes, sáros mező azért jutott a Vitarának is, mert a Waze túl optimista módon egy vadászok által használt ösvényre vezetett be az Aliréti vadászház környékén, ahol számtalan vadlest építettek. Az egyik ilyenre felmásztam, egy darabig vártam a medvét, de az csak nem jött, így az éves medveadagomat idén is Csíkban veszem majd magamhoz.
A Vitara és az S-Cross meglepően jól bírta a vizes, sáros, felázott erdei túrát, csak az egyik elsőkerékhajtású S-Cross merült el a kelleténél jobban a dagonyában, de saját erőből végül kievickélt. Tisztább nem lett...
A Vitarával nem hősködtem, ha úgy éreztem, hogy csúszni fog, egy mozdulattal balra - havas módba - tekertem az Allgrip kapcsolót, majd egy másik mozdulattal 50:50 százalékban zártam a központi differenciált, hogy legyen elöl és hátul is elég nyomaték a laza, nedves talaj leküzdéséhez. Terepgumik nélkül még ez is kevés lehet, de szerencsére az adott körülmények között bőven elég volt, néhány kedvemre való meg- és kicsúszást leszámítva tökéletesen tudtam uralni az autót.
Hibrid és hibrid
A Suzukinál hibridből ötféle, 4x4-es hajtásból pedig háromféle van. A tesztelt Vitara 48 voltos lágy hibrid hajtáslánca az 1,4 literes turbós motorból, az integrált indítógenerátorból (ez szíjjal kapcsolódik a benzinmotorhoz, a fékezési energiát elektromos árammá alakítva tölti a lítiumion- és az ólomsavas akkumulátort; rövid megállások után pedig indítómotorként újraindítja a benzines erőforrást, menet közben pedig néha rásegít, ezzel is csökkentve az üzemanyagfogyasztást), a 48 V - 12 V DC/DC konverterből, a 48 voltos lítiumion-akkumulátorból és az ólomsavas akkumulátorból áll. A közel 400 kilométeres teszt a fogyasztás tekintetében nem ad megfelelő támpontot, az autó még bejáratós, harminc kilométerrel vettem át, az erdei túra kimerítő volt, a fűtés állandóan ment, az M7-esen is kihajtottam a belét, így nem csoda, hogy 7,8 literre nőtt a fogyasztása 100 kilométerre vetítve. Normál körülmények között hat liter alatt marad az étvágya saját tapasztalataim szerint.
4x4 és 4x4
Az Allgrip Select elnevezésű összkerékhajtás négy állásba kapcsolható. Az automata fokozat az alapbeállítás, ebben a rendszer csak akkor kapcsol összkerékhajtásra, ha csúszást érzékel - az erdei túrán szinte mindig aktív volt. A havas fokozat optimális a havas, poros és lefagyott utakra. Nagyobb tapadást ad, amikor ezeken a felületeken gyorsítunk. A sport üzemmód élvezetesebb teljesítményt nyújt kanyarokban, mivel nagyobb nyomaték jut a hátsó kerekekre. A motor élénkebben reagál a gázadásra. A lock, azaz zár üzemmód kiszabadítja az autót a hó, a sár vagy a homok fogságából, a rendszer több nyomatékot továbbít a hátsó kerekekre és a feladathoz optimalizálja az ESP és az ABS működését. Ez a fajta 4x4-es hajtás az Esztergomban gyártott modellekhez választható felárért (S-Cross és Vitara), ennél egyszerűbb az Allgrip Auto névre keresztelt viszkózus tengelykapcsolós négykerékhajtású változat, amely automatikusan osztja meg a nyomatékot a hátsó kerekekkel, amikor azt érzékeli, hogy az elsők nem tapadnak az úton. Ilyen lehet a Swift és az Ignis modellekben.
A felvezető autó egy Suzuki Jimny volt, ami teljesen más tészta. Az Allgrip Prónak köszönhetően a kis teherautó autó minden helyzethez alkalmazkodik. Ha a haladás nehézkessé válik, az osztóművet 4L üzemmódba kapcsolhatjuk a maximális nyomaték és vonóerő elérése érdekében. Egyenletes off-road csapáson vagy hófedte utakon elég a 4H üzemmód, ebben az összkerékhajtás nyújtotta vonóerőt nagyobb sebességnél is élvezhetjük. Ha visszaérünk a burkolt útra, 2H kétkerékhajtású üzemmódban simább, csendesebb és takarékosabb a Jimny-vel az autózás.
Kép és szöveg: Biró Csongor