autóipar

Eltűnt autók nyomában, avagy sámli a tetőn

2022.07.18.

Keményre fordult a ritkítás és tarlóvágás az autógyártóknál, egyre több modelltől, sőt, kategóriától kell elbúcsúznunk.

Miközben bővül az SUV és EV modellek listája, könyörtelenül szedi áldozatait a divat meg a villamosítás: egyre több klasszikus kategóriát törölnek listájukról a gyártók. Januári cikkünk óta jóval hosszabb lett az elmúlt hónapok áldozatainak névsora, most következzen az újabb és bővített összeállítás.

Azt hihetnénk, hogy a dízelek és benzinfalók tűnnek el a szalonokból, mert egyre szigorúbbak a forgalomba helyezési kritériumok a környezetvédelem és a közlekedésbiztonság érdekében, de ez nem igaz, pedig a paragrafus szigorú. A zöldítés keretében egy új személykocsi átlagosan 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki kilométerenként, minden többletért grammonként 95 euró bírságot kell fizetnie a gyártónak.

A B-szegmensű és lépcsőhátú Thaliától már korábban elbúcsztunk       Forrás: Renault

Ennél is szigorúbb lesz a Fit for 55 csomag, mely azt írja elő, hogy az éghajlatot károsító kibocsátásokat 2030-ig 55 százalékkal kell csökkenteni (1990-hez képest). 2050-re pedig az EU-nak klímasemlegessé kell válnia, azaz attól kezdve minden károsanyag-kibocsátást meg is kell kötni. Több gyártó és kormány szerint is törölni kellene a 2030-as határidőt.

A patyolatakció költségei milliárdokba kerülnek a gyártóknak, amit nem minden kategóriában tudnak kigazdálkodni. Ennek következménye, hogy először éppen a legkisebb és legtakarékosabb belsőégésűeket vezetik ki a gyártásból, miközben egy súlykompenzációs EU-s kiskapunak köszönhetően a nagyobb és nehezebb SUV/crossover modellek megússzák a büntetést, vagy legalábbis enyhébbet kapnak…Nesze neked környezetvédelem!

Kecses volt és jó áron adták a Peugeot SW 207-est       Forrás: PSA

Ráadásul folyamatosan egyre nagyobbak az autók, ami együtt jár tömegük növekedésével. A terepes fazonúak súlya már közelít az amerikai modellekéhez. Leginkább a divatos autók ölik a környezetet, hiszen a terepjárós fazonú autók hiába elektromos hajtásúak, légellenállásuk és súlyuk miatt pazarlóbb energiafelhasználásuk. A magasabb építés nem csak nagyobb fogyasztással, krosanyagkibocstással jár, de rontja a jármű stabilitását is. Sok tulajdonos tisztában van ezzel, de szeret magasan ülni…Ennyi erővel persze építhetnének sámlit is a normál autók tetejére.

Az ezredfordulón Cordoba Vario jelvénnyel kínált kiskategóriás kombit a Seat

A SUV-mániának köszönhetően folyamatosan tűnnek el bevált modellek. Jónéhány praktikus családi autó már az ezredfordulón eltűnt a piacról. Alig volt konkurenciája a Suzuki Swift Sedan változatának, és bár sokáig sikeres volt a Renault Thalia meg a VW Polo Classic, nem lettek követői. Az áldozatok között szerepelnek a kiskategóriás, egészen pontosan a B-szegmensű kombik, melyek mezőnyéből a 206-os és 207-es után eltűnt a Peugeot SW, vagyis a puttonyos változat. Hiába keressük a listákon a Renault Clio Grand Tourt, a Seat Cordoba Variot vagy a VW Polo Variantot. És már a legújabb Fabiából sem készít kombit a Skoda.

A kiskategóriás kombiknál is drasztikusabban mértékben szűkült az egyterűek választéka.

Amint már korábbi összeállításunkban beszámoltunk róla az európai piacról eltűntek olyan korábbi sikeres van-modellek, melyek nem csak méretükben voltak praktikusak és családiasok, hanem gyártásukban is. Ugyanabban a spanyolországi gyárban készült a Ford Galaxy-VW Sharan-Seat Alhambra trió.

Hasonló kooperáció keretében gyártották az 1994-es olasz-fancia Eurovan családot, melynek tagja volt a Jumpy-Scudo-Expert trió, majd ennek műszaki alapjaira állt össze a Citroën Evasion-Fiat Ulysse-Lancia Zeta és Peugeot 806-os kvartett. 2002-ben megújulva és némileg módosított jelzéssel került piacra a 807-es/C8-as/Phaedra/Ulysse. Később a Stellantis családba került a francia és olasz márka, majd a német Opel és a brit Vauxhall.

Az európai változatokat is elérte a tarlóvágás, mert Zafira jelvénnyel már egy egészen más egyterűt forgalmaznak, ráadásul csak átmenetileg. Mert nem az egyesülések és a belső kannibalizmus, hanem inkább a környezetvédelmi szigorítások és a változó divat miatt tűnnek el a piacról klasszikus egyterűek.

Ilyen volt 2019-ig a Zafira (felső kép) és ilyen most (alsó kép)       Forrás: Opel/Stellantis

Már a PSA-val történt egyesülés után búcsúzott az eredeti Zafira, bár ilyen jelvénnyel forgalmazzák még hétüléses Citroëneket és Peugeot-kat, de már nem sokáig, mert idén leálltak a belsőégésű motorosok gyártásával és a klónokból már csak villamoshajtásúak készülnek Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer és az Opel Zafira Life, valamint a Peugeot Rifter, Citroën Berlingo és Opel Combo Life jelzéssel. A van-kategóriából eltűntek olyan klasszikusok, mint a Citroën Xsara Picasso, a Renault Scénic, a Ford B és C Max.

A minivan szegmens eleve „halott”, nyilatkozta a legtekintélyesebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen-i egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research - CAR) vezetője a Handelsblattnak, melynek iparági forrásai szerint a Mercedes törli terméklistájáról az A- és B-osztályos modelleket.

Kifutómodell lesz a kecskeméti Mercedes B-osztályosa     Forrás: Gyártó

A radikális profiltisztítás és költségcsökkentés jegyében korábban még születtek olyan párosok, mint a Škoda Superb és a VW Passat, ám a bizniszmenedzser kategóriában is változnak az igények.

A csekély piaci részesedés és kis darabszám miatt korábban kivonult a D-szegmensből Accordjával a Honda és 6-osával a Mazda. Várhatóan ez vár a Ford Mondeóra is, a Samsung által gyártott Renault Talisman sorsa már korábban megpecsételődött az európai piacon, ahová nem érkezik több Kia Stinger. A Stellantisba történt beolvadás után kétséges az Opel Insignia sorsa is.

Alaposan megváltozik a VW Passat koncepciója: idén már nem készül Emdenben négyajtós lépcsőhátú változat, ennek szerepét már átvette a divatosabb Arteon, mely kupés formájával többszázezer vásárlót hódított meg. Aki pedig nagyobb csomagterűt akar, annak ott a shooting brake, ami legalább annyira dögös, mint a ferdehátú változat. Vagyis az igényes üzleti kategóriában is erre buknak a menedzserek, az Arteon immár ötödik éve jelzi, hogyan változik az autódivat még egy konzervatívnak tartott kategóriában is.

Menedzsermodellként a VW 2023-ban dobja piacra az elektromos ID AERO-t, mely a Passatot váltja majd kínálatában.

Az elektromos VW ID AERO száll ringbe a Passat kategóriában

A SUV-divat hatására alaposan megritkul a klasszikus kompaktok és kombik mezőnye: a Ford Puma megfúrta a Focus famíliát, és az Audi, a BMW, valamint a Mercedes is a magasabb építésű, terepes fazonú és nem utolsósorban nagyobb nyereséget hozó változatokra áll át, ahogy a Dacia is, mely erősen suv-osra formázta a Lodgy utódját, a Joggert.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....