Lexus

Elkészült az első Morizo RR kivitelű Lexus - lesz folytatás?

2024.07.24.

Japánban már kapható a Lexus LBX sportváltozata, a GR Yaris hajtásláncával szerelt Morizo RR kivitel. A prémium-sportcrossover bevezetése egy nagyon fontos kérdést is felvet.

A sportosság nem áll távol a Lexustól. A legelső F-modell, az IS F szedán 2007-es bemutatásától kezdve az LFA szupersportautó 2009-es premierjén át napjaink RC F kupéjáig számos (bár a rajongók szerint távolról sem elég) típus demonstrálta a koncepció versenyképességét. A Lexus kompromisszumot nem ismerő minőségének és a Toyota-csoport eldugott részlegeiben nevelgetett, korszakalkotó sportautó-technológiáknak a találkozásából újra és újra emlékezetes konstrukciók születtek. Ezek a típusok pedig azonnal és fenntartások nélkül felvették a versenyt a nagyobb múlttal, patinás névvel és komoly rajongótáborral rendelkező – és egyébként valóban kiváló – konkurensekkel.

Most úgy tűnik, a sportosságot keresve új úton indul el a Lexus, és ez valójában érthető. Az autóipar komoly átalakulásban van, és ez alól a sportautók sem élveznek kivételt. A V8-as szívó benzinmotorokat (nem is olyan) lassan felváltják a villanymotorok, jönnek a nagy teljesítményre hangolt hibridek, és a távolban már látszik egy vadonatúj üzemanyag: a hidrogén felemelkedése. Erre az új útra pedig a jelek szerint új társat is választott a Lexus: a Toyota-csoport sportrészlegét, a Gazoo Racinget.

Az együttműködés első gyümölcse, a Lexus LBX Morizo RR rendkívül rövid idő alatt valósult meg: az azonos nevű előtanulmány januári premierje után mindössze fél évvel, július utolsó harmadában már meg is kezdődött a modell belpiaci forgalmazása. Ez annak köszönhető, hogy az alapok adottak voltak: egyrészt a Lexus LBX ugyanarra a GA-B platformra épül, mint a Toyota Yaris és a Yaris Cross, bár a márka magasabb minőségi elvárásaihoz igazodva számos ponton módosították a szerkezetét a tömegpiaci testvérekhez képest.

A közös architektúra ugyanakkor lehetővé tette, hogy a Gazoo Racing mérnökei ugyanazokat a módosításokat végezzék el az autón, amelyekkel a GR Yarist is megalkották, beleértve a padlólemez hátsó szegmensének a cseréjét az egy méretosztállyal nagyobb (GA-C) platformból származó elemekre. Az LBX Morizo RR 15 mm-rel szélesebb, és 10-zel alacsonyabb a hibrid LBX-nél, a többi méret nem változott.

A rendelkezésre álló adatok szerint változatlanul került át a GR Yaris sportmodellből az 1,6 literes, 304 lóerős csúcsteljesítményű, 400 Nm maximális forgatónyomatékú erőforrás, amelyhez a 2024-es modellfrissítésnél bevezetett két erőátviteli egység: a hatfokozatú intelligens manuális sebességváltó, vagy a vadonatúj nyolcfokozatú automata kapcsolódik. Utóbbi vezérlése előre azonosítja a vezető szándékait, így különösen gyorsan és pontosan kapcsol.

A Lexus azonban nem volna Lexus, ha a többi elemet változatlanul hagyták volna: gondosan elhelyezett zaj- és rezgéscsillapító elemekkel, aprólékosan kidolgozott aerodinamikai részletekkel gondoskodtak a stabil vezethetőségről. Ugyanezt szolgálja az első futómű speciális kialakítása: a világon elsőként alkalmazott REDS rendszer a prémiummodellhez méltó, finom csillapítást társítja a sportautóktól elvárható, közvetlen és precíz irányíthatósággal.

Az  LBX Morizo RR exkluzív első és hátsó lökhárítókat, 19 colos kovácsolt keréktárcsákat, fényezett kerékív- és küszöbtoldatokat kapott, a sportmotor égéstermékei a két szélen elhelyezett egy-egy kipufogó végcsövön keresztül távoznak. Az utastérben sportülések, alumíniumpedálok, valamint egyedi részletek teremtenek dinamikus hangulatot. Hogy az ügyfél teljes mértékben sajátjának érezhesse a 0-100 km/órára 5,2 mp alatt gyorsuló autót, gazdag palettáról választhatja ki nem csak a karosszéria színét, de a belső tér, sőt, a biztonsági övek színvilágát, valamint a kárpitanyagokat. A sportautóknál jóformán magától értetődő opció a piros féknyereg, itt azonban sárgában is kérhetők ezek a komponensek.

Ezzel a sárga opcióval ugyanúgy a programot jegyző Morizo – azaz Tojoda Akio egykori cégelnök, a Toyota-csoport motorsportprogramjának újraindítója – előtt tiszteleg a Lexus, mint az LBX sportmodell nevével. A frissen bemutatott sportautóból egy 100 darabos limitált széria is készül, amit sorsolás útján osztanak el az érdeklődők között. A Morizo RR ára 6,5 millió jennél (14,9 millió Ft) indul, ami jelentősen magasabb, mint a hibrid alapverzió 4,6 millió jenes (10,6 millió Ft) belépő ára.

A modell globális forgalmazásáról egyelőre nincs hír, ám valószínűtlen, hogy futni hagyná ezt a lehetőséget a Lexus. Ehhez kapcsolódik az a kérdés is, amit fentebb említettünk: nevezetesen, hogy egyedi darab marad-e az LBX Morizo RR, vagy egy leendő modellcsalád első tagja, amely a későbbiekben akár belső égésű motoros, akár elektromos modellekkel is bővülhet – lelki szemeink előtt mindenestre máris megjelent egy Lexus RZ Morizo RR…

Fotók: Global Toyota, YouTube

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....
2025.02.09
Először látható igazi fotókon a Vanwall első modernkori utcai autója, ami történetesen egy....
2025.02.09
Az Ariya NISMO nagyobb teljesítményt és feszesebb kormányozhatóságot kínál. ..
2025.02.09
Négy nap leforgása alatt ötvenezer megrendelés érkezett Japánban az ötajtós Suzuki Jimny Nomade....
2025.02.09
2025 januárja általános növekedést hozott a használt autók piacán, ezzel párhuzamosan az átlagárak....