Peugeot 106

Elképesztő összeget kértek ezért a közel 30 éves Peugeot 106-osért

2022.07.22.

Nem véletlen a magas ár, ugyanis a típus legkeresettebb változatáról, az első szériás Rallye-ról van szó, ráadásul teljesen felújított állapotban.

A jobbkormányos, több mint 130 ezer mérföldet (209 ezer kilométert) futott kocsi úgy néz ki, mintha most gördült volna le a gyártósorról, mert 2014 és 2020 között egy fűtött garázsban várta, hogy valaki felébressze Csipkerózsika-álmából. 2021-ben pedig átesett egy szinte teljes körű felújításon is, amely során új, cseresznyepiros fényezést is kapott. Azóta csak 1000 mérföldet (1600 kilométert) mentek vele.

Első látásra mellbevágó lehet, hogy a közel 30 éves francia kisautóért 11 995 fontot (5,52 millió forintot) kért a tulajdonosa, de aki megvette, egy olyan klasszikus francia hot hatch-hez jutott hozzá, amilyenhez hasonlót azóta sem gyártottak, és amelynek az értéke – a típus jó híre miatt - várhatóan még erről a szintről is tovább fog nőni a közeljövőben. Nemrég egyébként egy másik első szériás, cseresznyepiros 106 Rallye is felbukkant a Pistonheads hirdetései között, de azért már 15 750 fontot (7,25 millió forintot) kérnek. A nagy árkülönbség oka, hogy az a példány nem felújított, hanem mindössze 15 900 mérföldet, azaz 25 580 kilométert futott, és végig garázsban tárolták, valamint karban is tartották.

A Peugeot 106-os kereskedelmi bevezetésére 1991. szeptember 12-én került sor, először háromajtós, majd 1992-től ötajtós formában is gyártották Franciaországban, egészen 2003 júliusáig. Közel 2,8 millió darab készült belőle (főleg Mulhouse-ban), ami ugyan csak a fele a 205-ös, és harmada a 206-osból gyártott mennyiségnek, de így is minden idők legnépszerűbb Peugeot típusai közé tartozik.

Hosszú életciklusa alatt a négyhengeres benzines (1,0-tól 1,6 literig) és dízel változatok (1,4-1,5 liter) mellett készült belőle tisztán elektromos is, ami a Peugeot második villanyautója volt az 1941-es VLV után. Kevesen tudják, de egészen 2010-ig a 106 Electrique számított a világ legnagyobb darabszámban eladott elektromos autójának a maga 3550 példányával.

Manapság a legértékesebbnek a sportváltozatok számítanak, főleg az 1993-ban bemutatott Rallye. Ezt egyetlen okból készítette el a Peugeot, hogy részt vehessen a francia nemzeti és a nemzetközi rali bajnokságok igen népszerű, sok eladással kecsegtető 1300 köbcentiméter alatti kategóriájában (A és N csoport), amely a belépő szintet jelentette sok kezdő és kispénzű raliversenyző számára a 90-es években.

Bár a 106-osnak kezdettől fogva létezett már egy „langyos” sportváltozata, a 95 lóerős XSi, ez nem volt alkalmas raliautó-alapnak az 1,4 literes motorja miatt. Egyszerű volt a megoldás: külön ehhez a verzióhoz elkészítették a TU-sorozatú négyhengeres motorgeneráció 1,3 literes változatát, a TU2J2-t. A nyolcszelepes, egyvezértengelyes, magas kompressziójú hengerfejjel, egyedi tervezésű szívócsonkkal és hegyes bütykös vezérműtengellyel ellátott motor kereken 100 lóerőt tudott leadni elképesztően nagy, 7200-as fordulatszámnál.

Ellentétben szellemi elődjével, a 205 Rallye-val, a 106 Rallye már nem karburátort, hanem üzemanyag-befecskendezést (Magnetti Marelli) használt, és a motorblokkját is alumíniumból, nem pedig vasból öntötték. Részben ennek is volt köszönhető, hogy a menetkész autó mindössze 825 kilót nyomott, 125 kilóval kevesebbet, mint az 1996-ban bevezetett, 1,6 literes, 16 szelepes motorral szerelt, 120 lóerős S16/GTi változat.

A 106 Rallye elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, torziós rudas futóműve alapvetően megegyezett az XSi-ével, még a rugók és a lengéscsillapítók is közösek voltak, de a vastagabb kanyarstabilizátorok révén még direktebb lett az irányíthatósága, és még kevésbé billegett a kanyarokban.

A típusváltozat védjegyének számító, 5x14 colos, fehérre festett keréktárcsákat súly- és költségcsökkentési okokból acélból készítették el, és ugyanezen okok miatt döntöttek úgy, hogy a hátsó fékeken meghagyják a dobfékeket (az 1996-os modellfrissítés utáni, 1,6-os, 103 lóerős Rallye S2 már négy darab 254 mm átmérőjű tárcsafékkel készült).

Kizárólag fehér, piros vagy fekete fényezéssel volt választható a színes csíkos logókkal díszített 106 Rallye, a felszereltsége nélkülözte a kényelmi extrákat, még a szervokormányt is, de a piros belső szőnyeg és biztonsági öv, valamint a háromküllős sportkormány legalább biztosította a megfelelően sportos belső hangulatot.

A nagyközönség számára a 106 Rally túl spártai, nyers, kemény és hangos volt, csak egy szűk réteg értékelte könnyedségét, agilis mozgását, lelkesen pörgő motorját, közvetlen kormányzását és azt, hogy gázelvétellel meg lehetett indítani a farát a kanyarban, ami jól kontrollálható farolást eredményezett. Mivel csak pár ezer darabot adtak el belőle, és a közel három évtized alatt azokból is rengeteget összetörtek a közutakon és a ralipályákon, mára meredek emelkedésbe kezdett a 106 Rallye-k ára, a két fajta közül természetesen az 1993-tól 1996-ig gyártott, szögletesebb, kisebb motoros első verziók (S1) kerülnek többe.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.19
Több mint két és fél évtized szolgálat után búcsúzik Budapest útjaitól az Ikarus 412-es autóbusz, a....
2025.12.19
Az önvezető autók és drónok világába kalauzolja a nézőket a nemzetközi ismeretterjesztő csatorna, a....
2025.12.19
Rendőröket és tűzoltókat riasztottak, miután bikák kószáltak a közúton Eperjesen és közelében -....
2025.12.19
A Toyota olykor jelentős változásokat vezet be: a gyártásban a kaizen, azaz a folyamatos fejlesztés....
2025.12.19
Bár a német üzletemberek elejétől fogva látták, mennyire kockázatos engedni a kínai befolyásnak és....
2025.12.19
Magyarországon 2016 óta engedélyezett az önvezető autók országutakon történő tesztelése, egyelőre....
2025.12.19
Elindult a visszaszámlálás az új ID. Polo érkezéséig: alig néhány hónappal a világpremier előtt egy....
2025.12.19
Megrongálódott szerdán a brüsszeli repülőtéren a szlovák kormánygép, amely Robert Fico (Smer–SD)....
2025.12.19
Több alkohol okozta baleset, több sérülttel – ez a lehangoló értékelés az év első feléről....
2025.12.18
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..