Ural
Az üzem képviselői szerint a gyártás volumenének fokozása ahhoz vezetett ahhoz, hogy az Ural-nál munkaerőhiány alakult ki. Ezért döntöttek úgy, hogy a hiányzó munkaerőt rabokkal pótolják.
Grigorij Zsityenyev, az Ural üzemeltetési igazgatója elmondta, hogy 2023-ban az autógyár termelési volumene hatvan százalékkal nőtt, és az év végére 16 ezer teherautó gyártását tervezik. Az összeszerelési tempó erőteljes növekedéséhez azonban nincs elegendő humánerőforrás a piacon. Az autógyár vezetősége 700 embert vett fel munkaerő-kölcsönzés útján, további száz munkást pedig börtönökből „kölcsönöztek”.
Az ilyesfajta munkaerő-kölcsönzés nem új keletű. A több mint nyolcvanéves múltra visszatekintő autógyár - amely teherautóit a Magyar Honvédség is használta - már tavaly is együttműködött a büntetés-végrehajtási intézetekkel, de akkor csak mintegy harminc fogoly segített a mérnököknek a mechanikai összeszerelő műhelyben és a fő futószalagon. Olyan elítéltek voltak, akiket gondatlanságból, illetve a kis vagy közepes súlyú, szándékosan és első ízben elkövetett bűncselekmények miatt ítéltek el.
A másik orosz teherautógyár, a KAMAZ már 2021-ben, a koronavírus okozta járvány idején is azt fontolgatta, hogy üzbegisztáni vendégmunkásokat és elítélteket alkalmaz a járművek összeszereléséhez.