elekromos autó
Fritz Indra professzor (77) nem kertel, szerinte az elektromos autók egy drága tévutat jelentenek, a belső égésűek jelentik a jövőt. Karrierjét az Alpinánál és az Audinál töltötte, ahol olyan legendás autókon dolgozott, mint az Alpina B7 Turbo és az Audi Quattro. Ezután a General Motorshoz került, ahol a 90-es évek elején az elektromos autók megvalósíthatóságát vizsgálta, a kísérlet keretein belül pedig 160 e-autót már akkoriban az utakra engedtek. Ma tanácsadóként dolgozik, és nyíltan fenntartásai vannak az elektromos autókkal kapcsolatban, azok óriási politikai hátszele ellenére.
- Piacgazdaságunkban ez az első alkalom, hogy a vásárló olyan terméket vesz, ami drágább és kevesebbre képes, mint a korábbi. Ráadásul az ár jelentős része az akkumulátor, így 8 év után az autó gyakorlatilag nem ér semmit – mondja az e-autók költségeiről, s tudja, ezzel vitát generál. Az interjú a GT Spiriten jelent meg.
– Évtizedek óta tudjuk, hogy az olajkészletek 40 év alatt kimerülnek... Viccet félretéve, a tudósok szerint még legalább 100 évre elegendőnk van, a földgáz pedig még 200 évig kitart. Ráadásul hidrogén hajtotta belső égésű motorokat is lehet tervezni – hangsúlyozza. Úgy számol, hogy egy németországi elektromos autó teljes életciklusa során egy hagyományos kocsi károsanyag-kibocsátásának 1,6 szorosát eregeti a levegőbe, míg Kínában a 4-5-szörösét. És szerinte ebben még nincs benne az a rengeteg energia, ami az akkumulátorgyártáshoz szükséges.
Úgy véli, az elektromos autók biztonságosságát még nem vizsgálták eléggé, és egyelőre aggasztóak a balesetek, amelyekben érintettek. Az újrahasznosítást illetően pedig még nem találtak megoldást az akkumulátorban található értékes anyagok újrahasznosítására. Szerinte az is jól mutatja a technológia gyengeségét, hogy az elektromos autók versenyein fél távon autót kell váltani, mert nem bír eleget az akkumulátor.
Plug-in hibridről az a véleménye, hogy az az elektromos autó utáni második legnagyobb átverés, ezzel kapcsolatban van egy története is. Egy cégnél, plug-in hibridekre cserélték az autóflottát, jóval drágábbak voltak, mint az addigi kocsik, de kiszámolták, hogy a kedvezőbb fogyasztás miatt vissza fogják hozni a többletköltségeket. A gond az volt, hogy alkalmazottak nem vacakoltak a töltéssel, nem akarták összekoszolni a kezüket kábelekkel, s így plusz 200 kilót cipeltek magukkal az autókban az akkumulátorok és az elektromos hajtás miatt. Az üzemanyagköltség megemelkedett, így visszatértek a dízelekhez.
Szerinte a politika és média utálja a belső égésű motorokat, ezt nagyrészt a szoftver botránynak köszönhető. Ez nagy hiba, gátolja a tényeken alapuló diskurzust és divat lett utálni az autógyártókat. Úgy látja, az iparágnak nem tiszta a lelkiismerete, ami érthetetlen, az elektromos autó semmilyen környezeti problémát nem old meg.
- Úgy vélem, hogy a hivatkozott cikkben, illetve az annak alapjául szolgáló interjúban nem egyszer nyomon követhető a féligazságokra alapozott téves, vagy szándékoltan kattintás vadász következtetések levonása – mondja Varga Zsombor, a Toyota és a Lexus közép európai kommunikációs igazgatója. Hangsúlyozza, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota nem csupán a világ legnagyobb, de vezető környezetbarát autógyártója is, eddig összesen több, mint 14 millió öntöltő hibrid elektromos járművet értékesített.
Európában és hazánkban a részben vagy teljesen elektromos autók - hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás - eladásainak 70, a hibrid értékesítések 80 százalékát jegyzik. Övék a világ legnépszerűbb hálózatról tölthető hibrid elektromos autója, a Prius Plug-in Hybrid, és az ugyancsak első, abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) autója, a Mirai.
A Toyota Corolla legújabb generációját már most több, mint 50 százalékban hibrid hajtással rendelik az ügyfelek. A világ legnépszerűbb SUV-ja, a RAV4 legújabb generációja, itt 90 százalék fölötti a hibrid arány – a visszatérő Camry nem is rendelhető másként. A szakember szerint az sem véletlen hogy Európában és Magyarországon a Lexus értékesítések 99 százalékát teszik ki a hibrid hajtású modellek.
A cikk 2. részét itt olvashatják.