elekromos autó

Élénk vita az elektromos és hibrid hajtás jövőjéről 1. rész

2019.09.27.

Az elektromos autózás jövőjén sokan vitatkoznak a világon, a hidrid elektromos modellek és azok tölthető változatai azonban már régóta közöttünk gurulnak. Ez utóbbiakba is "beleszáll" egy német mérnök.

Fritz Indra professzor (77) nem kertel, szerinte az elektromos autók egy drága tévutat jelentenek, a belső égésűek jelentik a jövőt. Karrierjét az Alpinánál és az Audinál töltötte, ahol olyan legendás autókon dolgozott, mint az Alpina B7 Turbo és az Audi Quattro. Ezután a General Motorshoz került, ahol a 90-es évek elején az elektromos autók megvalósíthatóságát vizsgálta, a kísérlet keretein belül pedig 160 e-autót már akkoriban az utakra engedtek. Ma tanácsadóként dolgozik, és nyíltan fenntartásai vannak az elektromos autókkal kapcsolatban, azok óriási politikai hátszele ellenére.

- Piacgazdaságunkban ez az első alkalom, hogy a vásárló olyan terméket vesz, ami drágább és kevesebbre képes, mint a korábbi. Ráadásul az ár jelentős része az akkumulátor, így 8 év után az autó gyakorlatilag nem ér semmit – mondja az e-autók költségeiről, s tudja, ezzel vitát generál. Az interjú a GT Spiriten jelent meg.

– Évtizedek óta tudjuk, hogy az olajkészletek 40 év alatt kimerülnek... Viccet félretéve, a tudósok szerint még legalább 100 évre elegendőnk van, a földgáz pedig még 200 évig kitart. Ráadásul hidrogén hajtotta belső égésű motorokat is lehet tervezni – hangsúlyozza. Úgy számol, hogy egy németországi elektromos autó teljes életciklusa során egy hagyományos kocsi károsanyag-kibocsátásának 1,6 szorosát eregeti a levegőbe, míg Kínában a 4-5-szörösét. És szerinte ebben még nincs benne az a rengeteg energia, ami az akkumulátorgyártáshoz szükséges.

Úgy véli, az elektromos autók biztonságosságát még nem vizsgálták eléggé, és egyelőre aggasztóak a balesetek, amelyekben érintettek. Az újrahasznosítást illetően pedig még nem találtak megoldást az akkumulátorban található értékes anyagok újrahasznosítására. Szerinte az is jól mutatja a technológia gyengeségét, hogy az elektromos autók versenyein fél távon autót kell váltani, mert nem bír eleget az akkumulátor.

Plug-in hibridről az a véleménye, hogy az az elektromos autó utáni második legnagyobb átverés, ezzel kapcsolatban van egy története is. Egy cégnél, plug-in hibridekre cserélték az autóflottát, jóval drágábbak voltak, mint az addigi kocsik, de kiszámolták, hogy a kedvezőbb fogyasztás miatt vissza fogják hozni a többletköltségeket. A gond az volt, hogy alkalmazottak nem vacakoltak a töltéssel, nem akarták összekoszolni a kezüket kábelekkel, s így plusz 200 kilót cipeltek magukkal az autókban az akkumulátorok és az elektromos hajtás miatt. Az üzemanyagköltség megemelkedett, így visszatértek a dízelekhez.

Szerinte a politika és média utálja a belső égésű motorokat, ezt nagyrészt a szoftver botránynak köszönhető. Ez nagy hiba, gátolja a tényeken alapuló diskurzust és divat lett utálni az autógyártókat. Úgy látja, az iparágnak nem tiszta a lelkiismerete, ami érthetetlen, az elektromos autó semmilyen környezeti problémát nem old meg.

- Úgy vélem, hogy a hivatkozott cikkben, illetve az annak alapjául szolgáló interjúban nem egyszer nyomon követhető a féligazságokra alapozott téves, vagy szándékoltan kattintás vadász következtetések levonása – mondja Varga Zsombor, a Toyota és a Lexus közép európai kommunikációs igazgatója. Hangsúlyozza, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota nem csupán a világ legnagyobb, de vezető környezetbarát autógyártója is, eddig összesen több, mint 14 millió öntöltő hibrid elektromos járművet értékesített.

Európában és hazánkban a részben vagy teljesen elektromos autók - hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás - eladásainak 70, a hibrid értékesítések 80 százalékát jegyzik. Övék a világ legnépszerűbb hálózatról tölthető hibrid elektromos autója, a Prius Plug-in Hybrid, és az ugyancsak első, abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) autója, a Mirai.

A Toyota Corolla legújabb generációját már most több, mint 50 százalékban hibrid hajtással rendelik az ügyfelek. A világ legnépszerűbb SUV-ja, a RAV4 legújabb generációja, itt 90 százalék fölötti a hibrid arány – a visszatérő Camry nem is rendelhető másként. A szakember szerint az sem véletlen hogy Európában és Magyarországon a Lexus értékesítések 99 százalékát teszik ki a hibrid hajtású modellek.

A cikk 2. részét itt olvashatják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....