autóbiztosítás
Néhány hónappal ezelőtt döbbenetes képek készültek Szolnokon: egy óriási eső nyomán víz öntött el egy aluljárót, ahol több autó elakadt, és szinte teljesen elmerült. Előtte Borsodban villámárvíz alakult ki, amely több kocsit is elsodort. Az pedig már-már hetente előfordul, hogy olyan erős szél csap le, amely fákat fordít ki gyökerestül – nem egyszer autókra –, vagy brutális jégeső zúdul egy-egy településre.
Nem a világ másik felén, hanem Szolnokon készült a kép Fotó: MTI/Mészáros János
– Egyértelműen látszik az, hogy egyre többször csap le olyan vihar, vagy alakul ki olyan katasztrófahelyzet, amely miatt járművek sérülnek meg. A legtöbbször elöntés, áradás, fakidőlés, jégeső okoz jelentős károkat – mondta érdeklődésünkre Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjárműszekciójának elnöke. Az ilyen esetekben a casco biztosítás jelenti a legjobb megoldást, hiszen az az önrészen felül a szélsőséges időjárási viszonyok miatt keletkező károkat is megtéríti. (Az autóst terhelő önrész jellemzően 10 százalék.)
Az az autós viszont nehéz helyzetbe kerül, akinek károsodott autójára nincs casco – mindenekelőtt az ilyenkor keletkező károk jellegzetessége miatt. A vízkáros kocsik, vagy azok, amelyekre több tonnás fa dől, általában műszaki totálkárossá válnak. Vagyis hiába tűnik látszatra épnek a kiszáradt kocsi, hiába indul be a fatörzs alatt megrogyott autó motorja, hivatalosan javíthatatlanok. A tulajdonosok számára ilyenkor az jelenthet apró esélyt a kártérítésre, ha igazolni tudják, hogy van jogi felelőse a történteknek.
Mindennapos esetek: fa dőlt egy autóra Forrás: Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Papp Lajos példaként azt említette: ha például bizonyítható, hogy az illetékes önkormányzat vagy a csatornázási művek elhanyagolta a csatornahálózatot, amely ezért nem tudta elnyelni kellő mennyiségben és gyorsasággal a vizet, akkor lehet esély kártérítésre. Hasonló a helyzet, ha igazolni lehet, hogy egy olyan, korhadó fa dőlt a viharban kocsira, amelyet már rég ki kellett volna vágnia a helyhatóságnak. A szakértő szerint azonban ilyen esetekben hosszadalmas és költséges procedúra vár a károsult autósra, ráadásul a siker erősen kétséges. Az utóbbi időben például nem egyszer esett annyi eső, amit a legjobban karbantartott csatornahálózat sem tud elnyelni, és gyakran fújnak olyan szelek, amelyek az egészséges fákat is kidöntik. A jégeső, árvíz ellen pedig eleve nem lehet sokat tenni, illetve ilyenkor csak egy megfelelő casco biztosítás jelenthet gyógyírt – jelezte Papp Lajos.
Azt, hogy a magyar autósok mennyire vannak felkészülve az ilyen csapásokra, sokat elárul az: a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége összesítése szerint a casco-lefedettség mindössze 20 százalékos. Ez pedig még akkor is aggasztóan rossz aránynak számít, ha az új autóknál már fordított az arány, és a szalonból kigördülő kocsik 80 százaléka rendelkezik cascóval.
Ma már bármikor lecsaphat olyan vihar, amely komoly veszélyt jelent az autókra is
Az ügyben megkerestük a Magyar Biztosítók Szövetségét (MABISZ) is. A szervezet szintén úgy vélekedett, hogy a casco biztosítások jellemzően tartalmazzák az elemi károkra vonatkozó fedezetet. Hozzátették: a magyar biztosítási piacon már régóta elérhetőek olyan termékek, amelyek védelmet nyújtanak a szélsőséges időjárás okozta károkkal szemben. „Az időjárással kapcsolatos jellemző fedezetek árvíz, felhőszakadás, hónyomás, jégverés, vihar, villámcsapás esetén érvényesek. Ezen felül további, elemi kárral – például földrengéssel, földcsuszamlással, beomlással, tűzzel, robbanással – kapcsolatos fedezetek is elérhetőek” – írták.