autóbiztosítás

Elemi csapások: védtelen az autósok négyötöde

2019.08.17.

Villámárvíz, jégeső, szélvihar – mind gyakoribb, hogy a szélsőséges időjárás miatt autók károsodnak Magyarországon. Biztosítási szakértőt kérdeztük arról: mit tehetnek a járműtulajdonosok, hogy baj esetén minimalizálják a károkat?

Néhány hónappal ezelőtt döbbenetes képek készültek Szolnokon: egy óriási eső nyomán víz öntött el egy aluljárót, ahol több autó elakadt, és szinte teljesen elmerült. Előtte Borsodban villámárvíz alakult ki, amely több kocsit is elsodort. Az pedig már-már hetente előfordul, hogy olyan erős szél csap le, amely fákat fordít ki gyökerestül – nem egyszer autókra –, vagy brutális jégeső zúdul egy-egy településre.

Nem a világ másik felén, hanem Szolnokon készült a kép Fotó: MTI/Mészáros János

– Egyértelműen látszik az, hogy egyre többször csap le olyan vihar, vagy alakul ki olyan katasztrófahelyzet, amely miatt járművek sérülnek meg. A legtöbbször elöntés, áradás, fakidőlés, jégeső okoz jelentős károkat – mondta érdeklődésünkre Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjárműszekciójának elnöke. Az ilyen esetekben a casco biztosítás jelenti a legjobb megoldást, hiszen az az önrészen felül a szélsőséges időjárási viszonyok miatt keletkező károkat is megtéríti. (Az autóst terhelő önrész jellemzően 10 százalék.)

Az az autós viszont nehéz helyzetbe kerül, akinek károsodott autójára nincs casco – mindenekelőtt az ilyenkor keletkező károk jellegzetessége miatt. A vízkáros kocsik, vagy azok, amelyekre több tonnás fa dől, általában műszaki totálkárossá válnak. Vagyis hiába tűnik látszatra épnek a kiszáradt kocsi, hiába indul be a fatörzs alatt megrogyott autó motorja, hivatalosan javíthatatlanok. A tulajdonosok számára ilyenkor az jelenthet apró esélyt a kártérítésre, ha igazolni tudják, hogy van jogi felelőse a történteknek.

Mindennapos esetek: fa dőlt egy autóra Forrás: Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

Papp Lajos példaként azt említette: ha például bizonyítható, hogy az illetékes önkormányzat vagy a csatornázási művek elhanyagolta a csatornahálózatot, amely ezért nem tudta elnyelni kellő mennyiségben és gyorsasággal a vizet, akkor lehet esély kártérítésre. Hasonló a helyzet, ha igazolni lehet, hogy egy olyan, korhadó fa dőlt a viharban kocsira, amelyet már rég ki kellett volna vágnia a helyhatóságnak. A szakértő szerint azonban ilyen esetekben hosszadalmas és költséges procedúra vár a károsult autósra, ráadásul a siker erősen kétséges. Az utóbbi időben például nem egyszer esett annyi eső, amit a legjobban karbantartott csatornahálózat sem tud elnyelni, és gyakran fújnak olyan szelek, amelyek az egészséges fákat is kidöntik. A jégeső, árvíz ellen pedig eleve nem lehet sokat tenni, illetve ilyenkor csak egy megfelelő casco biztosítás jelenthet gyógyírt – jelezte Papp Lajos.

Azt, hogy a magyar autósok mennyire vannak felkészülve az ilyen csapásokra, sokat elárul az: a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége összesítése szerint a casco-lefedettség mindössze 20 százalékos. Ez pedig még akkor is aggasztóan rossz aránynak számít, ha az új autóknál már fordított az arány, és a szalonból kigördülő kocsik 80 százaléka rendelkezik cascóval.

Ma már bármikor lecsaphat olyan vihar, amely komoly veszélyt jelent az autókra is

Az ügyben megkerestük a Magyar Biztosítók Szövetségét (MABISZ) is. A szervezet szintén úgy vélekedett, hogy a casco biztosítások jellemzően tartalmazzák az elemi károkra vonatkozó fedezetet. Hozzátették: a magyar biztosítási piacon már régóta elérhetőek olyan termékek, amelyek védelmet nyújtanak a szélsőséges időjárás okozta károkkal szemben. „Az időjárással kapcsolatos jellemző fedezetek árvíz, felhőszakadás, hónyomás, jégverés, vihar, villámcsapás esetén érvényesek. Ezen felül további, elemi kárral – például földrengéssel, földcsuszamlással, beomlással, tűzzel, robbanással – kapcsolatos fedezetek is elérhetőek” – írták.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.26
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Járó motor, fogyó benzin. ..
2025.01.26
Megdöbbentő adatok arról, hogy mikor és milyen választással járunk a legjobban. ..
2025.01.26
Az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán forgalomkorlátozásra kell számítani – írta az....
2025.01.26
Jól sikerült a Ford Puma ráncfelvarrása, egyetlen hátránya az, hogy már csak háromhengeres,....
2025.01.26
A Mercedes-Benz E-osztály elnyerte az Euro NCAP 2024-es, a „Best Performer”, általános biztonsági....
2025.01.26
A bevezetése óta már több mint 100.000 megrendelést adtak le az új Peugeot E-3008-asra. Figyelemre....
2025.01.26
A Toyota nyolcszoros világbajnoka szombaton ismét hibátlanul teljesített, tovább növelve előnyét a....
2025.01.26
Megkoronázta káprázatos debütáló évét, a modell megőrizte a What Car? által odaítélt rangos, ’Az év....
2025.01.26
A hagyományos táblák helyett digitális kijelzőket kapnak a pesti fonódó villamosvonalon közlekedő....
2025.01.26
Bugatti, Ferrari, Rolls-Royce hármas az élen, óriási árbeli különbség az első és második helyezett....