Eurostar

Eladta Eurostar-részesedését a brit kormány

2015.03.04.

– Eladta a Eurostar szuper expresszeket üzemeltető vállalatban meglévő 40 százalékos részesedését a brit kormány. George Osborne brit pénzügyminiszter már tavaly októberben bejelentette, hogy a kormány kiszáll a vasúti cégből, és 2015 első negyedének végéig – vagyis még a májusban esedékes parlamenti választások előtt – szeretné lezárni a tranzakciót, abban az esetben, ha megfelelőnek ítélhető ajánlatok érkeznek.

Az ügylet része annak a nagyszabású privatizációs programnak, amelynek keretében a brit kormány 2020-ig összesen 20 milliárd font (8400 milliárd forint) állami vagyon értékesítését tervezi. A Eurostar-részesedést a szerdai bejelentés szerint 757,1 millió fontért (csaknem 320 milliárd forintért) vette meg egy brit-kanadai pénzügyi befektetési konzorcium, amely erre a tranzakcióra alakult. A konzorcium tagja a kanadai Caisse de Depot et Placement du Quebec (CDPQ) nyugdíjalap-kezelő, és a brit Hermes Infrastructure alapkezelő cég, amely a BT távközlési csoport nyugdíjalapjának tulajdona.


A tranzakció lezárása után a kanadai befektetési csoport 30 százalékot, a brit alap 10 százalékot birtokol majd a Eurostarban. A másik két főrészvényes a francia és a belga állami vasúttársaság, az SNCF és az SNCB, amelyeknek 55, illetve 5 százalékos Eurostar-részesedésük van. A Eurostar-részesedés eladásából befolyó bevételt a brit kormány az államadósság csökkentésére fordítja. A Eurostar London, Párizs és Brüsszel, illetve több köztes francia és belga célállomás között közlekedteti 300 kilométeres óránkénti sebességgel haladó szuper expresszeit az 1994-ben megnyitott Csatorna-alagúton.

A Eurostar-vonatokon az 1994-es indulás óta több mint 150 millióan utaztak, és a forgalom minden évben emelkedett. A cég azonban csak nemrég vált nyereségessé: 2013-ról – a legutóbbi olyan évről, amelyről teljes körű gazdálkodási adatok ismertek – 54 millió font üzemi szintű eredményt jelentett. A 28 Eurostar-szerelvény abban az évben 10 millió utast szállított, ami az eddigi éves rekord.


A cég jelentős terjeszkedést tervez: egymilliárd fontos beruházással új vonatokat szerez be, és 2016-tól Londonból Amszterdamba és a francia Riviérára is indít közvetlen szerelvényeket. A Eurostar meghirdetett célja az utasok átcsábítása a légiközlekedéstől: a cég a London-Párizs, illetve a London-Brüsszel útvonalon már az utasforgalom 80 százalékát bonyolítja

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.24
A BMW Group müncheni üzeme készen áll a következő nemzedék sorozatgyártására. A gyártóberendezések....
2025.12.24
Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik....
2025.12.24
Fontos lépés történt Kínában, amely az „intelligens járművezető-támogató rendszerekre” vonatkozó....
2025.12.24
A korábbi F1-es versenyző és versenybíró, Johnny Herbert úgy véli, 2026-ban senki sem érezheti majd....
2025.12.24
Szándéknyilatkozatot írtak alá heti két alkalommal közlekedő Pécs–München menetrend szerinti....
2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....