elektromobilitás

Egyre több az elektromos autó és a töltőpont

2019.05.15.

Amikor egy új termék, szolgáltatás megjelenik a piacon, nehezen jósolható meg, milyen tempóban rogyasztja meg, tünteti el a régit. Az elektromos autózás gyorsan terjed, szaporodnak a töltőpontok, de meg messze vagyunk Európa, Magyarország teljes átjárhatóságától.

Energiagazdálkodási szakmai napot rendezett április első felében a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kara, ezen szó volt az energiahatékonyságáról, a duális képzésről, és az elektromobilitásról is. Házigazdaként Bíró István dékán köszöntötte a megjelenteket, és hangsúlyozta a mérnökképzés fontosságát és azt, hogy régen nyitottak már a gépészet és a mechatronika felé. 68 duális hallgatójuk van, ők erősítik a kar és a vállalatok közötti kapcsolatrendszert és nagyobb gyakorlati tapasztalattal léphetnek a munkaerő-piacra, ahol igen csak kapósak.

Az egyik napirendként Balogh Szabolcs, a Nemzeti Közművek e-mobilitás üzletágának vezetője tartott színvonalas tájékoztatást az elektromos közlekedés jövőjéről. A világ rohamtempóban változik, az előadó az Ericssonnál kezdett, és akkoriban ott azt jósolták, 20, maximum 30 százalék lehet Magyarországon a rádiótelefonok aránya – akkor még úgy hívták a böhöm készülékeket –, ebből azután 116 százalék lett. Mellé nyúlt az egész világ, az iparág számon tartja, hogy óriási pénzért vásárolt egy tanulmányt élvonali szakemberektől az amerikai távközlési óriás, az AT&T, ott 130 szorosat tévedtek. Lefelé.

Amikor egy új termék, szolgáltatás megjelenik a piacon, nehezen jósolható meg, milyen tempóban rogyasztja meg, tünteti el a régit. Egykor a kódexmásoló szerzetesek munkáját vette el Gutenberg a nyomda feltalálásával, a mobiltelefon is jól kitakarította a magyar háztartásokból a vezetékest. Időközben megérkezett az okostelefon is, amit a Kodak nem vett komolyan, állítólag úgy vélte, a telefon beszélgetésre való, nem fényképezésre. A világ legismertebb fotós márkája, amelynek a digitális fényképezőgépet is köszönhetjük, mára gyakorlatilag eltűnt.

Az előadó az autós világból is jó példát hozott az új termék megjelenésére. New Yorkban tavaszi felvonulás volt az Ötödik sugárúton 1900-ban, a temérdek lovaskocsi, fiáker között egyetlen automobil látható – alig lehet megtalálni –, amit sárga nyíllal jelölt is a dián Balogh Szabolcs. Az 1913-as felvonuláson a temérdek autó között csak egyetlen fiákert látni…

Az elektromos autózás előretörése mellett folyamatosan csökken a lítium akkumulátor ára. A semmiből jelent meg a Tesla és ezt azért is tehette meg „semmi technológia nem kell hozzá”, nem szükséges sok évtizedes autógyártási előélet. A Dyson, aminek a neve még alig ismert, 2020-ra ígérte elektromos autóját. Forradalmi változások hajnalán vagyunk, jön az önvezetés is ami kéz a kézben jár az elektromos autózással. A személygépkocsi idejének 4 százalékában gurul és 96 százalékban parkol, az önvezető autóval, a közösségi közlekedéssel ez felmehet 40 százalékra is. Mint egy taxi, úgy hívjuk majd.

Az USA-ban 80 százalékkal csökkenhet a gépkocsipark, van olyan jóslat, hogy ez már 2030-ra megtörténhet. Egy átlagos családnak évi 5600 dollár megtakarítás, ha nem tulajdonol autót, összességében évi 1000 milliárd dollár felszabadulhat. Nagyon fontos, hogy így a mobilitás mindenkinek elérhető, idősek, korlátozott cselekvő képességűek, szegény és hátrányos helyzetűek is utazhatnak.

Első egymillió elektromos autó 20 év, a második 18 hónap, a harmadik egymillió 8 hónap alatt készült el. Ehhez jön még a 2018 végéig legyártott 5,4 millió darab plug-in hibrid modell. Tavaly rekordszámú, összesen 386 ezer darab tisztán elektromos hajtású személygépkocsi talál gazdára Európában – derül ki az Európai Elektromobilitás Szövetség (AVERE), EV Volumes adataira alapozott összesítéséből. Ezzel a kontinensen értékesített új autók 2,5 százaléka volt tisztán elektromos autó – a 2017-es év hasonló időszakához mérten ez 33 százalékos volumen növekedést jelent.

Az európai trendekkel összhangban Magyarországon is évről évre növekszik a villanyautó-értékesítés aránya, igaz mértékében elmarad az európai számoktól. Nagyvonalú rendszer is segíti az értékesítést, van vásárlási támogatás és adókedvezmény, nincs regisztrációs illeték és parkolási díj a városok döntő többségében. A hazai EV állomány 2016-ban még csupán 370 volt, 2018 végére már meghaladta az ötezret és ez a szám az év végéig nagy valószínűséggel megduplázódik.

A nemzeti közművek célja az ország átjárhatóságának megteremtése villámtöltőkkel. A normál, hosszabb idejű „tankolás” még mindig ingyenes, ám a gyors megoldás már pénzbe kerül, de még mindig önköltség alatti a tarifája. Megtudtuk, Szegeden van az ügyfélszolgálati központjuk, ami 0-24 órában dolgozik, már 30 munkatársat képeztek ki. Az e-mobilitás programból organikus fejlődési úton tehát üzletággá alakult, NKM Mobilitás Kft., 2017. novemberében történtek meg az első töltőtelepítések. Az e-mobilitás IT rendszer tavaly márciusban indult, a 24/7 ügyfélszolgálat pedig júliusban. Az idei célok között kiemelt fontosságú az országos átjárhatóságot biztosító töltőhálózat telepítése, a nemzetközi roaming szolgáltatás bevezetése, valamint az integráció az MVM csoporttal.

Idén márciusban elindult a fizetős töltés tesztelése és az applikációból történő töltésindítás. A Mobiliti hálózat nyilvános töltései 2018-ban számokban: 68 MWh felhasznált energia és több mint 7000 töltés, az idei első három hónap adatai: 47 MWh és 5000 töltés. Fontos, hogy a várakozásoktól eltérően márciusban nem esett vissza a töltések száma, hanem stagnált.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....