veztőtámogató rendszerek
Minden autós számára ismerős az a helyzet, amikor sávváltás előtt a tükörbe pillantva úgy látja, hogy szabad az út, ám váratlanul – szinte a semmiből – mégiscsak ott terem mellette vagy mögötte egy másik jármű.
A rendszeres autópálya-használóknak a sávváltás már megszokott rutint jelent, de néha ők is belefutnak egy-egy veszélyes szituációba, amikor elfelejtik ellenőrizni a holtteret. 2018-ban a brit utakon a balesetek több mint felében fontos szerepet játszott, hogy az autósok nem néztek körül elég alaposan, vagy rosszul mérték fel a másik jármű sebességét vagy haladási irányát.
A Ford új, Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszere a vadonatúj Ford Kugában mutatkozik be. A rendszer folyamatosan figyeli, hogy a többsávos úton haladó Kuga holtterébe belép-e egy másik jármű. Ha a vezető sávváltásra készül, de a rendszer azt érzékeli, hogy eközben összeütközhet a holttérben haladó másik járművel, akkor az autó automatikus ellenkormányzással figyelmezteti az autót a sávváltási manőver veszélyére.
“Sok autóst meglepetésként ér, amikor egy másik jármű látszólag a semmiből bukkan fel,” mondta Glen Goold, a Kuga-program főmérnöke. “A Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszer olyan, mintha egy plusz szempár figyelne hátrafelé, segítve, hogy egy figyelmetlenség ne fajulhasson valami sokkal komolyabb problémává.”
Hátrafelé néz: Holttér Asszisztens
A Ford kínálatában már több mint egy évtizede szerepel a Holttérfigyelő rendszer (BLIS), ami a külső visszapillantóban megjelenő fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha az autó holtterében egy másik jármű halad.
Az új, Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszer egy lépéssel tovább megy, hiszen ilyenkor enyhén ellentart a kormánynak, hogy a vezető észrevegye: veszélyes lenne most átsorolni.
A Holttér Asszisztens radarjai másodpercenként 20 alkalommal, 28 méteres szakaszon ellenőrzik a Kuga melletti forgalmi sávokat; a berendezés 65-200 km/órás sebességtartományban működik. A rendszer automatikusan beavatkozik, ha sávváltás közben (amit a sávelválasztó jeleket figyelő, előre tekintő kamerával érzékel) úgy értékeli, hogy a Kuga összeütközhet egy mellette/mögötte haladó másik járművel.
A Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszer körülbelül 30 km/órás sebességkülönbségig tudja hatásosan megakadályozni a balesetet.